EspenAndre wrote:Det de sier er at dødsulykkene skjer med barna fremover,
men en smule enig med Stian i at man kan ta en vurdering av risiko..
Det er større sjangs å komme i en mindre ulykke, og da kan det gjerne være verre om ungen sitter bakover..
Bedre om ungen blir invalid i en liten ulykke som er større sjangs for skjer, eller bedre om ungen overlever (evt. blir invalid) i en ulykke som er mindre sjangs for skjer..?
Har litt inntrykk av at statistikken sier at dødsulykkene skjer med ungen fremover...
de drar fram det verst tenkelige, mens de ulykkene der ungen "bare" blir invalid ikke regnes med siden det tross alt er bedre enn å dø
Selv, ville jeg heller dødd enn å bli veldig invalid, men det valget tar jeg ikke for guttungen.
Jeg gjør som anbefalt, for ikke å føle jeg kunne gjort noe bedre om det skulle skje noe..
MEN at unger blir dårlig i bil fordi de sitter feil vei blir litt tynt, for unger har enda ikke så gode balansenerver... (sies det)
edit.. har også hørt folk i distriktet (inkl politi) si at det er som oftest bedre å ikke ha selen på,
for når det skjer ulykker er det vanligvis utforkjøring i lav fart (etter nedbremsing) og da er det værre at man ikke får opp selen og sitter fast (drukner eller blør ihjel)
...men det blir jo litt tynt..
Blir kansje litt tynt å ta frem at dem blir dårlige er årsak til snuing av sete, men tro meg, eg tror nok at mangen her inne ville gjort det samme når ungen spyr på hver biltur i over en mnd, med det resultat at man må kjøpe nytt sete til ungen, ungen blir avmagret og fikk sår lukkemuskel så gjorde hun spydde ikke bare i bil men hjemme og barnehage også etterhvert.. Ho trivest å sitte rett, ho smiler og er glad, vi kjører forsiktigt,.. Nå bør eg vel ikke nevne at eg tar henne med ATV på tur i skogen også..

Tenke seg til, ho har det morro,

huske når eg var liten, vi slåss om å få ligge i hattehyllen på min fars gamle opel, og lensmannen drog oss opp ifra hovedveien med sin gamle saab, når vi hadde kjørt rattkjelke alt for langt.. Tidene forandres til HMS på høyt plan gitt.. Mye er godt, men mye er nok litt i meste laget.. Rart dette, blir fort dradd inn barneseter i en tråd som ikke handlet om det i hele tatt. Godt det er noen så passer på oss galne så er litt slaurne.-

Minsten på 1.5 år sitter feil vei i begge bilene våres, jentungen på 3 sitter rett vei. føler ikke eg gjør så mye gale der.. Eg har også test vinnere på setene dem har.. Bilene har skåret høyt på sikkerhet også..