
Hvordan kjøre mx-5 med E85
Moderator: Styremedlemmer
AFPR (Adjustable Fuel Pressure Regulator)
Hei! Har nå hentet en AFPR! Kossn trykk ska en juster på? Og kossn ska den kobles til på bilen? 

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Trykket kommer helt an på hva slags drivstoff du har, hva slags dyser du har og oppsettet forøvrig.Stehu wrote:Hei! Har nå hentet en AFPR! Kossn trykk ska en juster på? Og kossn ska den kobles til på bilen?
AFPR (Adjustable Fuel Pressure Regulator) monterer du på returledningen etter fuel-rail.
Hvis du skal ha lavere trykk en det du kjører med stock, må du fjerne den originale trykkregulatoren.
Lag gjerne en egen tråd under teknisk, hvis det er mer du lurer på.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Rudolf (mye bilder)
Originale dyser og skal kjøre E85
Hva er originalt trykk forresten?

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Hvordan kjøre mx-5 med E85
Tenkte det kunne være interessant med en tråd om hva som behøves for å kjøre MX5 med E85 som drivstoff.
Her kan alle som vil legge inn erfaringer med spritdrift av bilen.
Foreløpig ser det ut som det er mulig å fylle på E85 i bilen, med at dette stoffet KAN spise opp bensinslanger innenfra, så de begynner å lekke.
Dessuten vil det kunne være behov for å øke drivstoffmengden, ved å montere større dyser, og å eventuelt øke drivstofftrykket.
Bytte av drivstoffilter anbefales også etter en kort stund med E85, siden det påstås at det løser opp en del "rusk".
Det vil også være egne utfordringer ved fleksibelt skifte mellom bensin og sprit, se Rudolf tråden.....
Må man også bytte ECU, eller vil man kunne kjøre bilen fra bone stock, så ECU vil tilpasse seg selv ut fra signaler fra Lambda-sonden?
Dette er altså bare en start på en tråd, på et tema som interesserer meg, så her er det fritt fram!
Ideelt sett ønsker jeg meg at vi samler linker og en oversikt over pros og cons, og kostnader ved dyser, pumper, slanger m.m.
Først en generell intro, understreker at jeg selv kun er teoretiker på dette feltet, har ingen praktiske erfaringer med noen produkter eller løsninger
(enda....
)
http://e85vehicles.com/converting-to-e85.html
Så en interessant tråd fra USA, som et sted å starte i forhold til MX-5/Miata:
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=300106
Her kan alle som vil legge inn erfaringer med spritdrift av bilen.
Foreløpig ser det ut som det er mulig å fylle på E85 i bilen, med at dette stoffet KAN spise opp bensinslanger innenfra, så de begynner å lekke.
Dessuten vil det kunne være behov for å øke drivstoffmengden, ved å montere større dyser, og å eventuelt øke drivstofftrykket.
Bytte av drivstoffilter anbefales også etter en kort stund med E85, siden det påstås at det løser opp en del "rusk".
Det vil også være egne utfordringer ved fleksibelt skifte mellom bensin og sprit, se Rudolf tråden.....

Må man også bytte ECU, eller vil man kunne kjøre bilen fra bone stock, så ECU vil tilpasse seg selv ut fra signaler fra Lambda-sonden?
Dette er altså bare en start på en tråd, på et tema som interesserer meg, så her er det fritt fram!
Ideelt sett ønsker jeg meg at vi samler linker og en oversikt over pros og cons, og kostnader ved dyser, pumper, slanger m.m.
Først en generell intro, understreker at jeg selv kun er teoretiker på dette feltet, har ingen praktiske erfaringer med noen produkter eller løsninger
(enda....

http://e85vehicles.com/converting-to-e85.html
Så en interessant tråd fra USA, som et sted å starte i forhold til MX-5/Miata:
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=300106
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg tror ikke at originale dyser vil ikke gi nok drivstoff ved akselrasjon.Stehu wrote:Originale dyser og skal kjøre E85Hva er originalt trykk forresten?
Ved akselrasjon går ECU ut av regulering basert på lambdaverdier, den går i "open loop".
Det betyr at den styrer dysene etter en tabell (og temperatur og turtall).
ECU har derfor ingen anelse om at du har fylt Etanol på tanken og at den trenger 30% mere fuel for å oppnå riktig effekt.
Da har du to muligheter;
- større dyser
- høyere bensintrykk
eller en kombinasjon.
Jeg tror ikke at en original bensinpumpe vil klare å kjøre så høyt trykk at du klarer deg med originaldysene.
Dette må du prøve, men da ville jeg ha sjekket AF-verdier med en bredbåndslambda.
Forsiktig med tenningsbank (også etanol kan gi knock).
Originalt bensintrykk er omkring 35psi.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Det jeg prøver å si er:Rudolf wrote:............Jeg tror ikke at originale dyser vil ikke gi nok drivstoff ved akselrasjon......Stehu wrote:Originale dyser og skal kjøre E85Hva er originalt trykk forresten?
Jeg tror ikke at originale dyser vil gi nok drivstoff ved akselrasjon.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Hvordan kjøre mx-5 med E85
Helt enig med Rudolf i at originale dyser nok ikke gir nok drivstoff, se denne tråden for forklaring på behovet for ca 30% mer suppe for vanlig kjøring, samt en liten diskusjon av tenningstidspunkter:
http://e85forum.com/about4093.html
Slik jeg oppfatter det er det mulig å kjøpe "piggyback" bokser som settes inn mellom ECU og injektorer, som øker lengden innsprøytningsdysen er åpen, noen som har noe erfaringer med dette? (Blir da ikke flexifuel, man må isåfall gå HELT over til E85, eller plugge ut boksen hver gang mang vil bytte tilbake til vanlig bensin (tror jeg)). Understreker at jeg fortsatt er teoretiker her, men tviholder på den gamle visa at det ikke er noe som er så praktisk som en god teori.....
http://e85forum.com/about4093.html
Slik jeg oppfatter det er det mulig å kjøpe "piggyback" bokser som settes inn mellom ECU og injektorer, som øker lengden innsprøytningsdysen er åpen, noen som har noe erfaringer med dette? (Blir da ikke flexifuel, man må isåfall gå HELT over til E85, eller plugge ut boksen hver gang mang vil bytte tilbake til vanlig bensin (tror jeg)). Understreker at jeg fortsatt er teoretiker her, men tviholder på den gamle visa at det ikke er noe som er så praktisk som en god teori.....

- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Hvordan kjøre mx-5 med E85
Mye interessant å finne ved litt leting, her er en link til temaet for dem som har MegaSquirt ECU :
http://www.megamanual.com/flexfuel.htm
Begynner å lure på hva som er "minimums" investeringen for å kunne kjøre flexifuel, holder det med en "boks" mellom ECU og dyser, eller er MegaSquirt tingen, eller trenges uansett nye dyser.......
Her er for eksempel en link til en boks som kanskje lover mer enn den kan holde, eller er det en "genial" måte å optimalisere en fleksifuel løsning på?
http://bioadapter.com/information.php?info_id=10
Understreker at jeg ikke har prøvet denne, og ikke kjenner til produsenten, men logikken i installasjonen virker jo rimelig....og boksen koster 750 kroner...
Noen som raskt kan avlive kjøpelysten min på en slik boks?....
http://www.megamanual.com/flexfuel.htm
Begynner å lure på hva som er "minimums" investeringen for å kunne kjøre flexifuel, holder det med en "boks" mellom ECU og dyser, eller er MegaSquirt tingen, eller trenges uansett nye dyser.......

Her er for eksempel en link til en boks som kanskje lover mer enn den kan holde, eller er det en "genial" måte å optimalisere en fleksifuel løsning på?
http://bioadapter.com/information.php?info_id=10
Understreker at jeg ikke har prøvet denne, og ikke kjenner til produsenten, men logikken i installasjonen virker jo rimelig....og boksen koster 750 kroner...
Noen som raskt kan avlive kjøpelysten min på en slik boks?....
Re: Hvordan kjøre mx-5 med E85
Tenkte å rydde opp i en litt overdreven tro til bankefastheten i E85. Ser det er florerer med henvinsninger til at det har et oktantall på 108 når det virkelige tallet ligger på 101-104. Fortsatt veldig bra, men ikke helt racefuel enda... E85 er og kun E75 om vinteren her til lands...
KILDE; http://www.statoil.no/file_archive/prod ... ol_E85.pdf
KILDE; http://www.statoil.no/file_archive/prod ... ol_E85.pdf
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
13`CX-5
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Ser at Statoil oppgir 101-104, så det er litt forskjellige tall ute å går.Lassi wrote:Tenkte å rydde opp i en litt overdreven tro til bankefastheten i E85. Ser det er florerer med henvinsninger til at det har et oktantall på 108 når det virkelige tallet ligger på 101-104. Fortsatt veldig bra, men ikke helt racefuel enda... E85 er og kun E75 om vinteren her til lands...
KILDE; http://www.statoil.no/file_archive/prod ... ol_E85.pdf
Men det er jo fortsatt høye oktantall som hjelper mye på bankefasthet.
Hva er racefuel som du viser til ?
Obi-one:
Det er ikke nødvendig med noen piggyback bokser så lenge du oppgraderer brennstoff-systemet og lar original-ECU styre som før.
Trikset er å øke dyse-kapasitet og/eller drivstoff-trykk slik at samme styrepuls fra ECU fører til 30% mer tilført drivsoff.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Hvordan kjøre mx-5 med E85
Med racefuel mente jeg bare veldig høyoktanfuel, har normalt tenkt på dette som fra 108 oktan og oppover, men ser her at det er litt flere varianter en jeg trodde...
Her er en oversikt over div racefuel fra en produsent; http://www.vpracingfuels.com/page469663.html
Her er en oversikt over div racefuel fra en produsent; http://www.vpracingfuels.com/page469663.html
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
13`CX-5
Re: Hvordan kjøre mx-5 med E85
Lurer på om adaptronic og/eller megasquirt støtter GM flex-fuel sensor.
Da kan man fylle hva man vil, og mappet vil bli justert etter faktisk etanol-innhold (eller mangel på sådann).
Da kan man en dag kjøre rent E85, og dagen etter fylle opp med 98 oktan f.eks, og alt bare fungerer sømløst.
-n
Da kan man fylle hva man vil, og mappet vil bli justert etter faktisk etanol-innhold (eller mangel på sådann).
Da kan man en dag kjøre rent E85, og dagen etter fylle opp med 98 oktan f.eks, og alt bare fungerer sømløst.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Re: Hvordan kjøre mx-5 med E85
E440 Select (som jeg har) støtter GM flexfuel sensor.
http://boundaryengineering.com/drupal/node/124Support GM Ethanol Flex Fuel Sensor so the computer can automatically scale maps based on actual percent ethanol!
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
13`CX-5
Re:
Er det noen andre som har prøvd å øke bensintrykket med 30% på den originale pumpa?Rudolf wrote: Det jeg prøver å si er: Jeg tror ikke at originale dyser vil gi nok drivstoff ved akselrasjon.
Erik

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Halvor
- 500 RPM
- Posts: 78
- Joined: 10 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 359
- Location: Bærum
- Status: Offline
Re: Hvordan kjøre mx-5 med E85
Tenkte jeg kunne bidra med litt praktisk erfaring fra å kjøre med blandinger E85/vanlig bensin på min Mitsubishi Spacewagon. Innspøytiningsmotor med ECU - 2,0 l.
Jeg har blandet inntil ca. 50/50 95oktan og E85. Motoren gikk helt utmerket på dette uten noen som helst justering. Jeg hadde en subjektiv (understreker dette) følelse at den var en anelse sprekere enn normalt. Men helt klart var den mer motvillig til å starte i lett vinterkulde. En annen ting, fikk lys i instrumentlampe som føler på labdasonden. Altså noe unormalt i eksosen. Har periodevis fyllt 10-50% E85, og har egentlig ingen andre negative erfaringer.
Men det er vel først ved turbo-kompressor og tilhørende styring at det gir noe, da man kan utnytte høyere oktantall.
Jeg har blandet inntil ca. 50/50 95oktan og E85. Motoren gikk helt utmerket på dette uten noen som helst justering. Jeg hadde en subjektiv (understreker dette) følelse at den var en anelse sprekere enn normalt. Men helt klart var den mer motvillig til å starte i lett vinterkulde. En annen ting, fikk lys i instrumentlampe som føler på labdasonden. Altså noe unormalt i eksosen. Har periodevis fyllt 10-50% E85, og har egentlig ingen andre negative erfaringer.
Men det er vel først ved turbo-kompressor og tilhørende styring at det gir noe, da man kan utnytte høyere oktantall.
Halvor -93 rød klassiker
Medl. 359
Medl. 359