Ventiltikk (olje)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Lars_H
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Ventiltikk (olje)

Post by Lars_H »

Før motoren på bilen min blir varm, så er det ventiltikk.dette går bort når den har fått opp temperaturen.
Kan det ha noe med olja jeg bruker, eller er det vanlig? Kan ikke si jeg har lagt merke til det før nå i det siste. Er forresten en 1.8l.
Takker for alle svar.

Hilsen Lars H :mrgreen:
Candy_Red_91
0 RPM
0 RPM

Post by Candy_Red_91 »

Ventilklikk indikerer ofte at det er på tide med et oljeskift, eller at man bruker dårlig eller for tykk olje, eller rett og slett har for lite olje. Anbefaler en god syntetisk olje som f.eks. Mobil1. :D
classicturbo
2000 RPM
2000 RPM

Post by classicturbo »

hei .jeg har også litt problem med ventil tikk.men dette får jeg hvis bilen står lenge på tomgang når bilen er varm(har turbo)
jeg bruker mobil 1.burde jeg bruke tykkere olje ?
takker for svar
Mvh classic red
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 282

Post by AJF »

Jeg har stort sett alltid benyttet Mobil 1 syntetisk 5W50 på min MX-5, men når jeg leverte bilen min på service/regrem skifte hos Mazda på Østerås fikk jeg beskjed at de alltid brukte mazda sin egen semisyntetiske olje, nettopp for å unngå ventiltikk. Har alltid trodd at en god syntetisk olje var medisinen mot ventiltikk - hva er riktig??
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
Øyvind

Oljetype

Post by Øyvind »

Valg av olje er avhengig av mange faktorer. Syntetiske oljer er som oftest bedre, men de blir også forurenset og utslitt noe som kan gi utslag som f.eks ventiltikk.

5W-50 olje høres kult ut, men er i virkeligheten et kompromiss mellom ekstreme vinteregenskaper og performance som gjør oljen unødvendig dyr. Å bruke en 50-olje i en motor som ikke trenger mer enn 30 gir ingen fordeler. Det er mye viktigere å bytte olje og filter med i tide.
bidz
0 RPM
0 RPM

Post by bidz »

classicturbo wrote:hei .jeg har også litt problem med ventil tikk.men dette får jeg hvis bilen står lenge på tomgang når bilen er varm(har turbo)
jeg bruker mobil 1.burde jeg bruke tykkere olje ?
takker for svar
Mvh classic red
Har dette problemet selv. La faktisk ikke merke til det før i går kveld, da bilen stod i 10min på tomgang (og jeg stod på utsiden av bilen). Tikkingen forsvant med engang jeg begynte og kjøre igjen.. Snodig.. Men det begynner og bli på tide med oljeskift hos meg, så mulig det er det som gjør det.
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

Dette er et typisk FAQ (Frequently Asked Question) som er blitt svart på et utall ganger i det gamle forumet. Grunnen til at ventilklikk på denne motoren er vanlig er at MX-5/Miata har en 16 ventiler motor med doble overliggende kammer og hydrauliske ventil-løftere.

Ventilene er dermed avhengig av oljetrykket for å kunne utligne ventilklaringen. Lite olje, dårlig olje og dritt i oljen kan påvirke dette og føre til ventilklikking. Skift først filter og olje, hjelper ikke det kan det være dritt i selve løfteren, og den må ut og rengjøres. Jeg har likevel ikke hørt om noen som har måtte gjøre dette. Nytt filter og ny kvalitetsolje bruker å gjøre susen. Bruk en god helsyntetisk kvalitetsolje. Det selges også amerikanske spesial-oljer for hydrauliske ventil-løftere.
bidz
0 RPM
0 RPM

Post by bidz »

Vurderte og prøve motor-rens som en heller i oljen litt før en skifter, for og se om det hjelper på.. Er det noen som anbefaler et spesifikt slikt produkt?
bidz @ efnet
JohnO
500 RPM
500 RPM

Post by JohnO »

Hvordan er det å bruke Biltema sin olje? Den er jo ganske rimelig. Hva er forskjellen på den og en dyr olje til 180kr literen??? God del penger å spare for en som bytter hver 5000...
oyvind
0 RPM
0 RPM

Post by oyvind »

bidz wrote:Vurderte og prøve motor-rens som en heller i oljen litt før en skifter, for og se om det hjelper på.. Er det noen som anbefaler et spesifikt slikt produkt?
Oljen er blanding spesielt raffinert oljekomponenter og en nøye tilpasset blanding kjemikalier. Dette gjelder også billige oljer.

Smøreoljen inneholder mange tilsetningsstoffer som kan reagere med ting som blandes i oljen. Du må derfor ikke blande noe i oljen som ikke er spesielt laget for innblanding i olje. (Og helst ikke det heller) Det beste er å bytte oljen, da er du sikker på at du får en velbalansert olje.
oyvind
0 RPM
0 RPM

Post by oyvind »

JohnO wrote:Hvordan er det å bruke Biltema sin olje? Den er jo ganske rimelig. Hva er forskjellen på den og en dyr olje til 180kr literen??? God del penger å spare for en som bytter hver 5000...
Det er vanskelig å si om det er så stor forskjell. Det er nok en sjanse for at samme oljekvalitet selges med ulike navn til ulik pris. Hvis det står på oljen at den holder API klasse (F.eks SJ) er den god nok. Hvis du er så flink at du bytter hver 5000, går det helt sikker bra.
Precious
4200 RPM
4200 RPM

Post by Precious »

MX5'en min har også denne ventil/olje-tikkinga etter å ha stått 5-10min på tomgang, og gir seg så fort jeg begynner å kjøre litt.

Min far var kritisk til dette og tenkte kanskje det var en sliten oljepumpe? Jeg skal ta bilen på NAF test en av de nærmeste dagene og deretter bytte olje for å få sjekket om dette hjelper.

Så:
1. NAF test
2. Tilsette motorrengjøringsmiddel i olja.
3. Bytte til kvalitetsolje, det lå en Shell Felix olje flaske i bagasjerommet når jeg handlet bilen.
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Jeg bruker Quakerstate og er fornøyd med det. Er litt rimeligere enn Mobil1 (tror jeg betaler 68 kr/litern)
Candy_Red_91 wrote:Ventilklikk indikerer ofte at det er på tide med et oljeskift, eller at man bruker dårlig eller for tykk olje, eller rett og slett har for lite olje. Anbefaler en god syntetisk olje som f.eks. Mobil1. :D
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Bruker shell helix plus på min... bruker litt mye av denne i og med at den er tynn så bruker den opp mot halvlitern på 5000km...
men etter eg byttet til denne oljen har eg ikke hørt noe som ligner på ventil tikk...
ikke engang med kaldstart om viteren...
og heller ikke om den står en halv time på tomgang....
Precious
4200 RPM
4200 RPM

Post by Precious »

Olja på mx5'en min virker ganske tynn og aner ikke når sist skifte blei gjort utenom servicehefte.

Men ingen som har hvert borti at oljepompa har blitt dårlig?
Post Reply