Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Som muligens kjent så har Miata`n min en litt mørk historie når det gjelder hvor langt den har gått..
For de som ikke veit det så forlot Miata`n havna i USA med ca 120 000 miles (192 000km) på telleren... Så går historien over i det ukjente... Så, i 2008 kjøpte jeg bilen av en hyggelig dame som hadde hatt den i noen år og brukt den jevnlig, jeg rundet da (når bilen hadde vært i Norge i 8 år) 100000 miles (160000km).. Først sommeren 2011 rundet jeg 120000 miles (bilens andre gang.. )
Spørsmålet lyder da som følger:
Registreres kilometerstanden når den blir registrert i Norge? Eventuellt registreres det under EU-kontroller? Hvor kan man i så fall få tak i folk som kan finne ut av de forskjellige målingene? (Er jo litt spennende å finne ut hvor langt den faktisk har gått, uten at det spiller noen vesentlig rolle..)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
mussa wrote:
Registreres kilometerstanden når den blir registrert i Norge? Eventuellt registreres det under EU-kontroller? Hvor kan man i så fall få tak i folk som kan finne ut av de forskjellige målingene? (Er jo litt spennende å finne ut hvor langt den faktisk har gått, uten at det spiller noen vesentlig rolle..)
Ved import blir bilens km-stand registrert i Autosys.
Det får du hjelp av BT til å sjekke (mulig du kan kontakte Autosys selv ?)
I Autosys er det forøvrig oversikt over all registreringshistorikk til bilen.
Verksteder med orden i sysakene (det gjelder mao ikke alle) registrerer km-stand ved EU-kontroll og reparasjoner.
Mazda Norge kan f.eks. ha en oversikt over verkstedbesøk hos merkeverksted i databasen sin.
Lykke til med snusingen .....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
mussa wrote:
Ved import blir bilens km-stand registrert i Autosys.
Det får du hjelp av BT til å sjekke (mulig du kan kontakte Autosys selv ?)
I Autosys er det forøvrig oversikt over all registreringshistorikk til bilen.
Verksteder med orden i sysakene (det gjelder mao ikke alle) registrerer km-stand ved EU-kontroll og reparasjoner.
Mazda Norge kan f.eks. ha en oversikt over verkstedbesøk hos merkeverksted i databasen sin.
Lykke til med snusingen .....
Erik
Okei, høres jo lovende ut.. Da får jeg høre hva jeg får av BT først, hvis de ikke kommer frem til hva jeg vil ha, så får jeg gå videre.. Veit at verkstedet mitt registrerer det som står i dash`n ved EU forresten, men han spurte meg bare og skrev inn det jeg sa.. (Som forøvrig var det korrekte altså..) Som jeg har forstått er vel autosys en database og litt vanskelig å prate med?? Hehe.. Er vel databasen til BT der forandringer som senk, mangel på EU-kontroll, trimming+++ står, politiet har stort sett tilgang til disse ved sjekk av bil/henger osv.. (Med stort sett så mener jeg at den er ganske ofte nede for vedlikehold, den var det før de gikk over til digitalt samband/tetra/nødnett, da en kar i Solbergelva satt å hørte på hva som skjedde rundt omkring titt og ofte..)
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
Fikk svar i dag alt..
I følge herremannen som tok tak i dette hos Statens vegvesen var det desverre ikke "standard" å registrere kilometerstand ved import den gangen.. Det han derimot hadde og som han sendte meg var alle EU kontrollskjemaene! Første EU-kontroll var 22. januar 2004, da med en kilometerstand på 81400 miles.. Det vil si, etter 3 sesonger på norske veier hadde den gått ca 70000 kilometer mindre enn da bilen ble solgt på auksjon i Florida..
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
Forrige eier bodde tilfeldigvis ikke i bakvendtland?
Kjipe greier når man oppdager slik, men det endrer jo egentlig ingenting, den tekniske standen her og nå blir verken bedre/verre om det står 2 eller 300 000km på telleren.