Radiator / Kjøleveske

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Tumyr
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 15 Feb 2005, 01:00
Status: Offline

Radiator / Kjøleveske

Post by Tumyr »

Hei

Jeg har nettopp byttet radiatoren på min Miata, forøvrig en meget kurant og overkommelig jobb. Men det er et par ting jeg lurer på i denne forbindelse:

1: Hvor mye kjøleveske skal jeg fylle på?

2: Hvilket blandingsforhold vann/kjøleveske er å anbefale?

3: Hvor fyller man på kjølevesken? Gjennom toppen av radiatoren, gjennom ekspansjonstanken, eller evt. andre muligheter?

Håper på snarlig svar,
mvh Stian
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

50/50 er vel greit blandingsforhold...
Du heller på på toppen av radiatoren...
vet ikke hvor mye som skal til...
Og der er vel og en lufteskru en eller anna plass på systemet....
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Jan-Erik
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 13 Feb 2005, 01:00
Status: Offline

Post by Jan-Erik »

Hei..
Du heller på på toppen av radiatoren til det er helt fult.
Starter motoren og kjører den med radiator lokket av ( ikke kjør da selvsakt men la den gå på tomgang. ). :lol:
La den gå til den blir gjennomvarm slik at termostaten åpner.
Da synker det sikkert litt i radiatoren.
Forstett med å fylle på veske på radiatoren til den e full....
Når vann nivået holder seg, uten å fylle på mere skrur du på radiator lokket.
For mye vann eller for lite reguleres av ekspansjonstanken til en viss grad...... :lol:

Håper dette var til hjelp. :idea: :idea:
User avatar
Tumyr
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 15 Feb 2005, 01:00
Status: Offline

Post by Tumyr »

Dette var helt klart til hjelp! Takk skal dere ha.

mvh Stian
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Kanskje bra at bilen står i en bratt oppoverbakke også?
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Jan-Erik
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 13 Feb 2005, 01:00
Status: Offline

Post by Jan-Erik »

Hvordann d??? :? :? :?
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Jan-Erik wrote:Hvordann d??? :? :? :?
Lettere å få kjølevæsken til å renne inn i blokken og få ut luft.. Men ikkje noe problem med en mazda mx-5,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Post Reply