Regreim/vannpumpe
Moderator: Styremedlemmer
- henki
- 2000 RPM
- Posts: 362
- Joined: 08 May 2009, 16:38
- Medlemsnummer: 795
- Location: Kragerø¸
- Status: Offline
Regreim/vannpumpe
Hei,jeg Roar Enersen er på besøk hos Henki med min Nb 2001 mod NB som har gått 49000 km.Jeg skal ha servise på bilen og siden den er 10 år nå så vurderer jeg å ta regreim pga alder.Vil det da være nødvendig å skifte vannpumpe samtidig med dette?Regreima bør vel tas siden den er så gammel også nå siden jeg skal ta en storservise på den.Takker får gode råd.Mvh Roar.(med Roars lille grønne)
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Regreim/vannpumpe
To ganger har eg skifta vannpumpe rett etter det har blitt skifta registerreim så eg anbefaler å bytte den og løpehjula til registerreima med det samme 

2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Re: Regreim/vannpumpe
Du MÅ ikke, men du BØR.
Vannpumpa koster særdeles lite i forhold til resten av jobben, og tar 5 minutter ekstra når du først har av reima.
Den potensielle kostnaden du risikerer om den ryker er astronomisk i forhold, så det vil være særdeles ufornuftig å ikke ta det samtidig
(I verste fall raser du motoren. En kollega av meg er i sak mot et verksted som lot være, og så gikk det åt skogen. En lekkasje på den gamle pumpa førte til at drypping ødela regreima på rekordtid, som igjen gjorde at den røyk. Motoren hans var en Renault uten fresa stempler, og han fikk totalhavari. Pris: 36.000,- - og den prisen var IKKE på merkeverksted, der skulle de ha nesten det dobbelte.)
Vannpumpa koster særdeles lite i forhold til resten av jobben, og tar 5 minutter ekstra når du først har av reima.
Den potensielle kostnaden du risikerer om den ryker er astronomisk i forhold, så det vil være særdeles ufornuftig å ikke ta det samtidig

(I verste fall raser du motoren. En kollega av meg er i sak mot et verksted som lot være, og så gikk det åt skogen. En lekkasje på den gamle pumpa førte til at drypping ødela regreima på rekordtid, som igjen gjorde at den røyk. Motoren hans var en Renault uten fresa stempler, og han fikk totalhavari. Pris: 36.000,- - og den prisen var IKKE på merkeverksted, der skulle de ha nesten det dobbelte.)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- anton.g
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 16 Jul 2007, 23:18
- Medlemsnummer: 664
- Location: Trøndelag
- Status: Offline
Re: Regreim/vannpumpe
Også bare flere og flere bilmerker som har lagt inn skifte av vannpumpe sammen med regrem, som serviceintervall.LoKi wrote:Du MÅ ikke, men du BØR.
Vannpumpa koster særdeles lite i forhold til resten av jobben, og tar 5 minutter ekstra når du først har av reima.
Den potensielle kostnaden du risikerer om den ryker er astronomisk i forhold, så det vil være særdeles ufornuftig å ikke ta det samtidig
(I verste fall raser du motoren. En kollega av meg er i sak mot et verksted som lot være, og så gikk det åt skogen. En lekkasje på den gamle pumpa førte til at drypping ødela regreima på rekordtid, som igjen gjorde at den røyk. Motoren hans var en Renault uten fresa stempler, og han fikk totalhavari. Pris: 36.000,- - og den prisen var IKKE på merkeverksted, der skulle de ha nesten det dobbelte.)
anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Regreim/vannpumpe
+1 på å ta vannpumpa med det samme, selv om 50.000 er lite på en vannpumpe, min gikk nesten 140.000 km og 14 år før pakningene tok kvelden.
Når du skal kjøpe, så anbefaler jeg å velge originaldel, mx-5 parts har en billigere variant, men denne har såvidt jeg oppfatter plast "skovlhjul", og jeg ville ikke spart småpenger på en del som sitter "midt inni" motoren omtrent, veldig mye arbeid for å bytte den.....
Når du skal kjøpe, så anbefaler jeg å velge originaldel, mx-5 parts har en billigere variant, men denne har såvidt jeg oppfatter plast "skovlhjul", og jeg ville ikke spart småpenger på en del som sitter "midt inni" motoren omtrent, veldig mye arbeid for å bytte den.....
