90 Miata Vil ikke starte.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
ruttta
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

90 Miata Vil ikke starte.

Post by ruttta »

Har litt problemer med Miatan kjøpt til dama, nylig handla inn, med en god del å gjøre.

Har de siste dagene ryddet opp i gammelt ledningstull, lå gamle kabler til alarm/startsperre opplegg, disse røska jeg ut, og skjøta sammen alt av kabler, bilen starter fint og går uten problemer.

Bygde så om parklys/blinklys,satte på sentrallåskit, trunk popper og la opp kabler til varmetråder til hardtoppen og nå er det ikke mulig å få liv i bilen.
Trodde først at batteriet var tomt, etter mye lek med popper, sentrallås og lys, og satte batteriet til lading. Men nei.

Jeg vrir om tenninga og alt av lamper som skal komme på kommer på, jeg vrir så nøkkel videre for å starte, da kommer et klikk og alle lamper slukker, skrur man tenninga av og prøver igjen er ALT elektrisk dødt, kobler jeg til ladern igjen i 2 sec fungerer alt elektrisk igjen, batteriet er fulladet og viste en spenning på 13 v på multimeter.. gjentar jeg prosessen skjer nøyaktig det samme og jeg blir syk i hodet :)

Noen som har noe gode råd til fersk Miata-eier?
//RUTTTA
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 927

Re: 90 Miata Vil ikke starte.

Post by Tonny_B »

Har du målt batteriet under påkjenning? Ta evt ett batteri fra en annen bil/nytt batteri å prøve der. Hadde samme problem med min første miata. Da handla jeg nytt batteri (For å være på den sikkre siden) og vips, så snurra den...
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
ruttta
0 RPM
0 RPM

Post by ruttta »

Det har jeg ikke gjort.. tenkte på å legge startkabler fra volvoen, men er lite sugen på å knekke elektronikken i den om det er noe annet som er galt, men er det mulig å få ut så høy spenning som 13v fra et ødelagt batteri?
//RUTTTA
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 623

Post by siemens »

ruttta wrote:Det har jeg ikke gjort.. tenkte på å legge startkabler fra volvoen, men er lite sugen på å knekke elektronikken i den om det er noe annet som er galt, men er det mulig å få ut så høy spenning som 13v fra et ødelagt batteri?
Ja det er fullt mulig, hadde samme feil selv, å det var batteriet som hadde tatt seg en tur til de evige jaktmarker.
Mitt målte 13,4 volt uten påkjenning, under påkjenning gikk det til 10 volt.

Dette kan du sjekke med multimeter, legg opp 2 ledninger fra batteriet, dra de inn i bilen så du kan se multimeteret, mål så på kabelene både før og etter forsøk på start. (jeg teipet kablene på de pinnene til multimeteret, så du fikk henda fri til å starte å drekka kaffe ;)
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
ruttta
0 RPM
0 RPM

Post by ruttta »

Jeg føler meg som en idiot, sjekke at batteripolene sitter skikkelig bør liksom være grunnleggende feilsøking :)

Uansett, takk for gode svar!
//RUTTTA