Slik bygger du om til kjørelys på NA

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Slik bygger du om til kjørelys på NA

Post by kodvaag »

Få tak i 5W gule små pærer som du monterer ytterst. Hvis Usa modell: da må du skaffe pæreholder og bore hull i lykta til denne.

Gå på Biltema og kjøp 35W lyspærer med en tråd til bakre blinklys. Dersom du bare bytter ut blinkpæra foran med 5w, så er lasten for liten for blinkreleet, dette tror du har en defekt pære, og så blinker det dobbelt så fort. Med for kraftig pære bak så utjevner du dette, og blinklysene blinker med rett frekvens på tross av for liten pære foran.
(Kjøp et ekstra sett til 35W ryggelysene, så blir de kjempesterke, og et ekstra sett i reserve. Biltema er Biltema, husk det)

Kjøp også et vekslende rele. D.v.s. et rele som leder strømmen en vei hvis ikke du gir releet styrespenning, og en annen vei hvis du gir styrespenning.

Så, i den "store" delen av lykta må du få tak i en sokkel som takler 21W/5Wpærer. (Har du usa bil så tror jeg du har den fra før)
Hvis ikke er det skroten, og robbe noen 1988-1993 Mazda 626, eller noen andre biler som har Volvo 240-type kjørelys. (Sterke parklys på dagen)

Klipp pluss kabelen til parklyset. Koble denne inn på inngangen på et vekslende rele.
Den ene utgangen kobler du til pluss inngangen på 5W tråden på 21W/5W pæra.
Den andre utgangen kobler du til pluss inngangen på 21W tråden på 21W/5W pæra.

Da vil parklysene lyse når spolen på det vekslende releet er strømløst, og når spolen er spenningssatt vil 21W tråden lys, og 5W tråden slokke.

Tilførsel til spolen: Få tak i en tåkebaklysbryter fra en 1990 til 1994 Mazda 323. Denne bryteren setter du inn i en ledig plass i instrumentbordet. (Har du USA utgaven kan du ihvertfall plugge denne inn i originalt kabelnett på plass nr to fra venstre, til høyre for cruice controll bryteren)
Vips, nå virker instrumentlyset i bryteren, og du har akkurat den funksjonen du trenger for å styre det vekslende releet, bortsett fra en ting. Det ligger en kabel med en liten rund hun-kontakt på på venstre innerskjerm, ca 5 cm lang.
Nå har du pluss signal på denne kabelen når tåkelysbryteren er trykket inn OG hovedlysene er slått på.
Da er jo hele vitsen borte, for vippelyktene er jo oppe!
For å endre dette så må du finne en kabel under dashbordet som har pluss ved parklys på, og bytte om supplyen til bryteren med denne, og dermed kan du bruke den vanlige bryteren til å slå på parklys, og trykke inn tåkelysbryteren så får du slått av 5W trådene og tent 21W trådene.

MEN, til dere som har Deutches ausfurung: Dere har jo tåkebaklys og bryter allerede... Hakke peiling på hvordan det skal gjøres der. Jeg har kun gjort dette på USA modell.

Hmm... ser at dette er så dårlig skrevet at du må være elektriker for å forstå dette, anyways, dette er mitt bidrag. Noen som vil skrive det bedre, så er dere velkomne til å komme med korrigerende innlegg.
Last edited by kodvaag on 10 Nov 2007, 09:22, edited 1 time in total.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
PKD
2000 RPM
2000 RPM

Re: Slik bygger du om til kjørelys på NA

Post by PKD »

kodvaag wrote: Gå på Biltema og kjøp 35W lyspærer med en tråd til bakre blinklys. Dersom du bare bytter ut blinkpæra foran med 5w, så er lasten for liten for blinkreleet, dette tror du har en defekt pære, og så blinker det dobbelt så fort. Med for kraftig pære bak så utjevner du dette, og blinklysene blinker med rett frekvens på tross av for liten pære foran.
(Kjøp et ekstra sett til 35W ryggelysene, så blir de kjempesterke, og et ekstra sett i reserve. Biltema er Biltema, husk det)
Godt inlegg, men jeg har et annet forslag til pærer som gir sterkere blinklys framme. 5W er i svakeste laget, og blir ikke godkjent.
Dersom du beholder den originale pæra bak og bytter ut parklyspæra framme (som skal bli blinklys) med samme typen pære som sitter i det ekstra bremselyset på Miata, får du 21W blinklys fremme og blinkeren blinker i rett hastighet.
Denne pæra er av samme type som den som står i parklyset, men med litt større "hode".
Du må lakke pæra orange og utvide hullet i lykta ørlite for å få den inn, men det er en enkel affære.

Art.nr for denne pæra hos Biltema er 35-15255
Image
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

kodvaag: du er glad i å leke deg med NA. Lån min bil ei helg, så leverer du den tilbake med lyktene fiksa ;)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Kjøp heller disse:
Image

disse kan man lage hullet mer enn stort nok med til å få den store typen i (de som PKD nevner her)

ellers er det jo mulig å sette på en effektmotstand... da slipper man å bytte pærer....

Jeg har et helt rundt hull i mine nye lykter som jeg bare presser den nye sokkelen inni, den er nemlig laget av myk gummi....
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM

Post by kodvaag »

steffen wrote:kodvaag: du er glad i å leke deg med NA. Lån min bil ei helg, så leverer du den tilbake med lyktene fiksa ;)
Og resten av NA'en defekt? F.eks. brettet rundt en lyktestolpe?

Da må heller du komme og male, jeg har to svære eneboliger som trenger hhv. et og to strøk maling.

...så kan jeg heller koble for deg. (Hvis du slutter å kalle meg for oljeape, din papirflytter)
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM

Post by kodvaag »

Biltema er 35-15255
Image

Noen som vet fra hvilken bil man skal rappe sokler for å få noen passende til denne typen pære da?

Har hørt at Tamiya hobby/modellbil lakk er bra i orange, stemmer dette?
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Jeg kjøpte nettopp hvite reflektorer fra IL motorsport, og fikk med 4 slike EspenSort92. Meget greit.
Image

Kodvaag: jeg maler, du kobler. Grei deal det!
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

De soklene er der jo originalt ....
kodvaag wrote: Noen som vet fra hvilken bil man skal rappe sokler for å få noen passende til denne typen pære da?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Var på Biltema nå etter ordre fra godeste Kodvaag. Slik ser mi smørbrødliste ut nå, eller var det smøbrødbilde?
Image
PKD
2000 RPM
2000 RPM

Post by PKD »

kodvaag wrote:Biltema er 35-15255
Image

Noen som vet fra hvilken bil man skal rappe sokler for å få noen passende til denne typen pære da?

Har hørt at Tamiya hobby/modellbil lakk er bra i orange, stemmer dette?
Disse pærene har samme sokkel som de parklyspærene som er der originalt, så du bruker bare den sokkelen som allerede er der.
Hullet må utvides litt for å få inn pæren, og da må man passe på å ikke ta så mye at hakkene for festet forsvinner.
En enda bedre løsning er de som Espen foreslår, men da må man kjøpe disse i tillegg.

Man kan eventuelt begynne med å file ut hullet for å få inn biltema pærene, og er man uheldig og lager for stor hull slik at pæreholderene ikke sitter fast, kan man kjøpe nye pæreholderene fra IL-motorsport eller tilsvarende.

Tamiya hobbylakk virker bra, bare å legge et tynt lag på pæren. Det brenner ikke bort, og pæren lyser lett igjennom. Har det på mine.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

Jeg tror jeg kommer til å prøve å få dette til å funke med effektmotstand, da kan man bruke de orange små pærer på 5w... jeg tror de er sterk nok i det lille kammeret!

Det tror jeg vil være den enkleste måten for de fleste, så slipper man å borre hullet større også!
(og man slipper å lete etter den lille lakk-beholderen når pæren er klar for utskifting) :D
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
PKD
2000 RPM
2000 RPM

Post by PKD »

EspenSort92 wrote:Jeg tror jeg kommer til å prøve å få dette til å funke med effektmotstand, da kan man bruke de orange små pærer på 5w... jeg tror de er sterk nok i det lille kammeret!

Det tror jeg vil være den enkleste måten for de fleste, så slipper man å borre hullet større også!
(og man slipper å lete etter den lille lakk-beholderen når pæren er klar for utskifting) :D
Vet ikke hvordan det vil virke med 5W pærer i de lyktene som du har, men da jeg hadde 5W som blinklys i mine originallykter måtte jeg se nøye etter for å se lys i blinklysene på en fin soldag.
En del fingre og irriterte uttrykk indikerer at mine medtrafikkanter heller ikke så de særlig godt....

Kan hende det blir bedre med de lyktene du har, men det er ikke en løsning jeg vil anbefale til de med origilnallykter.

Har forresten ikke byttet blinklyspærer på 3 år, og dersom de skulle ryke har jeg to ferdiglakkede liggende :D
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition

EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

Det er nok et godt poeng... jeg har ikke prøvd det ut i den grad....
Får se hvordan det blir, nå har jeg jo allerede gjort det klart for den store typen så det er ikke noe "big deal" for meg seff.

Vil i alle fall anbefale alle å få tak i slike sokler som nevnt over...
de koster ca 130-140 kroner med frakt, så da slipper man mva også :) ...rett hjem i postkassen! (jeg fikk de fra IL for den prisen)
PKD wrote: Vet ikke hvordan det vil virke med 5W pærer i de lyktene som du har, men da jeg hadde 5W som blinklys i mine originallykter måtte jeg se nøye etter for å se lys i blinklysene på en fin soldag.
En del fingre og irriterte uttrykk indikerer at mine medtrafikkanter heller ikke så de særlig godt....

Kan hende det blir bedre med de lyktene du har, men det er ikke en løsning jeg vil anbefale til de med origilnallykter.

Har forresten ikke byttet blinklyspærer på 3 år, og dersom de skulle ryke har jeg to ferdiglakkede liggende :D
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Husk å kjøp transparent lakk
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM

Post by kodvaag »

steffen wrote:Var på Biltema nå etter ordre fra godeste Kodvaag. Slik ser mi smørbrødliste ut nå, eller var det smøbrødbilde?
Image

Ops... de pærene du har kjøpt er jo bare 21W...

Jeg mente disse:

12 Volt
35 Watt
Bilde 3
BA15s
1 par pr pakke (kjøp 3 pakker)
art nummer 35-541
pris 10,90 kr

Men, det er ikke så farlig, vi kan koble alt uansett, så bytter du bare bakre blinkpærene selv, når du har kjøpt 35W.

Stor fordel å bytte ryggelyspærer også til 35W. Det gjelder alle biler!

I USA så er forresten fremre og bakre blinklys på disse bilene 27W.

Steffen: Jeg må til Æændal en tur, tilbake ca kl 19.15. Skal vi ta det da? Jeg er lei av at bilen din ser ut som en brillenerd/frosk. :mrgreen:
Ta med alt, inkl de gamle lyktene dine.
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG