OleK's 1991 Mariner Blue NA
Moderator: Styremedlemmer
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Ikke kjøp lamda fra typ. bilXtra til en 500-lapp, det gjorde jeg etter sommerturen i fjor, den røyk igjen i mai..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 745
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Vil ikkje anbefale Biltema sine heller, alikevel du kan være heldig og få en Ok, en gang i blant.mussa wrote:Ikke kjøp lamda fra typ. bilXtra til en 500-lapp, det gjorde jeg etter sommerturen i fjor, den røyk igjen i mai..
Den eg plukket opp, dog til primera'n min, var utav kalibreringen sin, og viste 0,2 - 0,4 volt for mye til enver tid, men den svingte på målingene som den skulle!

Edit:
Lykke til med Lambda byttet forresten. Krysser fingrene for at det gjør susen!
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. 

- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Noen som har prøvd denne lambdaen? Er vel ikke top of the line dette heller?
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 469227c37a
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 469227c37a
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Da har det vært litt skruing igjen, denne gang ble nedre del av rattstammen byttet.
Har i lengre tid irritert meg over slakken som var på rattet, ca 1,5 cm. Når jeg hadde snekke uten servo, trodde jeg det var snekka som var sliten. Men det forsvant ikke etter at jeg monterte servoen. Etter litt feilsøking fant jeg synderen, nedre del av rattstammen. Denne er laget slik at den ved en kollisjon skal presses sammen istedet for at rattstammen kommer innover i kupeen. Det hadde altså utviklet seg en slakke i denne delen.
Var med Ove N bort til Elanzer, og han hadde en rattstamme til salgs fra blåbilen som ble oppgitt pga rust.
Var mye jobb med å bytte denne, måtte ut med sete, ned med rattstammen, løsne styresnekke og ta vekk luftfilter/LMM.
Spesiellt var det noe prakk med å få rattstamme på plass igjen, tung var den også.
Men endelig er det gjort, og nå er rattet helt uten dødgang
Ble en forbedring kjøremessig også.
Denne måtte byttes

Rattstammen løsnet

Har i lengre tid irritert meg over slakken som var på rattet, ca 1,5 cm. Når jeg hadde snekke uten servo, trodde jeg det var snekka som var sliten. Men det forsvant ikke etter at jeg monterte servoen. Etter litt feilsøking fant jeg synderen, nedre del av rattstammen. Denne er laget slik at den ved en kollisjon skal presses sammen istedet for at rattstammen kommer innover i kupeen. Det hadde altså utviklet seg en slakke i denne delen.
Var med Ove N bort til Elanzer, og han hadde en rattstamme til salgs fra blåbilen som ble oppgitt pga rust.
Var mye jobb med å bytte denne, måtte ut med sete, ned med rattstammen, løsne styresnekke og ta vekk luftfilter/LMM.
Spesiellt var det noe prakk med å få rattstamme på plass igjen, tung var den også.
Men endelig er det gjort, og nå er rattet helt uten dødgang

Denne måtte byttes
Rattstammen løsnet
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Bytte av lambdasonde
Etter å ha hatt litt trøbbel med at det liksom manglet litt effekt noen ganger, og at det ser ut som den går litt magert, ble det kjøpt inn ny lambdasonde fra IL Motorsport. Sonden kom med riktig kontakt selv om det var uorginal del.
Leste på diverse innlegg at det skulle være noe herk å få ut den gamle sensoren. Men neida, min var så løs at jeg kunne skru den ut med fingrene
. Det er kanskje ikke så rart at det har vært noe grums her, den har vel gitt feil signal til ECU i hytt og pine.
Satte i den nye uten problem, og motor startet og gikk helt normalt. I begynnelsen merket jeg ikke så mye til at jeg hadde byttet sensor, men nå etter en uke med blandet kjøring er det stor forskjell. Nå er den både turtallvillig og drar utrolig godt på lavt turtall.
Bortfallet av effekt er helt borte
morro morro. Skal kjøre noen dager til, og da skal jeg sjekke fargen på pluggene.
Sensor med kontakt og kobberfett

Ny sensor på plass

Etter å ha hatt litt trøbbel med at det liksom manglet litt effekt noen ganger, og at det ser ut som den går litt magert, ble det kjøpt inn ny lambdasonde fra IL Motorsport. Sonden kom med riktig kontakt selv om det var uorginal del.
Leste på diverse innlegg at det skulle være noe herk å få ut den gamle sensoren. Men neida, min var så løs at jeg kunne skru den ut med fingrene

Satte i den nye uten problem, og motor startet og gikk helt normalt. I begynnelsen merket jeg ikke så mye til at jeg hadde byttet sensor, men nå etter en uke med blandet kjøring er det stor forskjell. Nå er den både turtallvillig og drar utrolig godt på lavt turtall.
Bortfallet av effekt er helt borte


Sensor med kontakt og kobberfett
Ny sensor på plass
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 745
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Prøv og kjør litt friskt til og "plutseligt" slå av motoren, og renn inn på en lomme langs veien eller noe.
Får en bedre indikasjon på reel plugg farge da!
Så kan du jo gjøre dette etter den har putret en del på tomgang og. For og sammenligne.
Sjekket mine her en dag før registeret mitt forskjøvet seg, og dei var så og si helt like dine plugger.
Min går da heller ikkje helt optimalt, ref:OveN sin røde miata og hvordan den går.
Men eg har jo ikkje noe annet og skylde på enn meg selv.
mtp. Mspnp
Får en bedre indikasjon på reel plugg farge da!
Så kan du jo gjøre dette etter den har putret en del på tomgang og. For og sammenligne.

Sjekket mine her en dag før registeret mitt forskjøvet seg, og dei var så og si helt like dine plugger.
Min går da heller ikkje helt optimalt, ref:OveN sin røde miata og hvordan den går.
Men eg har jo ikkje noe annet og skylde på enn meg selv.

Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. 

- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Var noe lignende jeg tenkte på også, dvs unngå småkjøring og heller kjøre litt lenger tur så alt blir skikkelig varmt, og så sjekke.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Du skulle jo kjøpt en med 4 ledninger, dvs. en med forvarming og egen jord istedenfor eksosrøret, da hadde du fått ned forbruket drastisk på småkjøringa...
Skal bytte på begge Miata'ene mine etterhvert. Kjøpte en på Biltema men den holdt vel akkurat 3 sek før den begynte å feile....
Skal bytte på begge Miata'ene mine etterhvert. Kjøpte en på Biltema men den holdt vel akkurat 3 sek før den begynte å feile....

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Ja, jeg tenkte på det, men jeg var så ivrig på å få dette problemet løst at det var enklest å bytte med en av samme type.
Nå er det bare velstand, og jeg gleder meg til hver kjøretur.
Godt å kjenne at det "skjer" noe der framme.
Nå er det bare velstand, og jeg gleder meg til hver kjøretur.

mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- Tonny_B
- 7200 RPM
- Posts: 1276
- Joined: 20 Sep 2008, 19:10
- Medlemsnummer: 927
- Location: Kristiansund
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Hvem selger slikt da?Agility wrote:Du skulle jo kjøpt en med 4 ledninger, dvs. en med forvarming og egen jord istedenfor eksosrøret, da hadde du fått ned forbruket drastisk på småkjøringa...
Skal bytte på begge Miata'ene mine etterhvert. Kjøpte en på Biltema men den holdt vel akkurat 3 sek før den begynte å feile....

96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Da har det kommet noe stasj fra Ebay som sjåføren skal ha på seg.. Noen retro racing og Mazda sydde stoffmerker som man fester på klær (t-skjorte e.l). Festes ved å varme de med et strykejern i ca 1min.
Hadde det vært en ide for klubben å få laget sånne, da kan man jo velge selv hvilke plagg man vil ha de på?
Har lett etter sånne med MX-5, Miata o.l. , men det var dårlig resultat.

Bytte av klutsjsylinder
Har nå fått byttet den slitne hovedsylinderen med lekkasje, med en ny orginaldel. Det var jammen på tide, ble veldig ok pedalen etter bytte. Slavesylinderen ble ovehalt tidligere i år, så da er det bare å glemme disse for en lang tid fremover.
Ny hovedsylinder med beholder
Ferdig montert

Hadde det vært en ide for klubben å få laget sånne, da kan man jo velge selv hvilke plagg man vil ha de på?
Har lett etter sånne med MX-5, Miata o.l. , men det var dårlig resultat.
Bytte av klutsjsylinder
Har nå fått byttet den slitne hovedsylinderen med lekkasje, med en ny orginaldel. Det var jammen på tide, ble veldig ok pedalen etter bytte. Slavesylinderen ble ovehalt tidligere i år, så da er det bare å glemme disse for en lang tid fremover.

Ny hovedsylinder med beholder
Ferdig montert
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Bytte av forhjulslager
Hadde litt uling i venstre forhjulslager, så det var bare å bytte hele greia. Bestillte delene jeg trengte fra ILM. Det er visst ikke mulig å bytte bare lager foran, så det som kommer er hele navet med hjulbolter og lager ferdig montert. Byttet også den store mutteren, som skal byttes om den blir løsnet. Altså ingen gjenbruk av denne.
En annen positiv effekt av dette bytte var at jeg fikk sortert ut et annet problem med det samme. Har alltid hatt litt urolig bremsepedal (vibrasjoner), og at den noen ganger trakk litt til siden. Dette selv om det var nye bremser på bilen når jeg kjøpte den.
På baksiden av bremesskiva, den flata som ligger an mot selve navet, var full av slagg/rust.
Ikke rart det var litt kast i skiva. Skrapte vekk alt dette på alle flater som møtes. Nå er bremsen 100%, dønn stabil og rette, jippi
Demontering av lager

Låsing på mutter fjernet, og klar til løsning

Nye deler på, mutter trekkes selvsagt med riktig moment (167 - 216Nm)

Ferdig montert og mutter låst ved å banke inn et hakk

Hadde litt uling i venstre forhjulslager, så det var bare å bytte hele greia. Bestillte delene jeg trengte fra ILM. Det er visst ikke mulig å bytte bare lager foran, så det som kommer er hele navet med hjulbolter og lager ferdig montert. Byttet også den store mutteren, som skal byttes om den blir løsnet. Altså ingen gjenbruk av denne.
En annen positiv effekt av dette bytte var at jeg fikk sortert ut et annet problem med det samme. Har alltid hatt litt urolig bremsepedal (vibrasjoner), og at den noen ganger trakk litt til siden. Dette selv om det var nye bremser på bilen når jeg kjøpte den.
På baksiden av bremesskiva, den flata som ligger an mot selve navet, var full av slagg/rust.

Ikke rart det var litt kast i skiva. Skrapte vekk alt dette på alle flater som møtes. Nå er bremsen 100%, dønn stabil og rette, jippi

Demontering av lager
Låsing på mutter fjernet, og klar til løsning
Nye deler på, mutter trekkes selvsagt med riktig moment (167 - 216Nm)
Ferdig montert og mutter låst ved å banke inn et hakk
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- Ove N
- 7200 RPM
- Posts: 1176
- Joined: 23 Jun 2008, 10:13
- Medlemsnummer: 733
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re:
Hvor mange deler mistet du oppi kummen da?OleK wrote: Demontering av lager
Så farlig nær ut den synes jeg..
Ellers fin arbeide du gjør!

Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
- OleK
- 4200 RPM
- Posts: 408
- Joined: 15 Nov 2009, 12:00
- Medlemsnummer: 865
- Location: Stjørdal
- Status: Offline
Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA
Den kummen er desverre på min parkering, men jeg har heldigvis ikke hatt noen uhell enda. bank i bordet.........
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6