Hjulvinkler/dekkslitasje

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Kolbotn wrote:Men selvom de ikke måler så skal de jo se papirer på at hjulstillingskontroll er utført, det er herrene hos SFOR jeg må besøke...
OK
Hvis du skal godkjenne senking ja, da må du vel vise papirer på at kontroll er utført.
Det gjorde jeg med Rudolf også, da jeg skulle ha senking inn i vognkortet.
Vinkelverdier derimot, var de ikke interessert i hos BT, bare at bilen var kontrollert.

NAF i Oslo brukte fryktelig lang tid og kostet mye for å gjøre hjulkontroll på en MX5.
Fordelen med Sissner er at han kjenner bilen godt, og jobber raskt og nøyaktig.
Jeg har opplevd å dra til tre forskjellige steder som ikke klarte å få til vinklene på bilen.
(det er nemlig ikke så enkelt for de som ikke kjenner bilen)
Bare et tips altså ...... :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Vegard »

Min erfaring ved godkjenning (i Drammen) er at de sjekket tallene og at de måtte være innenfor de godkjente verdiene.

autoconsult i Skotselv (1 time fra Oslo) har vært flinke begge gangene jeg har vært der.

Man bør sjekke at boltene ikke er rustet fast i foringshylsene. Og bytte til nye bolter.
delenummer på bolter: nay9-28-6az

koster 68kr pr STK
Pris er fra 2010 hos centralgaragen.
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Kolbotn »

Har bestillt nye bolter alt etter du tipsa meg sist;)
Hvor mye tar autoconsult for jobben a Vegard?
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Vegard »

Kolbotn wrote:Har bestillt nye bolter alt etter du tipsa meg sist;)
Hvor mye tar autoconsult for jobben a Vegard?
Husker ikke.

Kommer også ann på hvor smooth jobben går.
ealoken
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 06 Jul 2009, 20:12
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by ealoken »

Har du sjekket foringene på bærearmene dine?

når man står i en maskin så blir alltid ting i orden, men om en foring er slitt, la oss si for eks fremre nedre bærearmsforing bak.
da vil jo hjulet forrandre mye spissing under kjøring, har sett mange tilfeller av nettopp dette på BMW av nyere type.

For om hjulstillingen er i orden, er det som oftest kun foring eller kule som gjør at du får denne type slitasje.
Det kan minne om at du har kjørt med spredning bak siden du har slitt så langt ned på siden av dekket.
mx5 er bilen ingen har men alle kjører ;)
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Pelle »

Såga om dekkslitasje held fram:
Jeg kontaktet Lars Erik Sissener i fjor vår .
Vi ble enige om å ta en kontroll av hjulvinklene mine grunnet den grove slitasjen på innerkanten
av dekka bak.
Jeg satt på nye Toyo dekk, dagene gikk og det hele gikk i glemmeboka.
Oppdaget for en drøy uke siden at dekkene bak var helt utslitte, mens dekkene fremme var ok.

2 nye dekk ble sporenstreks bestillt fra Dekkonline.no, levert på døra 4. dagen.
Jeg skal jo kjøre til nornorge om noen dager, så ulysten til å kjøre med bilen slik var stor.

Jeg ringte Lars Erik, han stte av kl 1700 onsdag til kontroll/justering. Han var også svært interessert i å se om han kunne finne noen forklaring på den ekstreme slitasjen på de forrige dekka.
Vi må i denne sammenheng huske at det trods alt har gått to år siden han foretok forrige justering.

Vi ble vel ikke så mye kloker mht den ekstreme camberslitasjen, annet enn at det nok skyldes cabervinklene, som ikke er mulig å få gjort noe med pga senkingen av bilen. Det skal også sies at de utslitte Toyo dekkene ikke hadde samme camberslitasje.

Grunnen til at Toyo dekkene var utslitt var derimot at bakhjula hadde spissing i hytt og pine. Bilen har antagelig kjørt som ei bikkje løper.
Det var også noe kantslitasje på fremdekka som også skyldes feil spissing.
Har merket antydning til sporing i det siste.

Etter en og en halv times jobbing og justering sa Lars Erik seg fornøyd.
...og prisen?
Kr 0,0
Det kaller jeg ekstrservice det. :D

Jeg sa til Lars Erik at jeg var på grensen til å få dårlig samvittighet.
Han svarte: "Bedre at du har dårlig samvittighet enn jeg"!
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Stalfa »

Pelle wrote: Vi ble vel ikke så mye kloker mht den ekstreme camberslitasjen, annet enn at det nok skyldes cabervinklene
Vil tungt lastet bil gjøre noe med hjulvinklene slik at du kan få en "plutselig slitasje"?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Agility »

Det var service det..... :D
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Hauk »

Pelle wrote:Han svarte: "Bedre at du har dårlig samvittighet enn jeg"!
Lol.

Vel, jeg vet hvem jeg ønsker skal ha pengene mine neste gang jeg trenger 4-hjuls kontroll.

Fullastet bagasje kan vel være en mulig årsak. Skal jo ikke mange kiloene til før man har en prosentvis stor økning av vekta bak. Dette øker vel camberen noe. Kanskje... muligens...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Fint at du fant feilen og fikk det ordnet til slutt.
Greit med folk som kan faget sitt og i tillegg yter god service :wink:
Hauk wrote:Fullastet bagasje kan vel være en mulig årsak. Skal jo ikke mange kiloene til før man har en prosentvis stor økning av vekta bak. Dette øker vel camberen noe. Kanskje... muligens...
Definitivt:
Det kan du se her:
http://www.virkki.com/jyri/miata/camber/NC/

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply