33% fleire hest og 42% økt dreiemoment med MS
Moderator: Styremedlemmer
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
33% fleire hest og 42% økt dreiemoment med MS
Fant denne tråden på MXnutz.
Installert MegaSquirt på 1.6, de sedvanlige pustemods og vips, 152.2 hester.
Eller, "vips"…
Link: http://www.mx5nutz.com/forum/index.php? ... 80876&st=0
Installert MegaSquirt på 1.6, de sedvanlige pustemods og vips, 152.2 hester.
Eller, "vips"…
Link: http://www.mx5nutz.com/forum/index.php? ... 80876&st=0
- These users thanked the author Ørnbjørn for the post:
- mx5Aalesund
Re: 33% fleire hest og 42% økt dreiemoment med MS
Skeptisk til baseline målingen. Men uansett imponerende økning i forhold til utgangspunktet.
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: 33% fleire hest og 42% økt dreiemoment med MS
Også forholdsvis imponerende økning i forhold til pris og "usynlighet".
Re: 33% fleire hest og 42% økt dreiemoment med MS
Skeptisk.
Keith@FM får 12 hk mer ved å montere ALT som eksisterer av sugetrim, mens bilen hoppa fra 116 til 155 med å montere datasprut?
Det er faktisk like mye som du får på hjula av en GReddy-turbo.
Keith@FM får 12 hk mer ved å montere ALT som eksisterer av sugetrim, mens bilen hoppa fra 116 til 155 med å montere datasprut?
Det er faktisk like mye som du får på hjula av en GReddy-turbo.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: 33% fleire hest og 42% økt dreiemoment med MS
Ingen vet om det er gjort noe med motor utover det som han har sagt.
Eieren vet ikke om det er bytta kammer, port & polish etc.
Kan være gjort ganske mye med motoren før det synes på utsiden
-n
Eieren vet ikke om det er bytta kammer, port & polish etc.
Kan være gjort ganske mye med motoren før det synes på utsiden

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: 33% fleire hest og 42% økt dreiemoment med MS
Ja, derav "vips"… eigaren er i tråden, så han burde jo kunne svare på det.
Re: 33% fleire hest og 42% økt dreiemoment med MS
Yeah.
Jeg sier ikke at det ikke er mulig, men om vi kunne få så mye av åpent filter og et datasprut, så hadde vi hørt om det før
Jeg sier ikke at det ikke er mulig, men om vi kunne få så mye av åpent filter og et datasprut, så hadde vi hørt om det før

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: 33% fleire hest og 42% økt dreiemoment med MS
Det er eieren som har sagt det som er gjort, som han vet om.Ørnbjørn wrote:Ja, derav "vips"… eigaren er i tråden, så han burde jo kunne svare på det.
Hva som er gjort med motoren før han kjøpte bilen vet han ikke.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: 33% fleire hest og 42% økt dreiemoment med MS
Nei, men det burde han vel kunne finne ut, epost, telefon og alt det der…
Som Loki seier, med eit så massivt resultat så burde det være interessant for heile verda å finne ut kva som er gjort med den motoren
Som Loki seier, med eit så massivt resultat så burde det være interessant for heile verda å finne ut kva som er gjort med den motoren

Re: 33% fleire hest og 42% økt dreiemoment med MS
En av grunnene til at folk er skeptiske til dette er at nesten ingen tuner N/A på mx. Enda færre tar den med på rulle og får den fintunet. Folk starter med eksos og luftfilter, blir skuffa og kjøper Greeedy kit til 15 papp og får 150 whp med masse tq uten noen form for tuning og er dritfornøyd. Det var i allefall jeg når jeg satte i hks turbokit på 0.4 bar i 2003-4ish.
Av de få som kjører sprut på N/A oppsett vil de fleste tune den på vei med WBO2 etter beste evne men sjelden eller aldri på rulle ( meg inkludert ).
Jeg tror at om man tar en hvilken som helst MX motor åpner luftveier, afr så nærme man tørr 13:1 og 32+ grader tenning over 6K på 98 oktan så blir man overrasket.
<OT>
Det er synd at folk er så opphengt i tall og at det å bruke penger på N/A trim blir sett på som bortkastet. Etter denne sesongen (som ikke er ferdig) har jeg så absolutt sett verdien av å ha en bombesikker maskin som leverer linjær lagfri respons.
Ingen blir imponert av effekten men man kan møte opp på alle treff, kjøre dobbelt så langt på 1 tank, ingen kjøleproblemer og fortsatt kjøre fort. Jeg kjørte samme tid på Våler i år som jeg gjorde på Kybagx, hks turbokit @0.8 bar og gateslics i den gamle N/A'n og kjørte bare 9 sek raskere rundt Ringen med full pimpa "big enchilada" MSM. En av grunnen til dette er at man virkelig lærer å bruke hver eneste hest når det er så få av de og at man kan plassere de nøyaktig hvor man vil og hele tiden ha max tilgjengelig kraft i bilens retning.
</OT>
Av de få som kjører sprut på N/A oppsett vil de fleste tune den på vei med WBO2 etter beste evne men sjelden eller aldri på rulle ( meg inkludert ).
Jeg tror at om man tar en hvilken som helst MX motor åpner luftveier, afr så nærme man tørr 13:1 og 32+ grader tenning over 6K på 98 oktan så blir man overrasket.
<OT>
Det er synd at folk er så opphengt i tall og at det å bruke penger på N/A trim blir sett på som bortkastet. Etter denne sesongen (som ikke er ferdig) har jeg så absolutt sett verdien av å ha en bombesikker maskin som leverer linjær lagfri respons.
Ingen blir imponert av effekten men man kan møte opp på alle treff, kjøre dobbelt så langt på 1 tank, ingen kjøleproblemer og fortsatt kjøre fort. Jeg kjørte samme tid på Våler i år som jeg gjorde på Kybagx, hks turbokit @0.8 bar og gateslics i den gamle N/A'n og kjørte bare 9 sek raskere rundt Ringen med full pimpa "big enchilada" MSM. En av grunnen til dette er at man virkelig lærer å bruke hver eneste hest når det er så få av de og at man kan plassere de nøyaktig hvor man vil og hele tiden ha max tilgjengelig kraft i bilens retning.
</OT>
Re: 33% fleire hest og 42% økt dreiemoment med MS
Jeg er helt enig i det du sier der Arild, men du hørtes ut som en lokal "helt" her nå... nemmelig the kvam! Ove kvam
ikke at det trenger å være så farlig

ikke at det trenger å være så farlig

mmmmmm...
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: 33% fleire hest og 42% økt dreiemoment med MS
Hmm..., interessant... 

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-
- 1000 RPM
- Posts: 129
- Joined: 30 Nov 2008, 17:11
- Medlemsnummer: 752
- Location: Fredrikstad
- Status: Offline
Re: 33% fleire hest og 42% økt dreiemoment med MS
Noen som kan hjelpe meg tippe cirka hva det vil koste å få sakene skikkelig mappet, og anbefale noen man har god erfaring med, til å utføre jobben?
Hvis jeg har forstått det riktig, er alt jeg trenger for å teste ut saken på min standard NA; megasquirt PNP, og bred båndslamda, som likevel uansett kan bli aktuellt over vintern. Og decat, sporteksos, kon filter.)
Skulle vært morsomt og kommet tilbake med noen tall, uansett særlig økning eller ei.( hvis ikke prisen for tuning tilsvarer spar heller penga til enkelt turbo/kompressor kit.)
Hvis jeg har forstått det riktig, er alt jeg trenger for å teste ut saken på min standard NA; megasquirt PNP, og bred båndslamda, som likevel uansett kan bli aktuellt over vintern. Og decat, sporteksos, kon filter.)
Skulle vært morsomt og kommet tilbake med noen tall, uansett særlig økning eller ei.( hvis ikke prisen for tuning tilsvarer spar heller penga til enkelt turbo/kompressor kit.)
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5