Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hei
Er det noen som kan fortelle hva det røde lyset mitt på dashbordet er til? Denne tenner jo vanligvis når man skrur på tenninga og slukker etterpå. Er dette Engine Check på noe vis? Problemet er at denne lampen har sluttet å virke. Har tatt ut pæra og sjekket denne. Pæra fungerer. Alle sikringene fungerer også. Så hva står dette røde lyset for?
Last edited by nikkern on 31 May 2011, 23:31, edited 1 time in total.
Lyset er plassert rett under oljetrykksmåleren. Som sagt så slukker det når det etter at bilen har startet. Men nå er det ikke noen reaksjon i dette lyset i det hele tatt.
Jeg har skrevet litt i begynnelsen av denne tråden. Det stemmer at det er i den "firkanta ramma" Det er lampa til venstre for håndbrekkslampa. Har sjekket pæra og den fungerer.
meina ganske sikkert at det er ladestrømslampa... slutta å lyse plutselig på min na og... men kom tilbake etter ej bytta motor av enelleranna grunn
Kansje lurt å sjekke koblingene rundt dynamo
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
glaibilenmin wrote:meina ganske sikkert at det er ladestrømslampa... slutta å lyse plutselig på min na og... men kom tilbake etter ej bytta motor av enelleranna grunn
Kansje lurt å sjekke koblingene rundt dynamo
Har nå sjekket koblingene rundt dynamoen og smurt disse. Men ingen forandring. Det er ikke noen her på nettet som har erfaring med dette eller har håndboka til bilen? Selv har jeg Workshop manualen men den spesifiserer ikke om lys i dash bordet. Sukk
Mulig dynamoen har ødelagt dette signalet ut, eg har også hatt det slikt på tidligere biler, noe så man forøvrig får 2 feil på eu av.. Mulig du må bytte dynamo, eller rett å slett få montert ett volt meter..
StianOppistov wrote:Mulig dynamoen har ødelagt dette signalet ut, eg har også hatt det slikt på tidligere biler, noe så man forøvrig får 2 feil på eu av.. Mulig du må bytte dynamo, eller rett å slett få montert ett volt meter..
Da tror jeg heller at jeg bare kjører med lyset av. Dynamoen lader 15,0 volt. Noe som er innefor kravet som står i verksted hånboka. Så da er det bedre å vente til dynamoen ryker igjen Men siden du sier det dynamoen så regner jeg med at du kan bekrefte at det er ladestrømmen dette lyssignalet i dashbordet viser.
Dynamoen sender ett signal ut når den opner for lading ut, usikker på hvordan dette funker igrunn, men man kan bruke dette signalet til mer enn dette lyset, eg har feks brukt det til å lage til automatiske kjørelys på biler eg har hatt, Men har du 15v så gir den jo litt mer enn den skal, så dynamoen er vel i god form da, kan fint kjøre uten dette lyset om du måler og sjekker strøm innimellom, du merker jo når den ikke lader mer uansett, hjelper lite om det begynner å lyse på feks saltfjellet eller ikke lyser, bilen vil uansett stoppe etter noen mil..
Og skal mye til før en eu godkjenner faktisk gidder å sjekke om det lyset funker..
Har nå funnet ut av problemet. Det er dynamoen som begynner å gå i stykker slik som noen har vært inne på tidligere. Selv tok jeg å målte strømmen direkte på dynamoen. Den ene polen viste 15 volt og den andre viste 0,11 volt. Derfor har lyset i dashbordet sluttet å fungere. Det at dynamoen gir 15 volt er jo egentlig for mye har jeg skjønt selv dette tallet står oppført i verkstedhåndboka. Så da skal jeg bare ta dynamoen ut å få reparert den. Ville dele den siste erfaringen slik at dette kan hjelpe andre senere evt.
Takker for alle innspill
SUKK! Jeg fikk fikset dynamoen. Men lyset i dashbordet (ladespenningen) fungerer fremdeles ikke. Så da er på han igjen. Noen som har flere tips å komme med?