Lekkasje servostyring

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
RFA
500 RPM
500 RPM
Medlemsnummer: 798
Status: Offline

Lekkasje servostyring

Post by RFA »

Det kan se ut som det lekker olje fra rør og/eller slange som returnerer servo-olje til reservoir på min 96 na.
(det øverste røret fra reservoiret). Tenker jeg skal prøve å få tak i nytt. Gummien ser morken ut og røret er korrodert og fullt av oljesøl. Litt drypp.
Servo-oljenivået har ikke gått særlig ned.

Har noen erfaring med dette, eller tips for skifting?
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 829

Re: Lekkasje servostyring

Post by obi-one »

Jeg har samme typen utfordring på konas Nissan Primera, var innom og kjøpte armert gummislange og passende slangeklemmer på Biltema, men mener å ha lest at Biltemas slanger ikke er så veldig holdbare, men det gjelder kanskje mest om man putter bensin/etanol i dem....?

Skal vel stort sett være å tappe ut det som renner ut når du tar av slangen, bytte slangen og fylle på igjen, deretter jekke opp bilen foran så begge hjul henger fritt, motor av, kjøre styringen helt til venstre, helt til høyre flere ganger etter hverandre, sjekke om det må fylles på mer styreservolje, starte motor, kjøre styringen venstre/høyre venstre helt ut flere ganger nok en gang med motor på, sjekke og etterfylle servoolje.

(Dette kortversjon av det som står i Rods Enthusiast manual. De som eventuelt har gjort jobben kan jo gjerne melde inn og korrigere dersom jeg har lest boka feil....... :) )
Adrian
4200 RPM
4200 RPM

Post by Adrian »

Biltema slange funker så sant du finner riktig dimensjon, brukte dette på tidl. NB(fremdeles alt i orden). Ny fra mazda husker jeg ikke eksakt, men var over 1000kr det var snakk om.

-Adrian
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
RFA
500 RPM
500 RPM

Post by RFA »

Har bestilt røret hos mazda. De hadde ikke slangen, så da tenkte jeg å ta med røret og få laget en slange.

Skal sjekke biltema. Er det eventuellt andre som steder jeg kan få tak i slanger av god kvalitet?
twilighter
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 913

Post by twilighter »

tess ?
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 642

Post by mussa »

Vet ikke helt hvor gyldig det jeg sier er, men har brukt biltema sin forsterka drivstoffslange som blindplugg bak på blokka.. Den ble drøye 3 år gammel før den var morken..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
RFA
500 RPM
500 RPM

Post by RFA »

Det ble ny slange fra tess. Naboen som er bilmekaniker sveisa og pussa røret. Skiftet slangeklemmer, og satte på 2 stk der røret hadde rusthull.
brukte også litt lenger slange slik at jeg fikk den over punktet som hadde rustet. nå er det tett. :D
Post Reply