Hjelp! Uspesifisert "fusking"
Moderator: Styremedlemmer
Re: Hjelp! Uspesifisert "fusking"
Det var den som mangler der som var ødelagt på min NB. kostet vel 4-500 kr ifra England 

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Rudolf
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 627
- Status: Offline
Da stiller jeg det sammme spørsmålet som jeg pleier å gjøre:
"Har du tatt diagnosetest ?" (lest feilkoder)
De aller fleste elektriske feil (sensorer, ledningsbrudd, kontaktfeil etc) blir registrert av ECU og lagret (til de blir slettet).
Du har OBD-II på din bil og trenger en diagnosetester (som du får kjøpt for en billig penge på Biltema).
Erik
De aller fleste elektriske feil (sensorer, ledningsbrudd, kontaktfeil etc) blir registrert av ECU og lagret (til de blir slettet).
Du har OBD-II på din bil og trenger en diagnosetester (som du får kjøpt for en billig penge på Biltema).
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- webizz
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 45
Re:
Problemet er at de verkstedene jeg har vært i kontakt med, sier at siden bilen er tatt inn fra USA, sliter de med feilkodene...Rudolf wrote:Da stiller jeg det sammme spørsmålet som jeg pleier å gjøre:
Erik
Men, det ser ut til at "motorfeilen" ikke er SÅ fremtredende lengre, men har klart å få frem "bremsefeilen" igjen, da - så da må jeg nå bare finne et verksted som kan ta dette, som også har tid... DET er enkelt i ferietiden...

Men takker for alle tips, skal åpne panseret og se om jeg ser noe - pluss at et verksted skal få se på bremsene... Så får vi se om "status quo" blir gjenopprettet, og bilen like stabil igjen..
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) 
X - 91' Red Miata

X - 91' Red Miata
- webizz
- 6500 RPM
Re:
DA har det faktisk dukket opp en "EOBD-1260"-kabel her, som ser ut til å kunne kobles til "et sted", og PC i den andre enden... Hva trenger jeg av programvare på PC'n for å kunne lese ut kodene selv? (Og i avdelingen for spm: denne henter bare ut, "gjør" ingenting ellers?)Rudolf wrote:Da stiller jeg det sammme spørsmålet som jeg pleier å gjøre:
Erik
X - 91' Red Miata

X - 91' Red Miata
Re: Re:
Link til produkt??webizz wrote:DA har det faktisk dukket opp en "EOBD-1260"-kabel her, som ser ut til å kunne kobles til "et sted", og PC i den andre enden... Hva trenger jeg av programvare på PC'n for å kunne lese ut kodene selv? (Og i avdelingen for spm: denne henter bare ut, "gjør" ingenting ellers?)Rudolf wrote:Da stiller jeg det sammme spørsmålet som jeg pleier å gjøre:
Erik
Her er ihvertfall link til litt mer info om kodene http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs
Jeg trodde de var like både her og i USA, men kan ta feil på dette.
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
13`CX-5
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 542
I 90% av gangene slike feil som det du beskriver oppstår vil det ikke bli lagt inn feilkoder i systemet. Om man er heldig kan feilen bli lagret som en periodisk feil inne i minnet, men som oftest er slike små "strømkutt" såpass kortvarige at bilen velger å ikke legge feilen inn på minnet. Om det utløses feilkoder vil det i mange tilfeller dukke opp mange koder på de forskjellige sensorene siden disse mistet strømtilførselen når feilen ble utløst. Dette kan også være med på å skape mer forvirring enn hjelp. Husk derfor å alltid ta feilkodene med en klype salt. De er et hjelpemiddel, men bør ikke tolkes rett frem.
Min første antagelse er dårlig kontakt i tenningslåsen. På NA er iallefall den elektriske delen av tenningslåsen en kjent svakhet. Jeg var plaget med dette på min NA, plutselig stoppet motoren eller stereoen koplet seg ut og inn og lysene blinket og levde sitt eget liv. På min hadde det vært så varmt (dårlig kontakt) at kontakten og selve el-delen var omgjort til en smelta plastklump. I mange tilfeller vil man kjenne lukten av brent elektronikk om man prøve å lukte på utsiden av tenningslåsen.
Noen som vet om startsperre/andre signaler til motoren går gjennom instrumentbordet på NB? Som gammel chryslermekaniker (der det meste av signaler gikk via instrumentbord) så ble jeg tidlig vant med på sjekke tilstanden på printplata bak på speedometeret før jeg gjorde noe annet. i 85% av tilfellene der det var periodisk motorstopp/fusking/blinking i lamper så lå feilen i speedoen.
Hvilken tilstand er det på jordkabelen som går fra batteriet til karosseriet? kan det være irr mellom punktet på karosseriet og kabelskoen på jordkabelen?
Abs og Airbagsystemet er de systemene som kommer først på med feillampe om det plutselig skjer en brå spenningsforandring. Dette siden disse systemene vil være regelrett livsfarlige om de elektriske signalene de mottar skulle være feil. Derfor deaktiveres disse så snart de merker noe unormalt som ikke virker logisk. Dermed vil et strømbludd på noen milisekunder kunne være med å påvirke disse systemene uten at bruddet er langvarig nok til å få motoren til å stoppe.
Selv om jeg regner med at batteriet ditt sitter fast og at det ikke er noe unormalt der så spør jeg om det også for sikkerhets skyld. Har vært borti endel langvarige feilsøkninger der feilen har vært at vridninger ved ugjevnheter/sving har gjort sitt til at batteriet har fått en liten kortslutning. Enten at batteriet har vært for høyt og at polene har subbet lett borti deksler/panser eller at batteriet/eller deler rundt batteriet har vært løst og dermed streifet såvidt borti plusspolen og ført til kortsluttning.
Min første antagelse er dårlig kontakt i tenningslåsen. På NA er iallefall den elektriske delen av tenningslåsen en kjent svakhet. Jeg var plaget med dette på min NA, plutselig stoppet motoren eller stereoen koplet seg ut og inn og lysene blinket og levde sitt eget liv. På min hadde det vært så varmt (dårlig kontakt) at kontakten og selve el-delen var omgjort til en smelta plastklump. I mange tilfeller vil man kjenne lukten av brent elektronikk om man prøve å lukte på utsiden av tenningslåsen.
Noen som vet om startsperre/andre signaler til motoren går gjennom instrumentbordet på NB? Som gammel chryslermekaniker (der det meste av signaler gikk via instrumentbord) så ble jeg tidlig vant med på sjekke tilstanden på printplata bak på speedometeret før jeg gjorde noe annet. i 85% av tilfellene der det var periodisk motorstopp/fusking/blinking i lamper så lå feilen i speedoen.
Hvilken tilstand er det på jordkabelen som går fra batteriet til karosseriet? kan det være irr mellom punktet på karosseriet og kabelskoen på jordkabelen?
Abs og Airbagsystemet er de systemene som kommer først på med feillampe om det plutselig skjer en brå spenningsforandring. Dette siden disse systemene vil være regelrett livsfarlige om de elektriske signalene de mottar skulle være feil. Derfor deaktiveres disse så snart de merker noe unormalt som ikke virker logisk. Dermed vil et strømbludd på noen milisekunder kunne være med å påvirke disse systemene uten at bruddet er langvarig nok til å få motoren til å stoppe.
Selv om jeg regner med at batteriet ditt sitter fast og at det ikke er noe unormalt der så spør jeg om det også for sikkerhets skyld. Har vært borti endel langvarige feilsøkninger der feilen har vært at vridninger ved ugjevnheter/sving har gjort sitt til at batteriet har fått en liten kortslutning. Enten at batteriet har vært for høyt og at polene har subbet lett borti deksler/panser eller at batteriet/eller deler rundt batteriet har vært løst og dermed streifet såvidt borti plusspolen og ført til kortsluttning.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- webizz
- 6500 RPM
Takker for tips!_mx5_Rune_ wrote:
*Mange gode tips slettet*
Har sjekket tenningslås - "rugglet" på nøkkelen mens bilen er i gang, og ingenting skjedde.
Har oppsøkt "country roads" så det holder, uten å klare å få frem den "motoren-dør-feilen" igjen, og bremselampene har blinket til en gang... Så inntil videre brukes bilen som vanlig, så får man se hva som skjer....
X - 91' Red Miata

X - 91' Red Miata