Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Klarer ikke lengre slå meg til ro med at mazdaforhandleren mente tempen min var normal (selv om han sikkert hadde rett)
Har jeg riktig driftstemperatur?.. Har sett at biler solgt i Kanada ligger med nåla på rundt 12:30 - kan det være det samme gjelder svenskene?
Den har vært sånn så lenge jeg har hatt bilen, og den stiger aldri videre.
Støtter deg i den, slik er min også. Men min vandret oppover da vi kjørte opp noen bakker på fjellet der lufta er tynnere, på sommerturen i fjor, tror det er det ræle jeg. Har i hai kjeften sin skyld....
temp målern på mx5 er nesten bare til pynt den har en kurve som er langt fra lineær. dvs, den øker ganske kjapt i starten, og så legger den seg ca midt på, og der blir den liggende lenge, og når den først øker videre fra normaltemp er motoren gankse varm.
Jeg sammenlignet verdier målt av ecu og hva den orginale målern viste. området på min bil hvor nåla ikke rører seg er fra noe sånt som 80-110 grader med minimal bevegelse. når tempen begynner å synlig vise at motorn går varm, så har man fort 115+ grader.
Mazda har laget temp måleren slik at folk ikke skal få noia av å se at temp måleren beveger litt på seg hele tida. en måler som står dønn midt på ser safe ut når nåla virkerlig begynner å klatre/feks går halveis over mot max,fra midten, så er det på tide å slakke av litt eller få sjekket om vifter osv fungerer.
Det finnes noe diy instruksjoner på nett et sted for å bygge om temp måleren slik at den får en mer lineær skala for de som ønsker det.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Min står bestandig dønn på midten, rett opp
Hvordan står nåla når du slår av tenningen? På min står hele viseren til venstre for "C"
Hvis du åpner speedometeret kan du prøve å flytte nåla fra maks kulde til maks varme, den skal da være like mye til venstre for C som den er til høyre for H når den butter.
Hvis den ikke er lik på begge sider så har nok noen hatt åpent speedometeret ditt før og kakket borti nåla slik at den har flyttet seg på "akslingen".
Nåla er nemlig bare presset innpå en rund "aksling" og kan derfor vris som du selv ønsker det.. du kan få den til å ligge vannrett om du vil..
Må nok mer enn å "kakke borti" for å justere på den, den sitter ganske godt fast på spikern sin.
HVA den viser er ganske irrelevant, siden slingringsmonnet er så stort for "standardposisjonen", og hvis noen har skiftet speedoskivene, så har de hatt den av. Ergo er den satt på igjen med nøyaktigheten til han som utførte det.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
Harald har bra rett i at det er litt bingo...Min viste driftsvarm etter 2 minutter i 20 minusgrader...
Dog har tempnåla på mine to miata alltid ligget stabilt på kvart på tolv, aldri midt på eller over. Eneste gangen den gikk over var på Rudskogen etter gjentatt rævkjøring....
Faktisk ville jeg personlig stusset hvis jeg skulle kjøpt bruktmiata med en slik tempmåler som avbildet siden mine (og de andre jeg har sett inni) alltid har vist kvart på...Men det er derfor vi har internett.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Måleren på bildet ligger helt riktig, for det er der vifta starter å snurre. Den er forøvrig enormt effektiv, for jeg kunne ligge i 180 km/t uten at tempen gikk noe høyere!
teit kommentar.. målerne på mx er all over the place.. om vifta di står på hele tiden i det bilen har normal driftstemp har du noen saker å fikse på.. tror heller ikke vifta di gjør mye i 180 da det er meeer enn nok kjøling da uansett.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Jeg mener det er en kondensator/motstand mellom polene på oem temp måleren som kan pelles av. Miata.net har en howto på hvordan man kan gjøre den linjær. Men den er jo grei som den er. Går den over halv så har man problemer og det er på tide å stoppe.
Harald wrote:teit kommentar.. målerne på mx er all over the place.. om vifta di står på hele tiden i det bilen har normal driftstemp har du noen saker å fikse på.. tror heller ikke vifta di gjør mye i 180 da det er meeer enn nok kjøling da uansett.
Har vel for det meste sitert noe jeg så på miata.net så dette skulle være temmelig riktig. Vifta går på med en gang tempen overstiger en grense, og da går den raskt ned igjen til vifta stopper. Har prøvd å kortslutte kretsen gjennom diagnoseboksen og da gikk aldri måleren over 1/4 nesten uansett hvor hardt jeg kjørte så den er veldig effektiv. I høy fart vil nok overtrykk inni motorrommet gjøre at mesteparten av lufta passerer utenom inntaket foran og da hjelper vifta en del for å få gjennomstrømning. Uansett, så lenge måleren ikke går over der bildet viser er det riktig, som mange andre også har påpekt.
som sagt før, nåla på mx kan stå stille over et område på ca 20 grader for at nervøse sjeler ikke skal få noia hele tida. erfaringsmessig er mx5 veldig varm idet nåla begynner å bevege seg videre fra hvileposisjon(uansett om normal posisjon måtte være rett opp, litt til venstre, eller litt til høyre).
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''