Tüv-godkjent Rotrex
Moderator: Styremedlemmer
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Tüv-godkjent Rotrex
Fikk tips om dette, og tenkte jeg skulle tipse videre:
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... b262b99b68#
Noen som har baller til å teste villigheten ang. dette hos BT? lol
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... b262b99b68#
Noen som har baller til å teste villigheten ang. dette hos BT? lol
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Burde ikke være noe farlig detDrHolm wrote:Fikk tips om dette, og tenkte jeg skulle tipse videre:
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... b262b99b68#
Noen som har baller til å teste villigheten ang. dette hos BT? lol

Står endel om dette kit-et på disse danske sidene: http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=2463
Jeg tror at man vil trenge en sertifisert installatør for å få det godkjent i Norge (samme som i Danmark).
Foreløpig er kit-et bare godkjent for NBFL, men Rotrex og I.L. jobber med flere modeller (NA, NB).
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Oversikt over nettbutikker
Spennende!
Skal få lest den tråden.
Skal få lest den tråden.

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- jallatralla
- 2000 RPM
- Posts: 307
- Joined: 03 Jun 2009, 12:40
- Status: Offline
Tüv-godkjent Rotrex
Har du TUV, så er du himmla langt da. Det største problemet er vel at importerte NBFLer gjerne er godt under 10 år, så det blir fort dyrt med hesteøkning. Men om det kommer kit til NA, så er jo skogane grøne og himmelen ven å sjå til.DrHolm wrote:Fikk tips om dette, og tenkte jeg skulle tipse videre:
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... b262b99b68#
Noen som har baller til å teste villigheten ang. dette hos BT? lol
2001 1.6 NBFL
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
Men hva står det i dette tuv papiret da, eg fant tidligere ett turbokit som var tuv godkjent, men det godkjente kun at turbokittet passet og virket på bilen, men ville fått samme problem med avgass kravet som eg fikk med BBR turbokit papirene..
Man får godkjent BBR turbokit på bilen, om man tar en avgass test og den er under kravene..
Man får godkjent BBR turbokit på bilen, om man tar en avgass test og den er under kravene..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: Tüv-godkjent Rotrex
Det de har gjort her, er å faktisk teste chassis for effekten etc.
Det er ikke bare tuv-papirer det er snakk om, men også godkjenningspapirer fra Biltilsynet i Danmark.
Ser ut som de har godkjenning for 01-05 sport i det minste.
Vil tro man faktisk har god mulighet til å få dette godkjent i Norge med de papirene, og man får da 180hk og rotrex godkjent i vognkortet.
Eneste issue er at godkjenningspapirene i Danmark krever at ccr-racing monterer og tar seg av visning hos BT etc.
Dette koster da 34.800 DKK med moms og visning i Danmark.
Håpet er at ccr samarbeider med noen i Norge som kan ta seg av montering og visning.
Ser iallefall veldig interessant ut, og det er nå stor sannsynlighet at vi kan få rotrex godkjent i Norge også!
-n
Det er ikke bare tuv-papirer det er snakk om, men også godkjenningspapirer fra Biltilsynet i Danmark.
Ser ut som de har godkjenning for 01-05 sport i det minste.
Vil tro man faktisk har god mulighet til å få dette godkjent i Norge med de papirene, og man får da 180hk og rotrex godkjent i vognkortet.
Eneste issue er at godkjenningspapirene i Danmark krever at ccr-racing monterer og tar seg av visning hos BT etc.
Dette koster da 34.800 DKK med moms og visning i Danmark.
Håpet er at ccr samarbeider med noen i Norge som kan ta seg av montering og visning.
Ser iallefall veldig interessant ut, og det er nå stor sannsynlighet at vi kan få rotrex godkjent i Norge også!

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
For å si det slik; hadde dette kittet eksistet for NA 1,8 så hadde det vært en 1 stk. Laguna Blue over Øresundsbroen i mach 4 for lenge siden.
Ordet på gata er at de jobber med kittet for NA 1.6 nå. Dvs. bare å smøre seg med tålmodighet for min del...
Ordet på gata er at de jobber med kittet for NA 1.6 nå. Dvs. bare å smøre seg med tålmodighet for min del...
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
Vil det si at kit'et kommer utenom? norsk pris på kit'et er jo 26k + frakt og mva (-tysk mva)nope-mx5 wrote: Eneste issue er at godkjenningspapirene i Danmark krever at ccr-racing monterer og tar seg av visning hos BT etc.
Dette koster da 34.800 DKK med moms og visning i Danmark.
Eller er den prisen totalt det de betaler for å ha bilen på veien med kit'et?
Har en følelse av at dette fort blir litt dyrt, men som eneste utvei er det gjerne overkommelig..
Om de som har litt roen på det, kan regne ut litt reelle norske tall hadde det vært fint

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
Klarer du mach 4,Hauk wrote:For å si det slik; hadde dette kittet eksistet for NA 1,8 så hadde det vært en 1 stk. Laguna Blue over Øresundsbroen i mach 4 for lenge siden.
Ordet på gata er at de jobber med kittet for NA 1.6 nå. Dvs. bare å smøre seg med tålmodighet for min del...
hva skal du med rotrex da....?

Ugglen
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Re: Tüv-godkjent Rotrex
Det er totalpris ferdig montert og godkjent hos BT i Danmark.EspenAndre wrote:Vil det si at kit'et kommer utenom? norsk pris på kit'et er jo 26k + frakt og mva (-tysk mva)nope-mx5 wrote: Eneste issue er at godkjenningspapirene i Danmark krever at ccr-racing monterer og tar seg av visning hos BT etc.
Dette koster da 34.800 DKK med moms og visning i Danmark.
Eller er den prisen totalt det de betaler for å ha bilen på veien med kit'et?
Har en følelse av at dette fort blir litt dyrt, men som eneste utvei er det gjerne overkommelig..
Om de som har litt roen på det, kan regne ut litt reelle norske tall hadde det vært fint
Er jo mulig å sjekke med de pris for oss her i Norge.
Kan jo være vi får dratt av en del kroner i moms og godkjenning i Danmark.
(Mot å betale moms inn til Norge).
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
Da høres det jo med en gang bedre ut ja, men så er det hk-avgifter da..nope-mx5 wrote: Det er totalpris ferdig montert og godkjent hos BT i Danmark.
-n
edit.. for de som er regget i norge før 2005 ser det nogenlunde greit ut

edit2.. spørs om ikke klubben skulle engasjert seg i dette,
fått en slags automatikk i det, så ikke alle som ønsker det må gjennom samme skiten..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Re: Tüv-godkjent Rotrex
BT er lotto. Har selv vært borti følgende avslag:
Nei, fordi bilen ikke er levert med kompressor fra fabrikk
Nei, fordi vekten på foraksel er høyere enn fra fabrikk (Selv om du i teorien burde ha plenty å gå på ut fra maks foraksellast)
Nei, fordi originale bremser ikke er beregnet på effekten (Lykke til å få Mazda Norge til å gi deg papirer på det, og lykke til å få BT til å godkjenne med utenlandske papirer)
..Mens en kompis fikk Innvilget søknad om ombygging av volvo 244 1,9 med motor fra BMW 525 tds uten å måtte gjøre noe annet en selve motorbyttet. Verden er urettferdig!
Nei, fordi bilen ikke er levert med kompressor fra fabrikk
Nei, fordi vekten på foraksel er høyere enn fra fabrikk (Selv om du i teorien burde ha plenty å gå på ut fra maks foraksellast)
Nei, fordi originale bremser ikke er beregnet på effekten (Lykke til å få Mazda Norge til å gi deg papirer på det, og lykke til å få BT til å godkjenne med utenlandske papirer)
..Mens en kompis fikk Innvilget søknad om ombygging av volvo 244 1,9 med motor fra BMW 525 tds uten å måtte gjøre noe annet en selve motorbyttet. Verden er urettferdig!

Re: Tüv-godkjent Rotrex
Nå fins det faktisk godkjente papirer på at chassis og bremser takler effektøkningen etc.Hayaku wrote:BT er lotto. Har selv vært borti følgende avslag:
Nei, fordi bilen ikke er levert med kompressor fra fabrikk
Nei, fordi vekten på foraksel er høyere enn fra fabrikk (Selv om du i teorien burde ha plenty å gå på ut fra maks foraksellast)
Nei, fordi originale bremser ikke er beregnet på effekten (Lykke til å få Mazda Norge til å gi deg papirer på det, og lykke til å få BT til å godkjenne med utenlandske papirer)
..Mens en kompis fikk Innvilget søknad om ombygging av volvo 244 1,9 med motor fra BMW 525 tds uten å måtte gjøre noe annet en selve motorbyttet. Verden er urettferdig!
Da blir det brått en helt annen sak en å komme uten noe godkjenninger.
Og man trenger da heller ikke noe dokumentasjon fra Mazda.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg skal prøve å "rydde litt opp" i noen av begrepene som kommer frem her ......
Først BBR:
Husk at disse MX5-ene med turbo ble levert for over 20 år siden og EU-regler er stort sett laget etter dette.
BBR leverte Turbo-kit som ble installert av Mazda UK.
Det betydde at Mazda selv kunne komme med "egnethetserklæring" som gikk god for at bilen tålte de ekstra hestene (36 stykker).
Man kan ikke kjøpe et BBR-kit i "butikken" og installere det selv (heller ikke i England).
Så EU-regelverket.
Det er to ting som skal på plass for å få en bil EU-godkjent med effektøkning større en 20%.
- bevis for egnethet (enten fra fabrikanten av bilen eller som resultat av testing)
- Avgass test (kjøring av bil på rullende landevei etter EU-norm med oppsamling og analyse av avgasser)
1. Egnethet
Et bevis på egnethet sier at bilen med understell, karrosseri, bremser etc tåler den økte effekten som motoren gir.
Mazda er IKKE villig til å utferdige noen egnethetstest for effektøkning på noen av sine bilmodeller i Europa (sannsynligvis ikke i noen land).
Da står man igjen med å utføre en test.
En egnethetserklæring er knyttet til en bilmodell f.eks. NBFL.
En test kan utføres av sertifisert laboratorium (sertifisert i forhold til EU-reglementet) f.eks. TÜV, Dekra etc.
En egnethetstest innebærer intensive tester av karroseri, bremser og understell på bane, med uhorvelig mange målinger.
En slik test koster minimum en kvart million kroner.
I.L. Motorsport har sammen med Rotrex og CCR-racing i Danmark betalt for en slik egnethetstest for MX5 NBFL.
Testen er utført ev TÜV og eies av de som har betalt gildet (etter en karantenetid kan TÜV selge testresultatet til andre).
2. Avgass test.
Denne gjelder for hver bil som har blitt modifisert dvs. fått økt effekt utover det fabrikanten kan gå god for.
Testen kan f.eks utføres av Dekra og innebærer to dager på rullende landevei med etterfølgende avgass analyse (langt fra en EU-test hos Snap Drive m.a.o).
En avgass test koster ca. kr. 8000,- (man må være innenfor normen for å bli godkjent).
3. Andre mulige krav.
Bilen må selvfølgelig ligge innenfor støykrav og kan risikere å måtte dokumentere det.
Rotrex settet har et piggy-back styresystem.
Styresystemet har gjennomgått omfattende EMC-tester i Italia for å dokumentere at det ikke kan ha uønsket innvirkning på f.eks styresystem for ABS, kollisjonspute, ECU osv.
Så det viktige:
Hvis bilen blir godkjent i.h.t. EU-regler UTEN spesielle nasjonale krav eller unntak vil bilen automatisk være godkjent i Norge.
Dette er ikke noe lotteri men et regelverk som gjelder for alle land i EU, også Norge.
Erik
Først BBR:
Husk at disse MX5-ene med turbo ble levert for over 20 år siden og EU-regler er stort sett laget etter dette.
BBR leverte Turbo-kit som ble installert av Mazda UK.
Det betydde at Mazda selv kunne komme med "egnethetserklæring" som gikk god for at bilen tålte de ekstra hestene (36 stykker).
Man kan ikke kjøpe et BBR-kit i "butikken" og installere det selv (heller ikke i England).
Så EU-regelverket.
Det er to ting som skal på plass for å få en bil EU-godkjent med effektøkning større en 20%.
- bevis for egnethet (enten fra fabrikanten av bilen eller som resultat av testing)
- Avgass test (kjøring av bil på rullende landevei etter EU-norm med oppsamling og analyse av avgasser)
1. Egnethet
Et bevis på egnethet sier at bilen med understell, karrosseri, bremser etc tåler den økte effekten som motoren gir.
Mazda er IKKE villig til å utferdige noen egnethetstest for effektøkning på noen av sine bilmodeller i Europa (sannsynligvis ikke i noen land).
Da står man igjen med å utføre en test.
En egnethetserklæring er knyttet til en bilmodell f.eks. NBFL.
En test kan utføres av sertifisert laboratorium (sertifisert i forhold til EU-reglementet) f.eks. TÜV, Dekra etc.
En egnethetstest innebærer intensive tester av karroseri, bremser og understell på bane, med uhorvelig mange målinger.
En slik test koster minimum en kvart million kroner.
I.L. Motorsport har sammen med Rotrex og CCR-racing i Danmark betalt for en slik egnethetstest for MX5 NBFL.
Testen er utført ev TÜV og eies av de som har betalt gildet (etter en karantenetid kan TÜV selge testresultatet til andre).
2. Avgass test.
Denne gjelder for hver bil som har blitt modifisert dvs. fått økt effekt utover det fabrikanten kan gå god for.
Testen kan f.eks utføres av Dekra og innebærer to dager på rullende landevei med etterfølgende avgass analyse (langt fra en EU-test hos Snap Drive m.a.o).
En avgass test koster ca. kr. 8000,- (man må være innenfor normen for å bli godkjent).
3. Andre mulige krav.
Bilen må selvfølgelig ligge innenfor støykrav og kan risikere å måtte dokumentere det.
Rotrex settet har et piggy-back styresystem.
Styresystemet har gjennomgått omfattende EMC-tester i Italia for å dokumentere at det ikke kan ha uønsket innvirkning på f.eks styresystem for ABS, kollisjonspute, ECU osv.
Så det viktige:
Hvis bilen blir godkjent i.h.t. EU-regler UTEN spesielle nasjonale krav eller unntak vil bilen automatisk være godkjent i Norge.
Dette er ikke noe lotteri men et regelverk som gjelder for alle land i EU, også Norge.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Tüv-godkjent Rotrex
Det er stor forskjell på hvordan de forskjellige BT behandler slike søknader, iallefall her på sørlandet. Aldri undervurder en biltilsynsmanns "Skjønn"
Det aller aller aller viktigste er å starte det hele med en velformulert skriftlig søknad til BT. En god dialog med dem FØR bygget starter er Alfa Omega, og det tar gjerne noen måneder før man får svar.
Det aller aller aller viktigste er å starte det hele med en velformulert skriftlig søknad til BT. En god dialog med dem FØR bygget starter er Alfa Omega, og det tar gjerne noen måneder før man får svar.