Tüv-godkjent Rotrex
Moderator: Styremedlemmer
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
I denne sammenhengen kan det vel neppe bli verre, snarere tvert om.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
Ser ut som neste mann ut er NA'en: http://www.five-speed.dk/forum3/viewtop ... &start=330
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- 1000 RPM
- Posts: 129
- Joined: 30 Nov 2008, 17:11
- Medlemsnummer: 752
- Location: Fredrikstad
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
Sendte de en mail forrige uke, om de hadde noe oppdatert info, da det ikke har kommet noen nye inlegg i tråden der siden tidlig juli. Ikke fått noe svar foreløpig.
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
-
- 1000 RPM
- Posts: 129
- Joined: 30 Nov 2008, 17:11
- Medlemsnummer: 752
- Location: Fredrikstad
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
Smaker av fugl....
"hej
Vores kit er færdiguviklet, og vi har godkendelser til at montere på 89-91 årgange i danmark. De resterede årgange afventer en Tüb godkendelse som vi forventer er færdig i løbet af vinteren.
Pris inkl montering og syn i DK er ca 25.000dkk
Hisen CCR racing"
"hej
Vores kit er færdiguviklet, og vi har godkendelser til at montere på 89-91 årgange i danmark. De resterede årgange afventer en Tüb godkendelse som vi forventer er færdig i løbet af vinteren.
Pris inkl montering og syn i DK er ca 25.000dkk
Hisen CCR racing"
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
Fugl, ja...
Men ikke uggle.
(Kjører seff 92 modell)
M
Men ikke uggle.

(Kjører seff 92 modell)
M
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
Hehe.. Ser man det...
Så min kjære 90`r med over 10 år på hjula i Norge er verdt det dobbelte i et par måneder altså.. 


Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
-
- 1000 RPM
- Posts: 129
- Joined: 30 Nov 2008, 17:11
- Medlemsnummer: 752
- Location: Fredrikstad
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
mussa wrote:Hehe.. Ser man det...Så min kjære 90`r med over 10 år på hjula i Norge er verdt det dobbelte i et par måneder altså..
Jepp, vaffal 14.350,- mer enn min "2008" modell fra 91, som er det jeg må punge ut til toll og avgift direktoratet, hvis den blir skulle blli godkjent i norge med 148hk (20% effektøkning, som CCR slik jeg har forstått det fått den godkjent med i Danmark).
Så blir ca 40 tusen, for kit, montering, og avgifter = Mulig lovlig ca 60 % effektøkning på hjul i forhold til antatt ca 90 hk nå.
Høres ikke så alller værst ut....antatt morro for penga, med total fred i sjela for mulige kontroller og annet pes inkludert.
Men klart selge import bilen, og kjøpe god gammel norsk årgangs mx5, og bruke de 40.000 på ren oppgradering høres heller ikke dumt ut..
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
- Auning
- 500 RPM
- Posts: 87
- Joined: 18 Sep 2011, 10:45
- Medlemsnummer: 969
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
Kraftwerks Base Miata Kit 01-05
Rotrex C30-74 Supercharger at 5 PSI
brief description:
We have finished the TUEV Certification, the kit is now available with a Certification ( Teilegutachten ) for all European countrys.
De skriver også at kittet er "Within emission limits" i dokumentet på siden deres.
documents:
Installation Instructions (1.55 MB)
kan ikke referere korrekt da jeg ikke får åpnet dette lengre (???)
så da må jo dette også være gudd
det som kommer under er hentet fra denne artikkelen og kan overføres til denne diskusjonen
http://www.dinside.no/856402/ikke-vedta-boten
Komplisert regelverk
Selve hoveddelen i kjøretøyforskriftene er endret i flere omganger, og derfor ikke enkel å tyde.
- Utviklingen på denne fronten går raskere enn vi klarer å oppdatere regelverket, forteller Geir Jonny Hjertvik i Vegdirektoratet.
Dette er lovdata om bruk av lys.
Norge forsøker så godt det lar seg gjøre å tilpasse seg europeisk regelverk, og så lenge en bil er typegodkjent i Europa, så er den også godkjent i Norge, legger han til. Den raske utviklingen skaper også problemer for lovens lange arm, som heller ikke klarer å oppdatere seg raskt nok når regelverket ikke blir oppdatert.
Intelligente lyssystemer
Bilfabrikantene utvikler lamper og lykter i såkalte intelligente systemer, og lysene endrer karakter etter lysforholdene og førerens handlingsmønster. Alle de nye variablene er nesten umulige å spesifisere i detalj, men så lenge løsningene er blitt typegodkjente for Europa, så overskygger dette altså hva som står skrevet i de gamle arkivene til norske myndigheter.
Tuv driver jo med typegodkjenning, ikke sant?
så i følge veidirektoratet selv så kan vi hive in kompressorer i bilene våre??
er det eneste problemet å få papirene av il/ Kraftwerks, for å sende in søknad med dette vedlagt?
Tror dere tuv dokumentet krever av kittet instaleres av eks. il for at det skal gjelde?
slipper vell ekstra avgass hvis tuv har godkjent for auropa generelt?
-A
Rotrex C30-74 Supercharger at 5 PSI
brief description:
We have finished the TUEV Certification, the kit is now available with a Certification ( Teilegutachten ) for all European countrys.
De skriver også at kittet er "Within emission limits" i dokumentet på siden deres.
documents:
Installation Instructions (1.55 MB)
kan ikke referere korrekt da jeg ikke får åpnet dette lengre (???)
så da må jo dette også være gudd
det som kommer under er hentet fra denne artikkelen og kan overføres til denne diskusjonen
http://www.dinside.no/856402/ikke-vedta-boten
Komplisert regelverk
Selve hoveddelen i kjøretøyforskriftene er endret i flere omganger, og derfor ikke enkel å tyde.
- Utviklingen på denne fronten går raskere enn vi klarer å oppdatere regelverket, forteller Geir Jonny Hjertvik i Vegdirektoratet.
Dette er lovdata om bruk av lys.
Norge forsøker så godt det lar seg gjøre å tilpasse seg europeisk regelverk, og så lenge en bil er typegodkjent i Europa, så er den også godkjent i Norge, legger han til. Den raske utviklingen skaper også problemer for lovens lange arm, som heller ikke klarer å oppdatere seg raskt nok når regelverket ikke blir oppdatert.
Intelligente lyssystemer
Bilfabrikantene utvikler lamper og lykter i såkalte intelligente systemer, og lysene endrer karakter etter lysforholdene og førerens handlingsmønster. Alle de nye variablene er nesten umulige å spesifisere i detalj, men så lenge løsningene er blitt typegodkjente for Europa, så overskygger dette altså hva som står skrevet i de gamle arkivene til norske myndigheter.
Tuv driver jo med typegodkjenning, ikke sant?
så i følge veidirektoratet selv så kan vi hive in kompressorer i bilene våre??
er det eneste problemet å få papirene av il/ Kraftwerks, for å sende in søknad med dette vedlagt?
Tror dere tuv dokumentet krever av kittet instaleres av eks. il for at det skal gjelde?
slipper vell ekstra avgass hvis tuv har godkjent for auropa generelt?
-A
- 2004 Mx5 1,8 nbfl Hero
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
- Auning
- 500 RPM
- Posts: 87
- Joined: 18 Sep 2011, 10:45
- Medlemsnummer: 969
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
bump
- 2004 Mx5 1,8 nbfl Hero
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg er temmelig overbevist om at et Kit som skal bli godkjent i Norge, må være ferdig installert og sertifisert fra godkjent installatør.
Men det er det jo bare å spørre Biltilsynet om.
Men første må man jo ha et Kit å vise til med den nødvendige dokumentasjon.
Og det har jo de som selger Kit-et.
Eller ?
Erik
Men det er det jo bare å spørre Biltilsynet om.
Men første må man jo ha et Kit å vise til med den nødvendige dokumentasjon.
Og det har jo de som selger Kit-et.
Eller ?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
Må igjen si jeg håper dette er mulig, men synes det er veldig rart om de leverer fra seg dokumentasjon som de har brukt mye penger på,
og samtidig skal vegesenet godta at noe er utført i utlandet, når ikke engang PKK kan gjøres i utlandet..
og samtidig skal vegesenet godta at noe er utført i utlandet, når ikke engang PKK kan gjøres i utlandet..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Dokumentasjonen jeg snakker om er godkjenningspapirene.EspenAndre wrote:Må igjen si jeg håper dette er mulig, men synes det er veldig rart om de leverer fra seg dokumentasjon som de har brukt mye penger på,
og samtidig skal vegesenet godta at noe er utført i utlandet, når ikke engang PKK kan gjøres i utlandet..
Det må de kunne gi fra seg.
(Samme som TüV papirer på fjærer f.eks.)
Ingenting som sier at installasjonen må gjøres i utlandet, men verkstedet må være sertifisert og må kunne dokumentere ytelsen til kitet.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
Hvorfor skriver du dette? mener du autorisert verksted?må være ferdig installert og sertifisert fra godkjent installatør.
eller godkjent for montering av kit'et?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Biltilsynet i Norge følger samme regelverk (tilnærmet) som de gjør i Danmark.EspenAndre wrote:Hvorfor skriver du dette? mener du autorisert verksted?må være ferdig installert og sertifisert fra godkjent installatør.
eller godkjent for montering av kit'et?
I Kjøretøyforskriften kan du se hvor vi følger EU-regler og hvor vi har avvik http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html
De enkelte land har regelverk for ombygging av kjøretøy, og disse er også basert på samme regelverk.
I Skandinavia regnes Sverige for å være de mest liberale (EU-traktor regler), så følger Norge (med unntaksregeklen for USA-biler (som de ikke har i Sverige og Danmark)) og til sist Danmark som er strengest.
I forbindelse med godkjenning av Rotrex-kitet i Danmark så blir dette kit-et godkjent hvis det er installert av et godkjent (Autorisert) verksted som er "plukket ut" av produsent/leverandør.
Dette fordi de skal sikre at kitet er installert på "forsvarlig" måte og ikke yter mer effekt en det er sertifisert for.
Det er "derfor naturlig å tro" at det samme vil gjelde i Norge hvis kitet skulle bli godkjent her.
Jeg tror ikke BT vil la alle og enhver få shoppe TÛV-godkjente kit på eBay og installere på egen hånd.
Men dette er selvfølegelig litt gjetting, men basert på samtaler med folk i Biltilsynet.
For å få 100% klarhet i dette ville jeg ha tatt tak i et konkret "Kit" og presentert dette for BT å søkt om råd.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Tüv-godkjent Rotrex
DrHolm wrote:...Noen som har baller til å teste villigheten ang. dette hos BT? lol

| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |