Hoho.. Dette er like gøy hver gang
1. PPF (Power plant frame) er en bjelke som går mellom girkassen og diffen. Denne har noen finurlige løsninger på festing, og kan være et realt helvete å få av. Ha en meisel og en sleggehammer klar, og forvent å bruke tid på den. Les deg gjerne opp på dette via miata.net/garage eller lignende, slik at du er forberedt. En skjærebrenner til oppvarming er heller ikke dumt.
2. Ha tålmodighet
3. Skift foringene på diff-festene. De sitter der du fester diffen til bilen, på armene til diffhuset.
4. Behandle akslingene pent, og skift gjerne mansjetter og slikt om de bærer preg av slitasje. En ødelagt mansjett slipper møkk inn, og du ender opp med å drepe akslingene.
5. Ha tålmodighet
6. Luftverktøy er et must, og fiks deg noen skikkelige piper. Jeg var selv vitne til en pipe som revna da diffen skulle av en 2001 Sport, og stillingen ble da: Mazda - Biltema: 1-0. Bruk ikke de vanlige jallapipene, men hold deg til heavy duty-gutta om du skal ha noe fra Biltema.
7. Ikke glem tålmodighet
8. Ikke gjør dette alene om du ikke må, og ha bukker så du får bilen skikkelig opp. Bruk tid på å få bilen i en komfortabel arbeidshøyde, det vil du ikke angre på.
9. Festingen til stikkakslingene i spindelen kan være pain å få av. Den ene løsna greit på min, mens jeg måtte kappe den andre av med vinkelsliper - og selv etter å ha delt mutteren, så var den så rusta fast i gjengene at jeg sleit med å få den av..
PPF'en er uansett det verste utfordringa, resten er en lek.