+15 hp? noen kommentarer til dette? er dette billig skvip? er det vits i og kjøpe dette`?
STAINLESS EXHAUST MANIFOLD + 15bhp bullshit?
Moderator: Styremedlemmer
- Auning
- 500 RPM
- Posts: 87
- Joined: 18 Sep 2011, 10:45
- Medlemsnummer: 969
- Location: Stavanger
- Status: Offline
STAINLESS EXHAUST MANIFOLD + 15bhp bullshit?
+15 hp? noen kommentarer til dette? er dette billig skvip? er det vits i og kjøpe dette`?
- 2004 Mx5 1,8 nbfl Hero
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
- Ove N
- 7200 RPM
- Posts: 1176
- Joined: 23 Jun 2008, 10:13
- Medlemsnummer: 733
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: STAINLESS EXHAUST MANIFOLD + 15bhp bullshit?
Siterer bare en test fra dyno som Erik gjore med sin Rudolf...Rudolf wrote:Repeterbarheten til dynoen viser seg å være svært god.arildh wrote:Det var sannelig mer enn jeg trodde.
Jeg vil anslå en feilmargin på ca. 1-2 % på denne typen sammenligningsmålinger.
Jeg tror jeg kan påstå at et 4-2-1 rør av denne typen gir omlag 5 Hk effektøkning og 8 Nm ekstra moment.
Kurvene viser seg å være høyere over hele turtallsområdet, så motorkarakteristikken blir ikke vesentlig endret.
Derfor er anslaget til Dr. Holm på 5+ Hk en innertier.
Erik
Så +15 hk er kanskje litt drømme resultat

Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
- Auning
- 500 RPM
- Posts: 87
- Joined: 18 Sep 2011, 10:45
- Medlemsnummer: 969
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: STAINLESS EXHAUST MANIFOLD + 15bhp bullshit?
takker 

- 2004 Mx5 1,8 nbfl Hero
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: STAINLESS EXHAUST MANIFOLD + 15bhp bullshit?
Merke?
(De som kan dette bedre enn meg, får rette meg!)
Du får nesten det du betaler for, eller i noen tilfeller, et fett merke "poppa" fast på primær-røret...
De som faktisk kan lage detta, lager for bestemte mål for bruken. På eksos så er det veldig mye som spiller inn.
Dim og lengde på primær og sekundær-rør har mye å si på hvor de hjelper til på effekt-kurven.
et riktig grenrør får eksos-pulsene til å "dra ut" pulsen fra neste sylinderport, for å raskere kunne kvitte seg med eksosen. Og sørge for at ikke pulsene kræsjer i hverandre, og virker mot sin hensikt.
Du får 4-2-1 og 4-1- grenrør, noen som fungerer best på toppen av registeret, andre i mellom-registeret.
Men dette er veldig individuelt. Materiale, dim/lengde, sveise-arbeid/overganger og flenser/ledd (u-form eller v-form) osv osv...
I bloggen til arildh står det mye om dette og div andre forum, ClubRoadster bla.
(De som kan dette bedre enn meg, får rette meg!)
Du får nesten det du betaler for, eller i noen tilfeller, et fett merke "poppa" fast på primær-røret...
De som faktisk kan lage detta, lager for bestemte mål for bruken. På eksos så er det veldig mye som spiller inn.
Dim og lengde på primær og sekundær-rør har mye å si på hvor de hjelper til på effekt-kurven.
et riktig grenrør får eksos-pulsene til å "dra ut" pulsen fra neste sylinderport, for å raskere kunne kvitte seg med eksosen. Og sørge for at ikke pulsene kræsjer i hverandre, og virker mot sin hensikt.
Du får 4-2-1 og 4-1- grenrør, noen som fungerer best på toppen av registeret, andre i mellom-registeret.
Men dette er veldig individuelt. Materiale, dim/lengde, sveise-arbeid/overganger og flenser/ledd (u-form eller v-form) osv osv...
I bloggen til arildh står det mye om dette og div andre forum, ClubRoadster bla.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: STAINLESS EXHAUST MANIFOLD + 15bhp bullshit?
Kjipa ut på Peugeot 106'en og kjøpte Raceland grenrør. Det var eit helsikke å montere i forhold til Pugsport (Gruppe N tilbehør fra Peugeot), sa den trivlige hjelperen.
Sjekk http://www.mazdaspeedy.com/2011/10/raceland-header.html (Arildh sin blogg)
Sjekk http://www.mazdaspeedy.com/2011/10/raceland-header.html (Arildh sin blogg)
- Auning
- 500 RPM
- Posts: 87
- Joined: 18 Sep 2011, 10:45
- Medlemsnummer: 969
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: STAINLESS EXHAUST MANIFOLD + 15bhp bullshit?
var denne jeg tankte på
http://viewitem.eim.ebay.no/9905-STAINL ... 95607/item
Ikke den samme som arild, men blir denne feil med tanke på utblåsning? rekkefølge og dragsug?
http://viewitem.eim.ebay.no/9905-STAINL ... 95607/item
Ikke den samme som arild, men blir denne feil med tanke på utblåsning? rekkefølge og dragsug?
- 2004 Mx5 1,8 nbfl Hero
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
Re: STAINLESS EXHAUST MANIFOLD + 15bhp bullshit?
Det der set ut som en kopi av det orginale EUDM/JDM grenrøret for 99+ 1.8 . Det er faktisk veldig bra (det orginale) og er ettertraktet i USA da de kom med et annet mer restriktivt rør. Hvis du har et slikt design fra før så tipper jeg det hjelper minimalt om ikke rørdim er større og du samtidig pimper opp resten av eksosen og innsugsrør/filter