Noen som kjenner, vet om, eller "kjenner til rykter om", noen som faktisk har blitt tvinga til betale hk avgift, og "tilleggsavgift" etter kontroll av politi/BT?
Jeg vet ikke om noen.
Kom over den her, og undres hva som er fakta.

Blir det bare mangellapp uansett?
"Myndigheter, avgifter og chiptuning
Myndighetenes stadige
kontroversielle fremstøt i media gjør etter hvert at deres troverdighet
synker. Vi undres også over medias rolle. Hvor mange ganger skal media
med krigstyper blåse opp "jakt på chiptrimmede biler" som
førstesidestoff.
Da Tolldirektør Bjørn Røse uttalte til DN.no
04.09.10 at "en idé kan være å installere en slags lydkanon langs veien
for å avsløre unormal motorlyd" burde etter vår mening media ta ansvar
og avstå fra å trykke slikt tull. Vi har vondt for å tro at en høyt
utdannet statsansatt mann koker sammen noe slikt selv, og vi har
medlidenhet for at han må stå og fronte slike forslag.
Diverse
personer har på vegne av myndighetene indikert at du vil bli tatt og få
kjempebot. Ved direkte samtale med de samme personene poengterer de at
de kun har uttalt at "man kan bli tatt". På spørsmål fra DN.no
til tolldirektør Bjørn Røse om det er myndighetenes oppgave å være i
mediene for å skape en preventiv virkning mot chiptuning svarer Røse i
korte trekk "ja".
Det eksisterer altså en bevisst strategi som
består i å spre skremselspropaganda og villedende informasjon 2-4 ganger
i året som media kan slå opp som førstesidestoff.
Effekttesting for å avsløre trimmede biler.
Flere
ganger har myndighetene proklamert at de med sin rullende landevei
(dynamometer for effekttesting) skal ta personer som har chiptrimmet
bilen sin. Dette er villedende informasjon og det forundrer oss at
myndighetene har anledning til å strekke sin lovtolkning slik.
Dynamometeret
det henvises til er skrudd fast i gulvet på Statens trafikkstasjon i
Trondheim. Dette er med andre ord ikke smidig enkel testinnretning som
de har "med seg" og effekttester bilen din med langs veien. For øvrig
vil en effekttest av samme bil gjort på 5 forskjellige dynamometere gitt
deg 5 forskjellige effekttall.Hvilket av dem skal da eventuelt legges
til grunn for korrekt effekt? Måling av effekt via logging av bilens
diagnoseutgang må gjøres i sanntid og dataenes troverdighet avhenger av
tilstanden på motorens sensorer. Ved feil på for eksempel luftmassemåler
eller temperatursensor vil effektverdiene også bli feil.
Dynamometeret
i Trondheim er utmerket til å gjøre en generell effekttest, men sakens
kjerne er mer kompleks: Det er ikke godkjent for å gjøre en sertifisert
effekttest.
Effekttest fra et dynamometer er altså ikke en
godkjent sertifisert test og dermed kan myndighetene heller ikke endre
bilens effektdata i Autosys som er Statens vegvesens motorvognregister.
Avgiftsberegning ikke mulig
Det
er kildedataene i Autosys som legges til grunn for Tollvesenets
avgiftsberegning for et gitt kjøretøy. Tollvesenet har pr i dag med
andre ord ikke mulighet til å ilegge noen tilleggsavgift som følge av en
eventuell effekttest på dynamometer! Dersom du blir "tatt" med høyere
effekt enn det som står oppgitt i vognkortet risikerer du slik vi ser
det kun en "mangellapp" med beskjed om å få fikset "feilen".
Det
er altså ikke forbudt at du tuner bilen din, men ettersom bilavgiftene i
hovedsak består av vektavgift, CO2-avgift samt hk-avgift plikter du å
betale avgift for de ekstra hestene du får. Problemet for den som ønsker
å betale er at det ikke er tilrettelagt for at man skal kunne få bilen
godkjent og formelt få betalt.
Chiptuning en miljøtrussel?
Miljø
har vært et av argumentene for å forby chiptrimming, men tenkte,
virtuelle, potensielle avgiftskroner er den reelle årsaken. At
drivstofforbruket synker taler for døve ører.
Dagens
avgiftspolitikk tvinger frem en bilpark med mindre og mindre motorer. Jo
flere som ender opp med undermotorisert bil, jo flere vil sinke den
generelle flyten i trafikken. Hva så med miljøperspektivet? Dersom man
har en normal bil med oppakning og en altfor liten motor, ja da må man
ha flat pedal nærmest kontinuerlig bare for å klare å følge køen. Er det
miljøvennlig? Hva skjer hvis denne bilisten i tillegg hekter på
tilhengeren eller campingvogna? Dersom man får utført tuning gjennom en
seriøs profesjonell aktør ser vi ikke at dette skal ha noen
miljøødeleggende konsekvenser.
Chiptuning en trussel mot trafikksikkerheten?
Et
annet argument som har blitt bruk er at man ønsker å få bukt med tuning
av hensyn til trafikksikkerheten. Dette er enda et vikarierende
argument ettersom veldig mange bilmodeller allerede har forskjellige
effektsteg på samme modell. I følge teknisk oppslagsverk på en VW Passat
TDI er for eksempel bremsene foran like på henholdsvis 105hk, 140hk
samt 170hk!
Det samme gjelder for mange andre bilmodeller. Sterkere
motorer gir etter vårt syn en høyere trafikksikkerhet i form av bedre
trafikkflyt, raskere og sikrere forbikjøringsevner samt bedre samspill
mellom bil og motor.
En vanlig effektøkning ved chiptuning ligger
mellom 25-45 hk. Dersom denne effektøkningen skal kunne relateres til
en trussel mot trafikksikkerheten må det eventuelt være at man kan få
økt topphastigheten med 5-15 km/t. Hvor mange hendelser i trafikken
skyldes at man har kjørt i bilens topphastighet? Svært få antakelig.
Finnes det eventuelt statistikk på hvor mange av disse igjen som har en
standard chiptuning? Kanskje ingen?
Vi tror at de bilister som
finner det for godt å kjøre i bilens topphastighet vil gjøre det enten
bilen har chiptrim eller ei. Hasardiøs kjøring blant medtrafikanter kan
ikke forsvares. Årsaken til enkelte tester høyere hastigheter på en øde
landevei kan kanskje forklares gjennom spenningslyst. Dette ville
kanskje vært redusert ved utbygging av flere motorsentre hvor man kunne
komme og få "kjørt fra seg" i sikre omgivelser.
Konklusjon: Fjern hk-avgiften!
Vår
oppfatning er at hk-avgiften ikke er en fornuftsbasert
beskatningskomponent. Vektavgift fordi man sliter mer på veinettet, og
CO2-avgift fordi man forurenser mer, ja. Disse er fornuftige, men
hvorfor hk-avgift? Vi mener at hk-avgiften gir en vesentlig negativ
utvikling på vår samferdsel. Den bør fjernes! Dersom norske biler
absolutt skal koste dobbelt så mye som hva de koster i andre land, kan
man løse dette ved kun å ha en gangefaktor på opprinnelig pris. Alle
biler har i utgangspunktet en pris som henspeiler størrelse,
utstyrsnivå, kvalitet og eksklusivitet. Denne prisforskjellen vil
nødvendigvis vise de "riktige" bilprisene. Dermed slipper vi en
stigmatisering og kriminalisering av mange bilførere. Tollmyndighetene
slipper å bekymre seg over et virtuelt beskatningstap og bilistene får
biler med motorer som er tilpasset bilen.
www.autopower.no"