LoKi wrote:Ser at jeg treffer mange med "ikke organiser deg"-kommentaren.
For meg er det et prinsipp, da jeg selv har opplevd å bli permittert på grunn av svada-streik, i tillegg til at jeg har mistet jobbmuligheter på grunn av mine foreldres årelange involvering i den aktuelle organisasjonen.
Jeg fikk ikke engang intervju da de hørte at min far var i fylkesstyret.
Det trenger heller ikke å se bra ut på CV'en om du søker deg til en leder/mellomlederstilling..
Edit: Jeg sier ikke at dette er fasiten, og organisasjonene har gjort mye stort for arbeidslivet slik det er i dag. Men min erfaring siden arbeidslivet mitt startet i 1998, har vært utelukkende negativt rundt temaet.
Det sier jo kanskje mest om arbeidsgiveren, at han er så livredd for ansatte som vil ha ordnede lønns- og arbeidsforhold

Da hadde mine alarmklokker begynt å ringe... Den amerikanske typen arbeidsgivere som det ofte kalles, som mer enn gjerne skulle fjernet både arbeidsmiljø- og ferielov slik at han kan gjøre akkurat det som passer ham. Du slipper å planlegge ferien eller satse på å få ferie sammen med noen, han kan pålegge deg hva som helst, når som helst. Kan gi deg høyere lønn eller si deg opp på dagen, alt etter humøret. Det blir vanskelig å planlegge livet sitt da...
Veldig mange av våre tidligere tillitsvalgte sitter idag som leder eller mellomleder enten her i konsernet eller andre steder. Det viser seg nemlig at de som tar tillitsverv som oftest er oppegående engasjerte folk som det er litt tak i. Og det blir lagt merke til. Å være tillitsvalgt betyr nemlig IKKE at jobben din er å være mest mulig tverr og bakstrebersk, med eneste mål å suge arbeidsgiveren tom for penger.
Streiker man er det fordi flertallet av dine kolleger mener det er noe som er verdt å kjempe for. De har også hus, unger og regningsbunker. Og mister du da jobben skylder man jo på streiken. Det er jo det enkleste. I virkeligheten er det to parter som ikke klarer å bli enige. Det kan like gjerne være at arbeidsgiver vil redusere lønn eller ferie av absurde årsaker, som at arbeidstakerne krever for mye.