
Trimming av 2004 NB
Moderator: Styremedlemmer
Re: Trimming av 2004 NB
anbefaler gt3076 turbo, smidd innmat og 1-2 bar trykk et sted
det løser alle problem med for mye feste.

-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
Re: Trimming av 2004 NB
Det enkleste er å sette på noen gamle, harde dekk hvis sladding er målet. 

13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
Re: Trimming av 2004 NB
Nå må du rulle inn...uggla wrote:Clouet er å ikke ha så bra dekk.
Dekka til kjakan var søppel....![]()
Nye Fulda gatedekk i 185/60/14 (eller 195/50/15")dimensjon kan ikke kalles søppel bare fordi det ikke er fancy-pancy gateslicks på 10x19"-felger.
Så lenge man bruker bilen skikkelig kan man fint sladde i andre gir på tørr asfalt med en original MX5 med åpen diff.
Det finnes mange folk som burde lære seg bilkontroll før man begynner med trimming, gjelder tydeligvis deg også Loki.
Bare fordi du ikke klarer/liker noe behøver du ikke messe dette ut til alle andre gjentatte ganger som fasiten.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Trimming av 2004 NB
LoKi wrote:Jeg har sladdet/forsøkt å sladde med bil med alt for lite gamp siden ca 1995, og det er ikke gøy. PunktumDrHolm wrote:Pff.. Gjort med slicks...LoKi wrote:Det er ikke gøy å ligge brei med en stock MX i 2. gir på tørr asfalt.
Arild, bla, har kjørt den løypa før.
Men, som nevnt, OEM er morro når du lærer deg å bruke bilen.
HeheheheheLoKi wrote:Ja, jeg sier ikke at det ikke er gøy.
Re: Trimming av 2004 NB
Haha, bra observert.Kolbotn wrote:HeheheheheLoKi wrote:Ja, jeg sier ikke at det ikke er gøy.
Jeg skylder på at jeg nå vet bedre, og når jeg tenker tilbake, så hadde jeg det ikke så gøy som jeg KUNNE ha hatt det - ergo var det ikke gøy.
Men når man er 16 år og har en Escort MKII, så er alt gøy.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: Trimming av 2004 NB
man sladder ikke med 185 fulda dekk, man sklir pga mangel på grep..
Inglar sin 400 whp mx5 spinner ut 2 gir med slicks ved sladd. powerslide..
og ha 100km\h og skandinavian (fuck) flick inn i en sving klarer man med alle biler. ALLE..
og den som sier at det holder med 160 hk og litt vel vilje har ikke testet bil med 350++++ ( jeg savner min r32.... den spant på 4 gir )
God helg..
Inglar sin 400 whp mx5 spinner ut 2 gir med slicks ved sladd. powerslide..
og ha 100km\h og skandinavian (fuck) flick inn i en sving klarer man med alle biler. ALLE..
og den som sier at det holder med 160 hk og litt vel vilje har ikke testet bil med 350++++ ( jeg savner min r32.... den spant på 4 gir )
God helg..
mx5 er bilen ingen har men alle kjører 

- Auning
- 500 RPM
- Posts: 87
- Joined: 18 Sep 2011, 10:45
- Medlemsnummer: 969
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Trimming av 2004 NB
Hvor mye forskjell blir det om jeg bytter ut 245 dekka med 185/195? vesentlig? eller bare litt?
- 2004 Mx5 1,8 nbfl Hero
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Trimming av 2004 NB
Vil nok hjelpe litt ja.
245 er onkli' breie dekk.
Bilen er mye mer leken med 195/205 dekk.
Mindre grep selvfølgelig men dekk/felg -comboer med 245 dekk er tunge greier.
m
245 er onkli' breie dekk.
Bilen er mye mer leken med 195/205 dekk.
Mindre grep selvfølgelig men dekk/felg -comboer med 245 dekk er tunge greier.
m
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Re: Trimming av 2004 NB
Ok, så du er 12 år ? Pics or it didn't happenAuning wrote:Hvor mye forskjell blir det om jeg bytter ut 245 dekka med 185/195? vesentlig? eller bare litt?
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Trimming av 2004 NB
arildh wrote:Ok, så du er 12 år ? Pics or it didn't happenAuning wrote:Hvor mye forskjell blir det om jeg bytter ut 245 dekka med 185/195? vesentlig? eller bare litt?
Hehe.

Ja vis bilder av bilen!
M
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- DanielHovdahl
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 20 May 2010, 18:29
- Medlemsnummer: 1022
- Location: Heggedal, Asker
- Contact:
- Status: Offline
Re: Trimming av 2004 NB
Trodde du kjørte pent og pyntelig jeg, Loki.LoKi wrote:Når du først har ladetrykk, så er det ikke noe problem å holde det. Man driver ikke med slikt under 4k rpm uansett, og da er responsen bortimot like god som på en N/A-motor, du bare får vanvittig mye mer kraft.
Når jeg leker meg, så ligger jeg bare og pumper litt på gassen mens jeg holder den ute, og da er det bare kos <3

Anyways, jeg har selv prøvd (les: lukket bane) å leke litt i min. 90 hester og åpen diff. Er jaggu ikke lett, man får den ut men er vrient å "holde", er vel en kombinasjon på alt for mykt understell og litt for lite cojones fra undertegnede. Det går, men det er jobb! Samtidig så fikk jeg prøve en S13 med 415hk på hjula og ladetrykk så det holdt. Og det var heller ikke lett, men man fikk selvsagt litt mer å "jobbe" med.
Nå er ikke jeg den som skal skryte av å ha masse førstehånds erfaring og er en guru (stikk motsatt), men jeg tenker ordentlig understell og LSD (sveis?) skal hjelpe en hel del.

PS: Ladetrykk var jo selvsagt veldig gøyalt det.

EDIT: PPS: Noe jeg selv merket: Setetid er en viktig del. Var ikke så mye bilen(e) som holdt meg tilbake, var mer min egen mangel på erfaring med å febrilskt vrenge på rattet i veier den ikke burde vrenges

Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Drifted.com
Re: Trimming av 2004 NB
uggla wrote:Vil nok hjelpe litt ja.
245 er onkli' breie dekk.
Bilen er mye mer leken med 195/205 dekk.
Mindre grep selvfølgelig men dekk/felg -comboer med 245 dekk er tunge greier.
m
kan vel like godt ta bussen på snøføre. like morro.
mx5 er bilen ingen har men alle kjører 

- Auning
- 500 RPM
- Posts: 87
- Joined: 18 Sep 2011, 10:45
- Medlemsnummer: 969
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Trimming av 2004 NB
uggla wrote:Clouet er å ikke ha så bra dekk.
Dekka til kjakan var søppel....![]()
Ellers så hjelper det med stivere understell og sterkere stabstag, særlig bak om du ønsker å få ut hekken.
Rent generelt må det da være mye enklere og mere kontrollert (altså gøy) å sladde med N/A motor med ganske lineær kraftleveranse
kontra en turbo som plutselig lader/ikke lader...
Er litt stress å gå fra 120 til 200 hk PLUTSELIG med fullt rattutslag. Prøvde MSM til AOB og synes det kunne bli litt mye som skjedde på en gang.
Sikkert bare en smak/tilvenningssak.
Personlig koser jeg meg vilt med 185/60R14-vinterdekka mine for tida. Sladder i både det ene og det andre giret på tørr asfalt.
Går fint an å ha det driitmoro med org.bil, må bare ikke være så redd for høyt turtall og brå bevegelser. Stock MX-5 er utrolig tilgivende....
Mag
Noen som har en smørbrødliste med NA forbedringer for å få ut mer power?
- 2004 Mx5 1,8 nbfl Hero
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
- Ove N
- 7200 RPM
- Posts: 1176
- Joined: 23 Jun 2008, 10:13
- Medlemsnummer: 733
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Trimming av 2004 NB
Det letteste kanskje..Auning wrote:Noen som har en smørbrødliste med .... forbedringer for å få ut mer power?
http://www.fastforwardsuperchargers.com/
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)