Trenger kortere og stivere fjærer til Coilovers
Moderator: Styremedlemmer
- DanielHovdahl
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 20 May 2010, 18:29
- Medlemsnummer: 1022
- Location: Heggedal, Asker
- Contact:
- Status: Offline
Trenger kortere og stivere fjærer til Coilovers
Hoppsann
Tenkte å ha et lite vinterprosjekt med bilen, for å ha det klart til våren...
Det er at jeg trenger kortere, samt stivere fjærer enn de som sitter på Raceland coiloversene jeg har. Da jeg ikke får senket mer (lifestyler) bak, da justeringsringene vil treffe drivakselen og jeg ser ingen måte å unngå disse på, uten å måtte ta av/på demperen hver gang jeg skal heve/senke. Samt at dem er alt for myke til å kunne kjøre lavt med, og den ligger ikke så godt på veien med så myke fjærer som jeg vil. Vanskelig å leke!
Uansett, jeg har ikke noe særlig specs på raceland fjærene, men har noen noe tips til hvor det går ann å få bra fjærer som er kortere, som vil passe på Raceland demperne? Samt stivere enn disse. Helst med TÜV er også et stort pluss, men ikke nødvendig. Senkefjærer?
Eventuelle problemer som kan oppstå ved å bytte fjærene?
Takker for alle svar!
Tenkte å ha et lite vinterprosjekt med bilen, for å ha det klart til våren...
Det er at jeg trenger kortere, samt stivere fjærer enn de som sitter på Raceland coiloversene jeg har. Da jeg ikke får senket mer (lifestyler) bak, da justeringsringene vil treffe drivakselen og jeg ser ingen måte å unngå disse på, uten å måtte ta av/på demperen hver gang jeg skal heve/senke. Samt at dem er alt for myke til å kunne kjøre lavt med, og den ligger ikke så godt på veien med så myke fjærer som jeg vil. Vanskelig å leke!
Uansett, jeg har ikke noe særlig specs på raceland fjærene, men har noen noe tips til hvor det går ann å få bra fjærer som er kortere, som vil passe på Raceland demperne? Samt stivere enn disse. Helst med TÜV er også et stort pluss, men ikke nødvendig. Senkefjærer?
Eventuelle problemer som kan oppstå ved å bytte fjærene?
Takker for alle svar!
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Drifted.com
Re: Trenger kortere og stivere fjærer til Coilovers
Raceland takler ikke stivere og kortere fjærer.
De er faktisk vanvittig underdempet som det er med originalfjærene...
De er faktisk crap
(Og ikke noe du vil kjøre slammed stance med overhodet).
-n
De er faktisk vanvittig underdempet som det er med originalfjærene...
De er faktisk crap

(Og ikke noe du vil kjøre slammed stance med overhodet).
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- DanielHovdahl
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 20 May 2010, 18:29
- Medlemsnummer: 1022
- Location: Heggedal, Asker
- Contact:
- Status: Offline
Re: Trenger kortere og stivere fjærer til Coilovers
På hvordan måte vil de ikke takle det? Er da vel større sjangse for å bånne demperne om de er for myke, så stivere dempere må det mer til før de bånner... Har veldig mye fjærgang sånn som det er, så jeg personlig kan ikke se noe problem med det... Men så er ikke jeg veldig erfaren eller skolert på dette temaet...
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Drifted.com
Re: Trenger kortere og stivere fjærer til Coilovers
Kollevold og gundersen selger løse fjærer.
Du trenger ca 400/300 f/b Hvis Afco fjærene til FM passer har kanskje Harald et sett liggende da han satte inn enda stivere fjærer.
Du trenger ca 400/300 f/b Hvis Afco fjærene til FM passer har kanskje Harald et sett liggende da han satte inn enda stivere fjærer.
Re: Trenger kortere og stivere fjærer til Coilovers
Problemene du har idag er ikke at fjærene er for myke, men at demperne ikke klarer å kontrollere svingningene på fjærene.DanielHovdahl wrote:På hvordan måte vil de ikke takle det? Er da vel større sjangse for å bånne demperne om de er for myke, så stivere dempere må det mer til før de bånner... Har veldig mye fjærgang sånn som det er, så jeg personlig kan ikke se noe problem med det... Men så er ikke jeg veldig erfaren eller skolert på dette temaet...
De plukket ned et sett Raceland i Usa, og kjørte skikkelig demper dyno på de.
De fant ut at de ikke er lagd for Mx5 overhodet, bare noen random inserts som er satt i en pen hylse.
De var faktisk så dårlig dempet at de knapt ville taklet originalfjærene på Mx5.
Er en laaaang tråd om det på miata.net mener jeg.
(Med bilder og forklaringer etc).
Sier seg jo selv, når man får komplett coiloverkit for mindre en et par gode senkefjærer koster.
Når det gjelder bremser og understell får man oftest det man betaler for.
Oh, Raceland skal ha følgende fjærer på NA: 400 F 350 R
Sjekk denne tråden: http://www.miataturbo.net/showthread.php?t=54067
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- DanielHovdahl
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 20 May 2010, 18:29
- Medlemsnummer: 1022
- Location: Heggedal, Asker
- Contact:
- Status: Offline
Re: Trenger kortere og stivere fjærer til Coilovers
Nå kjøpte jeg ikke Racelands for de utrolige kjøreegenskapene de har, kun fordi det er den billigste måten å få coilovers i vognkort og en billig måte å få bilen lavere på. Jeg ble faktisk positivt overasket over hvor godt de faktisk fungerte! Ligger greit på veien over humper, er ikke noe spesielt ubehagelig (og jeg er vant med Mercedeser i millionklassen med luftfjæring). Hovedmålet mitt er igrunn kun å få den lavere, samt noe stivere slik at den ikke vil subbe under mye belastning. Hvis fjærene er stivere, så blir det jo mindre svingninger på fjærene? Da vil jo demperen klare å holde bedre tritt med de svingningene som oppstår... Gir da mening?
Uansett, da trenger jeg vel 400-450 springrate bak, da de som står på er på 350. Noen som vet dimensjonene på de som står på? Har ikke mulighet til å sjekke selv på en liten stund.
Uansett, da trenger jeg vel 400-450 springrate bak, da de som står på er på 350. Noen som vet dimensjonene på de som står på? Har ikke mulighet til å sjekke selv på en liten stund.
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Drifted.com
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Trenger kortere og stivere fjærer til Coilovers
Ikke nødvendigvis.
Demper og fjør må matche for å jobbe best sammen, og ikke mot hverandre.
hvis en demper plutselig må jobbe fortere enn olje, ventiler, stempel osv tillater så lever de ikke spesiell lenge.
Hvis du ikke kan justere bound/rebound, så ville jeg tenkt meg om to eller tre ganger ang kortere og stivere fører. Det kan bli veldig håpløst å kjøre på.
(For oss som ikke cruiser rundt i SoCal...)
Demper og fjør må matche for å jobbe best sammen, og ikke mot hverandre.
hvis en demper plutselig må jobbe fortere enn olje, ventiler, stempel osv tillater så lever de ikke spesiell lenge.
Hvis du ikke kan justere bound/rebound, så ville jeg tenkt meg om to eller tre ganger ang kortere og stivere fører. Det kan bli veldig håpløst å kjøre på.
(For oss som ikke cruiser rundt i SoCal...)

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- DanielHovdahl
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 20 May 2010, 18:29
- Medlemsnummer: 1022
- Location: Heggedal, Asker
- Contact:
- Status: Offline
Re: Trenger kortere og stivere fjærer til Coilovers
Hmm... Blir ikke det noe av det samme om man kjøper senkefjærer til de originale demperne? Mange som kjører uten problemer på det.
Jeg ser poenget, men det kan da ikke være så håpløst...
Jeg ser poenget, men det kan da ikke være så håpløst...
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Drifted.com
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Trenger kortere og stivere fjærer til Coilovers
Det er mange som kjører rundt med mye rart uten å se noen problemer med det. Men det betyr ikke at problemene ikke er der.DanielHovdahl wrote:Hmm... Blir ikke det noe av det samme om man kjøper senkefjærer til de originale demperne? Mange som kjører uten problemer på det.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
+1Hauk wrote: Det er mange som kjører rundt med mye rart uten å se noen problemer med det. Men det betyr ikke at problemene ikke er der.
Norman H. Garrett, som var ingeniør i Mazda og med på konstruksjonen av MX5, sa en gang;
Det går fint an å kjøre med en "ødelagt" MX5, men du verden så mye bedre det er å kjøre en som er modifisert "riktig".
Ofte er det lurt å kikke litt i kortene til de som kan faget sitt f.eks. Fat Cat Motorsport.
Les og lær: http://www.fatcatmotorsports.com/FAQ1.htm
Men hvis du bare er ute etter utseende så kan du jo gjøre alt mulig rart (så lenge hjulene går rundt uten for store problemer)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- DanielHovdahl
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 20 May 2010, 18:29
- Medlemsnummer: 1022
- Location: Heggedal, Asker
- Contact:
- Status: Offline
Re: Trenger kortere og stivere fjærer til Coilovers
Det blir bare en midlertidig løsning frem til at demperne er godkjente og økonomien tillater noe dyrere (og mye bedre) dempere. Jeg har ingen planer om å kjøre bilen spesielt hardt, blir ikke mye autoslalom, drifting eller lignende med den det neste året, hvor man merker mer at ting ikke er optimalt. Var bare mer om hvor jeg kan skaffe kortere (og stivere) fjærer (med som passer) og om demperne ikke blir direkte ødelagt av å montere det.
Som ung så er det nesten påkrevd å ha en bil som er ukomfortabel å kjøre
Som ung så er det nesten påkrevd å ha en bil som er ukomfortabel å kjøre

Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Drifted.com
Re: Trenger kortere og stivere fjærer til Coilovers
Det de sier i Usa er at man bør bytte til 7" 250lbs fjærer bak.
Da blir ting vesentlig bedre.
Det du IKKE vil ha på Mx5 er stivere eller like stive fjærer bak som fremme.
-n
Da blir ting vesentlig bedre.
Det du IKKE vil ha på Mx5 er stivere eller like stive fjærer bak som fremme.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- DanielHovdahl
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 20 May 2010, 18:29
- Medlemsnummer: 1022
- Location: Heggedal, Asker
- Contact:
- Status: Offline
Re: Trenger kortere og stivere fjærer til Coilovers
Mykere fjærer så er jeg redd for at bilen vil subbe og slå neddi absolutt alt som heter metall og humper.
Prøve en ny vinkling: Er det mulig å gjøre noe annet for å få den lavere? Kan alltids løsne demperne og ta justeringsringene på undersiden av drivakselen, men da er jeg redd den blir for lav igjen, samt at da må jeg løsne demperen hver gang jeg må justere.
EDIT: Er ikke mye det er snakk om, 10-12mm å gå på er alt jeg trenger.
Prøve en ny vinkling: Er det mulig å gjøre noe annet for å få den lavere? Kan alltids løsne demperne og ta justeringsringene på undersiden av drivakselen, men da er jeg redd den blir for lav igjen, samt at da må jeg løsne demperen hver gang jeg må justere.
EDIT: Er ikke mye det er snakk om, 10-12mm å gå på er alt jeg trenger.
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Drifted.com
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Trenger kortere og stivere fjærer til Coilovers
Litt subbing og slag må du nok leve med når du skal heilt ned.
Hør om Harald har fjærene sine, som Arildh seier.
Ellers trur eg det er meir slam-o-rama-hjelp å få på Clubroadster, f.eks. her: http://clubroadster.net/vb_forum/forumdisplay.php?f=22

Hør om Harald har fjærene sine, som Arildh seier.
Ellers trur eg det er meir slam-o-rama-hjelp å få på Clubroadster, f.eks. her: http://clubroadster.net/vb_forum/forumdisplay.php?f=22

Re: Trenger kortere og stivere fjærer til Coilovers
Du kan jo alltids kappe de fjærene du har. Det gjør de også stivere så slår du opp til flere fluer i samme smekken.