trege glidere på caliper
Moderator: Styremedlemmer
-
- 6500 RPM
- Posts: 620
- Joined: 04 Mar 2011, 16:42
- Medlemsnummer: 913
- Location: Sunndal
- Status: Offline
trege glidere på caliper
som topic, hva kan evt trege glidere på ein caliper føre til ?
og er det mulig og demontere smøre og montere igjen, da gummien ser bra ut
og er det mulig og demontere smøre og montere igjen, da gummien ser bra ut
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: trege glidere på caliper
At bremsene henger og går varme.
Bare å ta fra hverandre, rense og smøre opp...
Bare å ta fra hverandre, rense og smøre opp...
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: trege glidere på caliper
Bruk kobberpasta når du smører opp gliderene.
Kobberpasta får du feks. på Biltema.
Gjør dette hver vår når jeg bytter til sommerhjul.
Steinar
Kobberpasta får du feks. på Biltema.
Gjør dette hver vår når jeg bytter til sommerhjul.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Re: trege glidere på caliper
Vil ikke anbefale kobberpasta til å smøre opp gliderne siden pastaen etter en tid har en tendens til å tørke ut/ bli seig og dermed gjøre gliderne trege. Glidepinnene anbefaler jeg å gjøre følgende med:
- Rengjør glidepinnen og glidedelen i calipteren. Her funker bremserens med etterfølgende renblåsing med blåsepistol kanonbra
- Om flatene er rustet er det lurt å gå over med et fint pussepapir (p1200 fungerer fint)
- Smør med en "korthåret" grease som tåler høyt trykk og temperaturer, vær obs på å ikke ha for mye grease da dette kan føre til at mansjettene fylles med grease og blir stående under trykk, noe som kan føre til at mansjettene sprekker over tid. For mye grease kan også føre til at gliderne ikke går helt i bunn.
Om man ønsker å bli kvitt bremseskrik fungerer derimot kobberpasta utmerket til å smøre på flatene mellom calipterne og klossene
- Rengjør glidepinnen og glidedelen i calipteren. Her funker bremserens med etterfølgende renblåsing med blåsepistol kanonbra
- Om flatene er rustet er det lurt å gå over med et fint pussepapir (p1200 fungerer fint)
- Smør med en "korthåret" grease som tåler høyt trykk og temperaturer, vær obs på å ikke ha for mye grease da dette kan føre til at mansjettene fylles med grease og blir stående under trykk, noe som kan føre til at mansjettene sprekker over tid. For mye grease kan også føre til at gliderne ikke går helt i bunn.
Om man ønsker å bli kvitt bremseskrik fungerer derimot kobberpasta utmerket til å smøre på flatene mellom calipterne og klossene

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: trege glidere på caliper
OK da lærte jeg noe nytt, men kobberpastaen tørker ikke ut etter et år i det minste.
Steinar
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: trege glidere på caliper
Kan dere konkretisere " korthåret" grease please
Et annet tips er å se over overgangen mellom caliperpinne og gummibelg og pusse ned forsiktig med fin smergel. Formålet er å sikre vanntett "skjøt" det gummibelg forsegler mot pinnen og calipergodset, så ikke saltlaken kryper inn.....Test for hengende bremser er å kjenne med fingrene forsiktig på temperaturpå skivene etter en lett tur med lite bremsebruk. Den varmeste skriva henger kanskje på.....

Et annet tips er å se over overgangen mellom caliperpinne og gummibelg og pusse ned forsiktig med fin smergel. Formålet er å sikre vanntett "skjøt" det gummibelg forsegler mot pinnen og calipergodset, så ikke saltlaken kryper inn.....Test for hengende bremser er å kjenne med fingrene forsiktig på temperaturpå skivene etter en lett tur med lite bremsebruk. Den varmeste skriva henger kanskje på.....
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Re: trege glidere på caliper
Litt vanskelig å forklare, men skal gjøre så godt jeg kan.. 
Om du tar greasen mellom fingrene og skiller fingrene vil en "langhåret" grease følge med bevegelsen og danne lange "fiberliknende tråder" mellom fingrene. Om greasen brytes temmlig fort når man skiller fingrene er den "korthåra"
Vet ikke om det heter "langhåra" og "korthåra" men dette er iallefall et nordnorsk begrep blandt bilmekanikere..
Men sagt kort: om du bruker "vanlig universal grease" så gjør det jobben. Pass på at den er silikonfri. Alle produkter som inneholder silikon fremskynder aldringsprosessen på gummibelger og liknende. (kobberpasta inneholder i de fleste tilfeller silikon, så det er enda et argument for å unngå å bruke dette.)

Om du tar greasen mellom fingrene og skiller fingrene vil en "langhåret" grease følge med bevegelsen og danne lange "fiberliknende tråder" mellom fingrene. Om greasen brytes temmlig fort når man skiller fingrene er den "korthåra"
Vet ikke om det heter "langhåra" og "korthåra" men dette er iallefall et nordnorsk begrep blandt bilmekanikere..

Men sagt kort: om du bruker "vanlig universal grease" så gjør det jobben. Pass på at den er silikonfri. Alle produkter som inneholder silikon fremskynder aldringsprosessen på gummibelger og liknende. (kobberpasta inneholder i de fleste tilfeller silikon, så det er enda et argument for å unngå å bruke dette.)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: trege glidere på caliper
Hmm, dette var litt rart, Rune....
På diverse nettstedssøk på "grease" + "caliper" så får jeg faktisk flere treff på at man BØR holde seg unna kobberpaste og litiumbaserte fettyper men at det ANBEFALES fetttyper som er basert på silikon......
Kan for øvrig bekrefte at kopperpasta på glidepinner "tørker opp" og blir seig etterhvert, så det vil jeg holde meg unna framover....men ødelegger virkelig silikonen gummidelene
Biltema har for eksempel en silikonbasert bremsesylinderfett
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... tt-361826/
...og Wurth har en "Brake Silicone" som er et fett basert på silikon. Og på en nettside for "vedlikeholdstips" sies eksplisitt at:
Glidepinner på calipere smøres med silikonfett eller Novalube
http://www.mamut.net/rettedal/subdet9.htm
http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=1 ... &NewsID=25
Noen som vet hvor man kan få kjøpt "Novalube"
Jeg heller i retning av å kjøpe litt silikonbasert fett til våren og legge inn på caliperpinnene, men inviterer gjerne til motforestillinger, dette er bare resultat av en "runde på nettet", og der finner man jo som kjent mye rart.....
På diverse nettstedssøk på "grease" + "caliper" så får jeg faktisk flere treff på at man BØR holde seg unna kobberpaste og litiumbaserte fettyper men at det ANBEFALES fetttyper som er basert på silikon......

Kan for øvrig bekrefte at kopperpasta på glidepinner "tørker opp" og blir seig etterhvert, så det vil jeg holde meg unna framover....men ødelegger virkelig silikonen gummidelene

Biltema har for eksempel en silikonbasert bremsesylinderfett
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... tt-361826/
...og Wurth har en "Brake Silicone" som er et fett basert på silikon. Og på en nettside for "vedlikeholdstips" sies eksplisitt at:
Glidepinner på calipere smøres med silikonfett eller Novalube
http://www.mamut.net/rettedal/subdet9.htm
http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=1 ... &NewsID=25
Noen som vet hvor man kan få kjøpt "Novalube"

Jeg heller i retning av å kjøpe litt silikonbasert fett til våren og legge inn på caliperpinnene, men inviterer gjerne til motforestillinger, dette er bare resultat av en "runde på nettet", og der finner man jo som kjent mye rart.....

- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Re: trege glidere på caliper
Det kan hende jeg tar feil
Men på peugeot sto det iallefall på servicemeldingene at man skulle smøre opp med "non silicon based grease"
Alle typer plast/gummi er organiske forbindelser, og vil reagere med silikon/silikater. Men de aller fleste typer plast/gummi er slitarsjen pga silikonen såpass lav at silikonfettet fører til flere positive ting enn negative.
Jeg vet feks at Ford for noen år siden hadde en serie biler med gummipakninger rundt dørene som gikk mer eller mindre i oppløsning etter noen år med smøring med silikonspray.
Nå er det forskjell på gummitypene, noen går i oppløsning med bruk av silikon, mens andre typer tåler dette. Jeg for min del prøver å bruke silikon minst mulig siden dette er skadelig for feks lakk osv. Derfor bruker jeg alltid silikonfrie produkter som feks denne når jeg smører opp gummilister og andre gummideler.
http://nettbutikk.wuerth.no/wsp/wurth/f ... riants-pdf beskyttelsesfilmen blir ikke like sterk og langvarig som silikonspray, men man unngår tæring både på det man smører og på områdene rundt.

Men på peugeot sto det iallefall på servicemeldingene at man skulle smøre opp med "non silicon based grease"
Alle typer plast/gummi er organiske forbindelser, og vil reagere med silikon/silikater. Men de aller fleste typer plast/gummi er slitarsjen pga silikonen såpass lav at silikonfettet fører til flere positive ting enn negative.
Jeg vet feks at Ford for noen år siden hadde en serie biler med gummipakninger rundt dørene som gikk mer eller mindre i oppløsning etter noen år med smøring med silikonspray.
Nå er det forskjell på gummitypene, noen går i oppløsning med bruk av silikon, mens andre typer tåler dette. Jeg for min del prøver å bruke silikon minst mulig siden dette er skadelig for feks lakk osv. Derfor bruker jeg alltid silikonfrie produkter som feks denne når jeg smører opp gummilister og andre gummideler.
http://nettbutikk.wuerth.no/wsp/wurth/f ... riants-pdf beskyttelsesfilmen blir ikke like sterk og langvarig som silikonspray, men man unngår tæring både på det man smører og på områdene rundt.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Re: trege glidere på caliper
Litt OT:
Hvis silikon angriper gummi (eller i alle fall ikke er bra for gummi), Hva skal man vedlikeholde gummilister med da?
Hvis silikon angriper gummi (eller i alle fall ikke er bra for gummi), Hva skal man vedlikeholde gummilister med da?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Re: trege glidere på caliper
Det aller beste er å bruke silikonfrie gummismøremidler feks den som jeg linket til i artikkelen ovenfor. 
Nå er "tæringen" på gummien pga silikonen i de aller fleste tilfeller såpass minimal at det ikke betyr all verden. Men noen typer gummi er som sagt mer utsatt enn andre.
Hovedgrunnen til at jeg bruker gummipleiespray istedenfor silikon er siden silkon tærer på lakk og i verste fall fører til rustangrep, det gjør ikke silikonfrie midler.

Nå er "tæringen" på gummien pga silikonen i de aller fleste tilfeller såpass minimal at det ikke betyr all verden. Men noen typer gummi er som sagt mer utsatt enn andre.
Hovedgrunnen til at jeg bruker gummipleiespray istedenfor silikon er siden silkon tærer på lakk og i verste fall fører til rustangrep, det gjør ikke silikonfrie midler.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
-
- 6500 RPM
- Posts: 620
- Joined: 04 Mar 2011, 16:42
- Medlemsnummer: 913
- Location: Sunndal
- Status: Offline
Re: trege glidere på caliper
Smurte opp gliderene med smørefett beregnet for båt jeg da det var det einaste jeg hadde
trur det fungerer så får vi se det ann, evt overhale caliprene i nermeste framtid med nye gummideler
trur det fungerer så får vi se det ann, evt overhale caliprene i nermeste framtid med nye gummideler
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
- Dr_J
- 500 RPM
- Posts: 63
- Joined: 25 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 902
- Location: Lørenskog
- Status: Offline
Re: trege glidere på caliper
Enig i at kobberpasta ikke er det beste å bruke på gliderne.
Har ikke hørt før at silikon angriper gummi. Trodde silikon var bra for gummi, og Wikipedia mener det samme. "Silicone grease is commonly used for lubricating and preserving rubber parts". Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Silicone_grease
At petroleumprodukter som olje, fett osv får gummi til å svelle har jeg opplevd selv. Glemte beskyttelseshetta til lufteskruen på kaliperen i et avfettingsbad over natten, og den var blitt minst dobbelt så stor dagen etter. Og gummimansjetten som sitter rundt clutcharmen i girkassen ble altfor stor og slapp etter oljesøl fra den ødelagte simringen i bakkant av veiva. Skal ikke mye olje til heller: http://www.herguth.com/technical/brake_test.pdf
Jeg har alltid brukt universal grease på gilderne, men etter å ha lest meg litt opp så er nok silikon grease en god ide, i alle fall på gummimansjettene
Har ikke hørt før at silikon angriper gummi. Trodde silikon var bra for gummi, og Wikipedia mener det samme. "Silicone grease is commonly used for lubricating and preserving rubber parts". Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Silicone_grease
At petroleumprodukter som olje, fett osv får gummi til å svelle har jeg opplevd selv. Glemte beskyttelseshetta til lufteskruen på kaliperen i et avfettingsbad over natten, og den var blitt minst dobbelt så stor dagen etter. Og gummimansjetten som sitter rundt clutcharmen i girkassen ble altfor stor og slapp etter oljesøl fra den ødelagte simringen i bakkant av veiva. Skal ikke mye olje til heller: http://www.herguth.com/technical/brake_test.pdf
Jeg har alltid brukt universal grease på gilderne, men etter å ha lest meg litt opp så er nok silikon grease en god ide, i alle fall på gummimansjettene

1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
Re: trege glidere på caliper
Er det noen som har en link til hvordan man får tatt fra hverandre kaliperne slik at man får smurt "pinnene"på NA 1.6l 97mod
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: trege glidere på caliper
Samme operasjon som når du bytter bremseklosser:
http://www.miata.net/garage/brakepad.html
Brukbare bilder her:
http://www.mx-5.de/html/bremsenupgrade_beim_na.html
Har du gjort dette et par ganger så er det gjort på 5 minutter i blinde, etter at du har jekket opp bilen og sikret den godt på bukker.
(Man ligger ikke med hodet inne i hjulhuset på en bil som kun er sikret med org. biljekk, gjør man vel?)
Husk at på bakbremsene må du skru justeringsskruen for håndbrekket ut (4 mm umbraco som ligger under bolt med 14 mm hode) for å få av kalipperen.
Denne justeringsskruen
http://www.mx5parts.co.uk/rear-caliper- ... p-309.html
med tannhjul
http://www.mx5parts.co.uk/rear-caliper- ... p-308.html
er en liten akilleshel på MX5. Ofte rustet fast/ødelagt.
Steinar
http://www.miata.net/garage/brakepad.html
Brukbare bilder her:
http://www.mx-5.de/html/bremsenupgrade_beim_na.html
Har du gjort dette et par ganger så er det gjort på 5 minutter i blinde, etter at du har jekket opp bilen og sikret den godt på bukker.
(Man ligger ikke med hodet inne i hjulhuset på en bil som kun er sikret med org. biljekk, gjør man vel?)
Husk at på bakbremsene må du skru justeringsskruen for håndbrekket ut (4 mm umbraco som ligger under bolt med 14 mm hode) for å få av kalipperen.
Denne justeringsskruen
http://www.mx5parts.co.uk/rear-caliper- ... p-309.html
med tannhjul
http://www.mx5parts.co.uk/rear-caliper- ... p-308.html
er en liten akilleshel på MX5. Ofte rustet fast/ødelagt.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8