Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Har en NB 1998 og plages en del med at ABS lampa lyser stadig mer, og ABSn fungerer ikke - låser hjulene.
Er ingen stor mekker, men dette vil jeg gjerne til buns i.
Bor langt uti periferien og sliter med å finne noen som kan diagnosere problemet for meg (med "målecomputer).
Har funnet fram til; sensorene (ser ok ut) - ABS hjernen (som ser ok ut).
Er det noe jeg kan gjøre selv eller må jeg til verksted?
mazdarati wrote:Har en NB 1998 og plages en del med at ABS lampa lyser stadig mer, og ABSn fungerer ikke - låser hjulene.
Er ingen stor mekker, men dette vil jeg gjerne til buns i.
Bor langt uti periferien og sliter med å finne noen som kan diagnosere problemet for meg (med "målecomputer).
Har funnet fram til; sensorene (ser ok ut) - ABS hjernen (som ser ok ut).
Er det noe jeg kan gjøre selv eller må jeg til verksted?
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Jeg hadde problem med ABS'en på min gamle bil, og da var det kabelbrudd i venstre sensor foran som var problemet. Symptomene var omtrent som du beskriver.
Dette kan du sjekke ved å måle motstand gjennom sensorene. Husker ikke verdien, men de skal være ganske like. Dersom en viser stort avvik, eller brudd, har du muligens en feil der.
Hos meg var det brekkasje helt inne ved sensoren, så jeg måtte skjære vekk en del av plastikkhuset, og lodde på ny kabel.
Kjørte bilen i mange år etterpå uten problemer.
Lykke til.
Mvh
John
Og det stemte, brudd i kretsen. Det lot seg ikke gjøre å bruke den metoden med lodding da bruddet tydeligvis var "lengre inn".
Så nå jakter jeg en ny eller brukt som kan passe.
"Rudolf" ; sorry har ikke noe ålese filkoder med, står på ønskeliste til nissen.
De delene du hadde var vel bare for NA og ikke mulig åbruke -vel?
ABS sensor ca. 1200,- hos IL Motorsport. http://www.ilmotorsport.de/shop/search_ ... 6001284256
Har du en tidlig NB (opp til ch.nr. 121800) er det samme front sensor som NA.
MX5 parts er dyrere.
Du kan jo også sjekke din lokale Mazdaforhandler for å sjekke hva de skal ha for en sensor i Norge.
Dersom denne delen brukes på andre Mazdamodeller er min erfaring at prisen også her i Norge kan konkurrere med butikker i utlandet.
mazdarati wrote:
.....
"Rudolf" ; sorry har ikke noe ålese filkoder med, står på ønskeliste til nissen.
De delene du hadde var vel bare for NA og ikke mulig åbruke -vel?
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Fikk denne på PM fra John_91BRG;
Supert at du fant ut av det. Lykke til med jakten på ny sensor, den er dyyyyr hos Mazda (var det i hvert fall for 10år siden )
Legger ved et bilde av hvor mye jeg måtte fjerne av sensoren for å lodde på nye kabler: http://img.photobucket.com/albums/v210/ ... nsor_1.jpg
mazdarati wrote:
.....
Rudolf: Du sier du har en sensor liggende - er det mulig å overta den og til hvilken pris ( regner med det går fortere fra deg enn fra utlandet).
Først må du finne ut hva sem er feil før du begynner å skaffe deler.
Bruksanvisningen står i linken som feiler av en eller annen grunn
Så jeg kopierer inn teksten her:
To check for DTC on the ABS system on MX-5 turn ignition switch to off, bridge the TBS and GND terminals in the DIAGNOSTIC socket under the bonnet, turn the igniton switch to on and count the groups of flashes on the ABS lamp. Long flashes count tens, short flashes count units. To clear DTC, allow all codes to be output (flash codes repeat) then with ignition switch still on, press and release the brake pedal 10 times at less than 1 second intervals.
Diagnostic Trouble Codes are as follows:
05 - Brake Switch open circuit
11 - Right Front Wheel Speed Sensor Open circuit or Short to power supply
12 - Left Front Wheel Speed Sensor Open circuit or Short to power supply
13 - Right Rear Wheel Speed Sensor Open circuit or Short to power supply
14 - Left Rear Wheel Speed Sensor Open circuit or Short to power supply
15 - Wheel Speed Sensor, Sensor Rotor
22 - Front Right Solenoid Valve Signal (AV)
23 - Front Right Solenoid Valve Signal (EV)
24 - Front Left Solenoid Valve Signal (AV)
25 - Front Left Solenoid Valve Signal (EV)
26 - Rear Solenoid Valve Signal (AV)
27 - Rear Solenoid Valve Signal (EV)
41 - Right Front Wheel Speed Sensor Rotor Short to ground or Disagreement with other sensors is detected
42 - Left Front Wheel Speed Sensor Rotor Short to ground or Disagreement with other sensors is detected
43 - Right Rear Wheel Speed Sensor Rotor Short to ground or Disagreement with other sensors is detected
44 - Left Rear Wheel Speed Sensor Rotor Short to ground or Disagreement with other sensors is detected
51 - Valve Relay fault
53 - Motor monitor fault
61 - ABS Control Module fault
63 - ABS Module Power Supply Malfunction
Utfør denne testen, så får vi se hva som er feil.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Hartestet og det kom en lang og to korte = 22.
Men nå vet jeg at venstre side er kaputt da jeg tok den ut i går og den er ikke innmontert da den var sprukket og innsiden var "grøt". Målte med multimeter og der var det brudd i kretsen. På høyre side målte jeg en liten motstand, ca 1,5 med meteret innstilt på 20k. Slik det skal være eller?? Mulig det er feilpå høyre side også, men trenger iaf. den venstre siden.
PS.: Smart test det derre - Takker så mye.
Om du ohmer sensoren og den ikke har motstand er man da ganske sikker på at det er der feilen ligger?
I noen tilfeller kan man derimot måle rett motstand selv om det er feil i sensoren. Derfor brukte vi alltid å måle sensorene med scoop mens vi trillet hjulene. Dermed ser man om kurvene er slik de skal eller om det er forstyrrelser eller for svake signaler (på de fleste biler med OBD2 kan man se utslaget fra de forskjellige hastighetsgiverne på diagnosetesteren (såkalte parametermålinger) mens man kjører.
Spesielt på ABS på biler med OBD1 eller andre tidlige system kan man ofte bli lurt av feilkodene. Har vært borti flere gang at feilkodene som lå inne var på en annen sensor enn den som faktisk var problemet. På OBD 2 var feilkodene som oftest rette, men noen få tilfeller var feilen på en annen sensor enn den som faktisk var gåen.
Hvis du har et brudd i en sensor, vil det i 99% av tilfellene være korrekt sensor som er oppgitt i feilkodene. Dette fordi systemet med en gang merker at det er et brudd og feilkoden utløses på rett sensor.
Hvis man har for svake signaler eller har forstyrrelser på signalet (metallspon eller annen dritt mellom tannkrans og føler, feil avstand mellom føler og krans, gnisseskader på ledninger eller rett og slett at føleren er slitt og ikke oppfatter de magnetiske pulsene så godt som den skal) skjer det ganske ofte at feilen ikke ligger på samme sensor som den som har feilkode. I mange tilfeller er bilen i sving når feilen oppdages av systemet. Systemet oppdager at det er en feil og setter feilkode på den sensoren de mener "skurrer" i forhold til de andre tre hjulene. På biler med abs, men som ikke har rattvinkelsensor (ESP), er dette spesielt en gjenganger siden disse bilene ikke har flere parametere enn de fire hastighetssensorene på hjulene.
Dette er på generell basis da jeg stort sett har skrudd på europeere og dermed ikke har all verdens erfaring diagnose på japser, men systemene er stort sett standardiserte.
mazdarati wrote:.....
Hartestet og det kom en lang og to korte = 22.
....
En lang og to korte = 12 (ikke 22).
Det vil si: "12 - Left Front Wheel Speed Sensor Open circuit or Short to power supply "
Da skal jeg sjekke om jeg har en venstre-foran sensor liggende.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package