ES Foringer + Kvining fra diff eller gear

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Lassi
1000 RPM
1000 RPM
Status: Offline

ES Foringer + Kvining fra diff eller gear

Post by Lassi »

Jeg har byttet til 3.63 drevsett i diffen samt byttet foringene til Energy suspension foringer. Olje er en selsynth Valvoline olje i påvente av leveranse av redline olje.

Etter byttet synes jeg at jeg hører litt svak kvining fra diff\gear når jeg gir på i 3 gear og oppover. Helst ved kraftig aksellerasjon. Jeg tenker jo med en gang at drevsettet er feil satt opp og at jeg må ned igjen med hele diffen og åpne den en gang til.

Så var det en som nevnte at med stivere foringer blir alle lyder fra drivverket mer hørbart og at det kunne være så enkelt som at det bare er slik nå. Lyden er ganske svak og er ikke noe jeg ville kalle unormal fra en girkasse, men vet ikke hvor stille disse diffene egentlig skal gå normalt. Spesiellt når de ikke er isolert på samme måte med bløte foringer lenger.

Kan dere med stivere foringer og evt byttet drevsett dele av deres erfaringer? Er jeg overnervøs eller må jeg bare bite i det berømte eplet å ta ned diffen igjen?

Jeg kommer uansett til å drenere oljen kjapt for å se etter spon på drenpluggen og i oljen under mikroskop, men greit å få andres meninger og tips og.
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
Harald
7200 RPM
7200 RPM

Re: ES Foringer + Kvining fra diff eller gear

Post by Harald »

Jeg har også noe drivverkstøy etter bytte til es foringer på diffen. ikke hatt noe problem med unormal slitasje på diffen eller drevsettet. tror man bare må regne med slikt når diffen brått sitter nesten stumt i chassis :)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Lassi
1000 RPM
1000 RPM

Post by Lassi »

Slår meg litt til ro med dette etterhvert. Det er null støy ved vanlig kjøring og merker ikke noe til stivere foringene heller.

Fikk tatt et skikkelig drag utover 3. og 4. gir på vei til jobb og virker som det stilner igjen når jeg kommer over en viss hastighet og da er det mye sannsynlig at det bare er en resonant frekvens rundt 100km\t som trenger lettere inn i bilen gjennom nye stivere foringer.

Vil uansett skifte til en redline olje ved ca 1000km kjørt og se etter spon og diverse.

3.63 drevsettet er uansett fantastisk mye bedre egnet for en gatebil enn 4.10 settet var. Nå har jeg 6 virkelige gir å bruke istedenfor de 3-4 jeg hittil har brukt. Og så river den ikke så lett løs på våt vei som før og da føler ihvertfall jeg meg litt mer selvsikker... Spesiellt å komme seg raskt inn på veier med litt trafikk kunne være litt skummelt... For autoslalom\bane med mitt effektnivå er det sikkert bare en ulempe, men nå er det ikke så mye sånt på denne siden av landet likevel...
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 542

Post by _mx5_Rune_ »

Tror nok det bare er resonans ja.
En kompis av meg hadde tidligere en relativt trimma Na med noen difforinger av ukjent merke som knapt kan kalles foringer (steinharde) Resonanselyden var rett og slett uutholdelig, spesielt fra 3 gir og utover. Den bilen var et mareritt på langkjøring om man ikke hadde hørselvern. Som Harald sier så må man nok leve med litt støy når man ikke lengre har foringer som er myke nok til å dempe vibrasjonene fra diffen.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
Post Reply