Hjelp! Uspesifisert "fusking"
Moderator: Styremedlemmer
- webizz
- 6500 RPM
- Posts: 887
- Joined: 24 Feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 45
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Hjelp! Uspesifisert "fusking"
Hei alle, og takk for en fin sommertur, til alle som var med der, og spesielt Aleksander - kjempetur!
MEN - i løpet av kjøringen på Lofot-veiene, var det en og annen hump... På et par av de humpene som var litt skarpe fikk jeg lys/blinking i ABS-lampe og bremselampe(den som lyser når håndbrekket står på), men det forsvant kjapt.
Så gikk det greit - til vi begynte å kjøre sørover igjen. Da vi kom ut på E6 igjen, kom det nok en dump, litt kraftig, og motoren døde ut, startsperre-lampe blinka til, abs-/bremse-lampe lyste opp igjen, men lys og horn virka fortsatt. Motor tente igjen, og vi kjørte videre, uten større problemer.
SÅ kom vi til det mest øde stedet i nærheten av Snåsa - og der datt først speedometernål og turtellernål ned, så døde motoren ut, og jeg svingte ut til siden av veien, på med vest, ut med varselstrekant - og opp med motorrom. (Da var det ikke noen hump i veien som utløste det, såvidt jeg husker) Mye vits... Så ingenting galt, det vil si: Det stod ingen Post-it-lapp noe sted der det stod "her er feilen", så jeg tenkte kanskje at det bare var dårlig kontakt til batteriet - men da skulle jo ikke nødblinkersene ha virket...?
Etter ca 10 minutter prøvde jeg å starte, og det gikk greit - og kjørte så veldig forsiktig hjemover, og kom hjem ca 03.00 i natt...
Så - noen tips?
Ved kjøring oppfører motoren seg helt normalt, oljen er sjekket, ikke tom for bensin, batteripolene så godt tilskrudd ut - men man blir jo litt usikker på bilen, om den stopper "når-som-helst"...
(Det eneste som er gjort med bilen i det siste, er at veltebøyle er montert, Hard Dog Deuce, men den er kjørt mye etter det, uten større problemer før etter "ristingen" på Lofoten.)
Ser for meg at dette kan bli dyrt å få feilsøkt på et verksted, de to Mazda-forhandlerne her i byen vil nok bare si "Den er tatt inn fra USA, så den kan vi ikke hjelpe deg med!".
Derfor: Anyone?
MEN - i løpet av kjøringen på Lofot-veiene, var det en og annen hump... På et par av de humpene som var litt skarpe fikk jeg lys/blinking i ABS-lampe og bremselampe(den som lyser når håndbrekket står på), men det forsvant kjapt.
Så gikk det greit - til vi begynte å kjøre sørover igjen. Da vi kom ut på E6 igjen, kom det nok en dump, litt kraftig, og motoren døde ut, startsperre-lampe blinka til, abs-/bremse-lampe lyste opp igjen, men lys og horn virka fortsatt. Motor tente igjen, og vi kjørte videre, uten større problemer.
SÅ kom vi til det mest øde stedet i nærheten av Snåsa - og der datt først speedometernål og turtellernål ned, så døde motoren ut, og jeg svingte ut til siden av veien, på med vest, ut med varselstrekant - og opp med motorrom. (Da var det ikke noen hump i veien som utløste det, såvidt jeg husker) Mye vits... Så ingenting galt, det vil si: Det stod ingen Post-it-lapp noe sted der det stod "her er feilen", så jeg tenkte kanskje at det bare var dårlig kontakt til batteriet - men da skulle jo ikke nødblinkersene ha virket...?
Etter ca 10 minutter prøvde jeg å starte, og det gikk greit - og kjørte så veldig forsiktig hjemover, og kom hjem ca 03.00 i natt...
Så - noen tips?
Ved kjøring oppfører motoren seg helt normalt, oljen er sjekket, ikke tom for bensin, batteripolene så godt tilskrudd ut - men man blir jo litt usikker på bilen, om den stopper "når-som-helst"...
(Det eneste som er gjort med bilen i det siste, er at veltebøyle er montert, Hard Dog Deuce, men den er kjørt mye etter det, uten større problemer før etter "ristingen" på Lofoten.)
Ser for meg at dette kan bli dyrt å få feilsøkt på et verksted, de to Mazda-forhandlerne her i byen vil nok bare si "Den er tatt inn fra USA, så den kan vi ikke hjelpe deg med!".
Derfor: Anyone?
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) 
X - 91' Red Miata

X - 91' Red Miata
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Hjelp! Uspesifisert "fusking"
Morsom feil.
Første tanke: En eller annen løs kontakt/frynset tenningslås siden ABS lampa og bremselampa lyste noen sekunder etter en kraftig hump. (Samme som når du slår på tenninga?).
Det virker som om tenninga har vært avslått et tiendels sekund, og litt lengere tid når bilen stoppet siste gang.
Sjekk runt sikringsboks, løs sikring?
En eller annen multikontakt som ikke er i skikkelig inngrep?
Siden lys og horn osv. virker når dette skjer kan du glemme dårlig kontakt til batteriet osv.
Litt gjetning i blinde.
Steinar
Første tanke: En eller annen løs kontakt/frynset tenningslås siden ABS lampa og bremselampa lyste noen sekunder etter en kraftig hump. (Samme som når du slår på tenninga?).
Det virker som om tenninga har vært avslått et tiendels sekund, og litt lengere tid når bilen stoppet siste gang.
Sjekk runt sikringsboks, løs sikring?
En eller annen multikontakt som ikke er i skikkelig inngrep?
Siden lys og horn osv. virker når dette skjer kan du glemme dårlig kontakt til batteriet osv.
Litt gjetning i blinde.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Re: Hjelp! Uspesifisert "fusking"
Sjekk kablene som går forbi der bøylen ble montert.
Viktig at ingen av de ble skadet.
-n
Viktig at ingen av de ble skadet.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Re: Hjelp! Uspesifisert "fusking"
Siden du ser at turtallet også dropper vedder jeg på CAS sensoren din.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Hjelp! Uspesifisert "fusking"
hehe stehu, det var akkurat det jeg tenkte å si jo. cam shaft eller crankshaft position sensoren løs???.Stehu wrote:Siden du ser at turtallet også dropper vedder jeg på CAS sensoren din.
x 99 10th anniversary 1,8 (3934/7500)
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Hjelp! Uspesifisert "fusking"
Om du slår av tenninga mens bilen kjører mister du turtelleren, så jeg setter penga på en dårlig kontakt i tilknyttning til tenningslåsen, den styrer jo det meste...fa10 wrote:hehe stehu, det var akkurat det jeg tenkte å si jo. cam shaft eller crankshaft position sensoren løs???.Stehu wrote:Siden du ser at turtallet også dropper vedder jeg på CAS sensoren din.
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Hjelp! Uspesifisert "fusking"
Jeg støtter Agilitys tenningslås-teori, prøv å "dytte litt" på nøkkelen mens motoren går, eventuelt ta av dekslene rundt rattstammen og "dytte litt" på ledningene som kommer ut av tenningslåsen, for å se om du kan gjenskape feilen. Lykke til i letingen 

- webizz
- 6500 RPM
- Posts: 887
- Joined: 24 Feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 45
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Hjelp! Uspesifisert "fusking"
DA har prøvd en liten "testtur", på veier med dårlig asfalt og noen humper, ikke vanskelig å finne her i Trondheimsområdet!
Det eneste jeg klarte å provosere frem, var blinking i ABS-lampa og bremselampa, og da ved akselerasjon en gang, og en gang i en høyresving med lav fart og litt dump, og en gang til, uten noen spesiell vei...
Motoren gikk helt som normalt hele turen.
(Hvor er forresten CAS-sensoren, og hvordan ser den ut - så kan jeg se på den, i allefall...)
Men - hva kan utløse "bremsevarsel" og ABS-lampa? Noen ledninger til bakhjulene? Mener vi var oppmerksomme og forsiktige da bøylen ble montert...
(Men tanken har slått meg at bilen blir stivere med bøyla, og rister kanskje mer, og gir større sjanse for at "noe" rister løs?)
Hmm... The search goes on...

Det eneste jeg klarte å provosere frem, var blinking i ABS-lampa og bremselampa, og da ved akselerasjon en gang, og en gang i en høyresving med lav fart og litt dump, og en gang til, uten noen spesiell vei...
Motoren gikk helt som normalt hele turen.
(Hvor er forresten CAS-sensoren, og hvordan ser den ut - så kan jeg se på den, i allefall...)
Men - hva kan utløse "bremsevarsel" og ABS-lampa? Noen ledninger til bakhjulene? Mener vi var oppmerksomme og forsiktige da bøylen ble montert...
(Men tanken har slått meg at bilen blir stivere med bøyla, og rister kanskje mer, og gir større sjanse for at "noe" rister løs?)
Hmm... The search goes on...
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) 
X - 91' Red Miata

X - 91' Red Miata
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hjelp! Uspesifisert "fusking"
Når det gjelder abs-lampa kan du sjekke sensorene. Hvis det er metallspon på de kan de klikke litt. Fjern spon og prøv igjen.
- webizz
- 6500 RPM
- Posts: 887
- Joined: 24 Feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 45
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Hjelp! Uspesifisert "fusking"
*kremt* - takk for tipset, men hvor er disse sensorene, og hvordan kommer jeg til dem på enklest mulig måte? (Og vil bremselampa lyse automatisk når ABS-lampa lyser?)inglar wrote:Når det gjelder abs-lampa kan du sjekke sensorene. Hvis det er metallspon på de kan de klikke litt. Fjern spon og prøv igjen.
(Og det var dagens dumme spørsmål... - ABS-sensorene var de som ble flytta når bøyla ble montert, de som fikk nye gjennomføringer? Er det ved hjulene, eller under mattene/på hattehylla jeg må se?)
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) 
X - 91' Red Miata

X - 91' Red Miata
Re: Hjelp! Uspesifisert "fusking"
Sensorene sitter vel og føler på den taggete skiva på spindelen..?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: Hjelp! Uspesifisert "fusking"
Dette var snodig! For ca to uker siden skjedde det samme med min. Først virker det som boost cut, samtidig kutter strømmen. Begge nålene stuper, abs og håndbrekklampe lyser i ca to sekunder. motoren dør ikke ut på min da.
Men anlegget bruker jo litt tid på å starte opp igjen.. så det er en form for strømbrudd tenker jeg
Er ofte i sammenheng med humper og svinger (faktisk til høyre) med pådrag. har kun skjedd en gang rett frem. Utrolig ekkel følelse!
Jeg har ikke bøyle
Men anlegget bruker jo litt tid på å starte opp igjen.. så det er en form for strømbrudd tenker jeg
Er ofte i sammenheng med humper og svinger (faktisk til høyre) med pådrag. har kun skjedd en gang rett frem. Utrolig ekkel følelse!
Jeg har ikke bøyle
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
Re: Hjelp! Uspesifisert "fusking"
Hadde samme problem på Kadett GSi'en min faktisk. Ca samme i hvert fall, den døde i bestemte situasjoner.
Da var det en ledning som var løs..
Feilsøking:
Hvis det kommer når du svinger til venstre, så start bilen, kom deg under panseret, og dra i ALT i styrbord retning.
Da var det en ledning som var løs..
Feilsøking:
Hvis det kommer når du svinger til venstre, så start bilen, kom deg under panseret, og dra i ALT i styrbord retning.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: Hjelp! Uspesifisert "fusking"
Har også hatt noe av det samme problemet med en Sierra en gang..
Den kuttet brått ved dumper og ujevn vei, før den startet igjen like etterpå, som regel før den rakk å komme til 0km/t.. Var vanskelig å feilsøke under panseret i og med at det kun skjedde i fart.. Da kuttet også turteller og det lyste i diverse lamper. Gjorde noe av det samme som Loki foreslår, dyttet og dro litt hist og pist og plutselig skjedde det igjen.. Der var det jordingskabel til coilen som hadde løsnet..

Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Re: Hjelp! Uspesifisert "fusking"
webizz wrote:Hvor er forresten CAS-sensoren, og hvordan ser den ut - så kan jeg se på den, i allefall...)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata