Hvilken "veltebøyle"?
Moderator: Styremedlemmer
- knutjv
- 2000 RPM
- Posts: 282
- Joined: 25 Aug 2010, 16:05
- Medlemsnummer: 890
- Location: Fredrikstad
- Status: Offline
Hvilken "veltebøyle"?
Har lyst å montere mer bling på Lille Rø,og da en krom bøyle. Vet at det er mer pynt enn effektiv veltebøyle.
MEN jeg har tak med glassrute, jeg har vindskjerm, og trekk over kalesjen.
Noen som vet hvilken bøyle jeg da kan bruke?
Knut
Mob
9937 5325
4770 5325
MEN jeg har tak med glassrute, jeg har vindskjerm, og trekk over kalesjen.
Noen som vet hvilken bøyle jeg da kan bruke?
Knut
Mob
9937 5325
4770 5325
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Hvilken "veltebøyle"?
Den stylebaren jeg har fungerer iallefall med trekk over kalesjen, har også tilpasset windblocker, vet ikke om den fungerer med glass bakrute, men tror det skal være greit.....
Tror det er denne bøylen:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/143
Ca 1200,- pluss porto
Se bilder av løsningen i prosjekttråden min:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... it=british

Tror det er denne bøylen:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/143
Ca 1200,- pluss porto
Se bilder av løsningen i prosjekttråden min:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... it=british
- knutjv
- 2000 RPM
- Posts: 282
- Joined: 25 Aug 2010, 16:05
- Medlemsnummer: 890
- Location: Fredrikstad
- Status: Offline
Re: Hvilken "veltebøyle"?
Kan setet være i bakeste stilling med den bøylen?
Leste litt i tråden din, lurer også på frontleppen.
Leste litt i tråden din, lurer også på frontleppen.
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Hvilken "veltebøyle"?
Setet går helt bak, ja. Jeg er veldig fornøyd med frontleppe, klar anbefaling.... 

Re: Hvilken "veltebøyle"?
Jeg hadde heller kjørt uten stylebar en med.
Setter aldri styling før sikkerhet.
-n
Setter aldri styling før sikkerhet.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Hvilken "veltebøyle"?
Både trådstarter og jeg er klar over at vi her snakker mer "bling" enn sikkerhet.
For å gjøre diskusjonen effektiv; her er en lang tråd om temaet fra 2001....
http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 92068.html
Slik jeg oppfatter det vil en stylebar kunne være farlig dersom man taker bilen BAKLENGS, da den da kan virke som en "nøtteknekker".
Jeg får derfor satse på å take forlengs......
For å gjøre diskusjonen effektiv; her er en lang tråd om temaet fra 2001....

http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 92068.html
Slik jeg oppfatter det vil en stylebar kunne være farlig dersom man taker bilen BAKLENGS, da den da kan virke som en "nøtteknekker".
Jeg får derfor satse på å take forlengs......

- knutjv
- 2000 RPM
- Posts: 282
- Joined: 25 Aug 2010, 16:05
- Medlemsnummer: 890
- Location: Fredrikstad
- Status: Offline
Re: Hvilken "veltebøyle"?

2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
-
- 4200 RPM
- Posts: 470
- Joined: 22 May 2008, 22:30
- Medlemsnummer: 718
- Location: Sandefjord
- Status: Offline
Re: Hvilken "veltebøyle"?
...trur jeg satser på å ikke take 
Men hvis ulykka skulle komme, vil jeg heller satse på en ordentlig bøyle som feks Hard dog's.

Men hvis ulykka skulle komme, vil jeg heller satse på en ordentlig bøyle som feks Hard dog's.
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
- rocktrond
- 2000 RPM
- Posts: 237
- Joined: 28 Jul 2010, 17:39
- Medlemsnummer: 1021
- Location: Kristiansund
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hvilken "veltebøyle"?
Hard Dog Deuce er etter veldig kjapp leting den jeg har funnet jeg synes kombinerer sikkerhet med looks best (personlig smak
)

http://trondulseth.com | Long Live Rock'n'Roll
Hyundai i40 (familie/ferie)
XXX - "Black Rock" - Miata 1994 1,8 aut
XXX - "Black Rock 2" - 2012 Spring Special Edition
Hyundai i40 (familie/ferie)
XXX - "Black Rock" - Miata 1994 1,8 aut
XXX - "Black Rock 2" - 2012 Spring Special Edition
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Hvilken "veltebøyle"?
Liten gjenoppliving av denne tråden, men da en utvidelse til sikkerhetstenkning og en teknisk diskusjon på "skikkelige" rullebur eller roll bars, ikke rene "style bars" som denne diskusjonen startet med.
Mange monterer slike, jeg lurer på om folk har noen kommentarer til en post jeg fant, som peker på faren med roll bars dersom man er over en viss høyde, og blir påkjørt bakfra. Fant denne posten på http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 86914.html
******************************************
While I don't yet have a roll bar, I've investigated them many times, as I'd like to do some track days and most places require one.
Many would argue that a roll bar on any convertible is just about mandatory, but sadly if ever there was a car design which made an effective roll bar installation all but impossible, it is the Miata.
Assuming you're anywhere near 6 feet tall, you can't get a bar under either of the tops which would hit the ground in a rollover before your head did. Still, having one there would certainly maintain more space for you to (hopefully) survive in, and that's still a plus.
The BIG problem with putting any true roll bar in any Miata isn't really the lack of vertical space - It's the fact that you can't get it far enough behind you to get it away from your head. It's about the exact height of your head and just a few inches behind it, which means that in a rear end collision (and there are hundreds of times more of those than there are rollovers) there's going to be a secondary collsion inside the car - Your head with the bar.
Even if it's legally padded, it's still a steel pipe with 3/4 inch of foam around it, and I'd not care to have someone hit me over the head with such a device, let alone get hit with it at 60 MPH. For a track car where you're always wearing a helmet, I could justify it, but for everyday, with a 'naked' head . . . .
I've put off the purchase of one for years as I'm not sure that it would help me more than it would hurt me - If you stay right side up, it's unnecessary, and with a little care and common sense, you DO have something to say about that - You have much less to say about some fool rear ending you.
I just don't know . . . .
*************************************
Nå ble jeg i tvil jeg også.....
Noen høye personer med "ordentlig" veltebøyle som har synspunkter på hvilken bøyle man kan ha så hodet ikke slår inn i bøylen ved en påkjørsel bakfra? På min style bar er det 10 centimeter fra nakkestøtta og bakover til kromrøret, og røret ligger lavere enn nakkestøtten, så den anser jeg som rimelig trygg i forhold påkjørsler bakfra. Taking har jeg planer om å unngå.....
Samtidig har jeg tenkt å beholde både vanlig softtop og hardtoppen.
Mange monterer slike, jeg lurer på om folk har noen kommentarer til en post jeg fant, som peker på faren med roll bars dersom man er over en viss høyde, og blir påkjørt bakfra. Fant denne posten på http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 86914.html
******************************************
While I don't yet have a roll bar, I've investigated them many times, as I'd like to do some track days and most places require one.
Many would argue that a roll bar on any convertible is just about mandatory, but sadly if ever there was a car design which made an effective roll bar installation all but impossible, it is the Miata.
Assuming you're anywhere near 6 feet tall, you can't get a bar under either of the tops which would hit the ground in a rollover before your head did. Still, having one there would certainly maintain more space for you to (hopefully) survive in, and that's still a plus.
The BIG problem with putting any true roll bar in any Miata isn't really the lack of vertical space - It's the fact that you can't get it far enough behind you to get it away from your head. It's about the exact height of your head and just a few inches behind it, which means that in a rear end collision (and there are hundreds of times more of those than there are rollovers) there's going to be a secondary collsion inside the car - Your head with the bar.
Even if it's legally padded, it's still a steel pipe with 3/4 inch of foam around it, and I'd not care to have someone hit me over the head with such a device, let alone get hit with it at 60 MPH. For a track car where you're always wearing a helmet, I could justify it, but for everyday, with a 'naked' head . . . .
I've put off the purchase of one for years as I'm not sure that it would help me more than it would hurt me - If you stay right side up, it's unnecessary, and with a little care and common sense, you DO have something to say about that - You have much less to say about some fool rear ending you.
I just don't know . . . .
*************************************
Nå ble jeg i tvil jeg også.....
Noen høye personer med "ordentlig" veltebøyle som har synspunkter på hvilken bøyle man kan ha så hodet ikke slår inn i bøylen ved en påkjørsel bakfra? På min style bar er det 10 centimeter fra nakkestøtta og bakover til kromrøret, og røret ligger lavere enn nakkestøtten, så den anser jeg som rimelig trygg i forhold påkjørsler bakfra. Taking har jeg planer om å unngå.....
Samtidig har jeg tenkt å beholde både vanlig softtop og hardtoppen.

- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 745
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Hvilken "veltebøyle"?
Bytt stol samtidigt?
Eg føler eg er meget utsatt for dette i min hvite med harddog'n og orginal seter.
Eg føler eg er meget utsatt for dette i min hvite med harddog'n og orginal seter.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. 

- Legendary
- 4200 RPM
- Posts: 418
- Joined: 26 Aug 2011, 10:31
- Medlemsnummer: 978
- Location: Kongsberg
- Status: Offline
Re: Hvilken "veltebøyle"?
Lloyd wrote:Bytt stol samtidigt?
Der har du løsningen.
Jeg har byttet stol og stolbrakett, og hodet mitt kan ikke under noen omstendigheter treffe bøylen jeg har i min bil.
