Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Stehu wrote:
Er det noen andre som har prøvd å øke bensintrykket med 30% på den originale pumpa?
Du må nom øke trykket mere en 30% (for å få 30% mere fuel gjennom de originale dysene)
Tall fra tester med Miata viser at man velger å øke trykket til det dobbelte, 60psi (ved bruk av kompressor.
Usikker på hvor mye det må økes ved NA.
Det går forøvrig greit å øke trykket endel (ca. 50%) på tomgang, men vanskelig å si hva som skjer ved maks belastning (mye drivstoff).
Jeg har ikke drivsofftrykkmåler i kupeen, kun i motorrommet.
Jeg ville ikke stolt på at den originale pumpa klarte å levere både høyt nok trykk og stor nok mengde.
I Rudolf har jeg større bensinpumpe, høyere trykk og større dyser.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Tommelfinger regelen for økt drivstoff trykk versus bensin mengde er at det øker med kvadratroten av økningen eks kvadratet av 60psi/45psi er 1,1547 for 260cc dyser gir dette en ny størrelse på 300cc. Dette er kun tilnærmet korrekt ved mindre økninger. Når du nærmer deg maks trykket for dysen blir økningen mindre.
I tillegg til å gi høyere oktan gir E85 også 2,5 ganger mere kjøling en samme lambda fra bensin, EGT reduksjon på 100-150 grader er vanlig.
Stehu wrote:Hei! Har nå hentet en AFPR! Kossn trykk ska en juster på? Og kossn ska den kobles til på bilen?
Trykket kommer helt an på hva slags drivstoff du har, hva slags dyser du har og oppsettet forøvrig.
AFPR (Adjustable Fuel Pressure Regulator) monterer du på returledningen etter fuel-rail.
Hvis du skal ha lavere trykk en det du kjører med stock, må du fjerne den originale trykkregulatoren.
Lag gjerne en egen tråd under teknisk, hvis det er mer du lurer på.
Erik
Har nå montert denne afpr! Som du skriver så må jeg ha vakumledning ved lavere trykk, men nå som jeg kjører høyere trykk kan jeg bare droppe den?
Fyllte opp tanken med 50% 95 oktan og 50% E85. Det regnet jeg ut til at jeg måtte få til 0.4 bar mer trykk(maks pumpa klarte å levere var 0.6 bar ekstra, det vil si at man kan kjøre opp til 75% E85 ved bruk av afpr).
Snart blir det datasprut og større dyser.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Stehu wrote:
Har nå montert denne afpr! Som du skriver så må jeg ha vakumledning ved lavere trykk, men nå som jeg kjører høyere trykk kan jeg bare droppe den?
Usikker på hva du mener med "vakumledning ved lavere trykk" ?
Du bør bruke en "Rising rate" AFPR hvis du planlegger overtrykk.
En slik regulatur kobles til manifolden og regulerer i forhold til manifold-trykket.
Jo høyere trykkk i manifolden, jo høyere bensintrykk.
Dysene må jo jobbe mot det økte trykket som introduseres ved bruk av turbo eller kompressor.
Hvis du bare skal øke drivstofftrykket i forhold til "stock", så kan du koble den nye ragulatoren etter (i serie) med den original regulatoren.
Men hvis du skal ha lavere trykk enn originalt, så må du fjerne den originale trykkregulatoren (dingsen til høyre på fuel-railen:)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Tror det han spør om er om han trenger å refere bensin trykket til manifold trykket ved å bruke vakum slangen som den er brukt på den orginale. Ville anbefalle å gjøre dette.
er som erik sier et par muligheter. men de er ræva begge to..
eneste vettuge løsningen, som gir en stor(kanskje for stor) grad av kontroll er å oppgradere motorstyringen til noe som tillater full kontroll over mengde drivstoff.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Betyr dette at for raringer som ikke skal overlade, men som bare lurer på å kjøre flexi-fuel, så er enkle piggyback løsninger a la bio-adapter uansett for enkelt, pga problemer med open loop regulering?
Uansett styring så må det mere drivstoff frem til dysene og videre inn i motoren hvis du skal kjøre ren E85.
Det kommer man ikke bort ifra.
Derfor må du ha større drivstoffpumpe og/eller høyere drivstofftrykk.
Du bør også ha større dyser.
Hvis du har oppgradert drivstoffsystemet, så er i grunnen resten ganske enkelt.
Den originale ECU-en vil håndtere E85 helt optimalt i "closed loop".
Den vil regulere på grunnlag av signal fra den originale lambda-sonden (smalbånd).
Lambda sonden gir samme signal for optimal blanding med E85 som den gjør med bensin (Lambda=1).
På våre biler styrer ECU-en i closed-loop det meste av tiden (tomgang og cruising).
Det er bare ved akselrasjon at drivstoffmengden blir styrt av tabeller.
Men hvis du har dyser med større kapasitet, så vil dette gå fint.
Jeg har prøvd dette og bilen går helt utmerket.
Siden jeg har en ekstra bredbåndslambda koblet til, så kan jeg t.o.m. sjekke resultatet.
Der ser jeg at drivstoffverdiene er helt fine.
Jeg ser derfor ingen grunn til å ha et annet styringssystem hvis man "kun" skal konvertere til Flexfuel.
Ved bruk av overlading, vil man jo (som oftest) ha tilleggstyring av drivstoff basert på overtrykk.
Så da bør en jo tune styresystemet uansett.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package