blank lakk
Moderator: Styremedlemmer
blank lakk
jeg skal lakke om bilen min nå, fargen blir tilnærmet orginal, men hvordan skal jeg få lakken så blank som mulig? har sett biler hvor lakken nesten ser våt ut. syns dette er fælt stili
- classicturbo
- 2000 RPM
- Posts: 210
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Location: porsgrunn/telemark
- Contact:
- Status: Offline
det du kan gjøre er å legge litt ekstra klarlakk på så kan du gå over med 2000 korning slipepappir å kloss å pusse vekk alle ujavnheter , støv appelsin lakk osv, deretter rubbe å polere over men dette må gjøres med polerings maskin for best resultat må sikkert gjentas flere ganger, eller så er det jo 1000 vis av forskjelige klarlakker å forskjellige pris jo dyrere jo bedre
di nye mercedesene blir lakkert med en ripe bestandig klarlakk det vil si en som er hardere å tåler mere enn en vanlig klarlakk med den koster jo endel mere , den blir veldig blank å fin overflate på

di nye mercedesene blir lakkert med en ripe bestandig klarlakk det vil si en som er hardere å tåler mere enn en vanlig klarlakk med den koster jo endel mere , den blir veldig blank å fin overflate på
Hei
Nei, den blir ikke blankere med flere lag klarlakk,
men kan på noen farger få en dypere glans.
Er enig med classicturbo at der er mange veier som fører
frem til et meget bra resultat, så her må en rådføre seg med den personen som skal gjøre jobben. Er vedkommende fagmann bør han/hun ha litt peiling.
En annen ting en skal ha i bakhodet er at jo flere lag, tykkere lakk,
des svakere blir lakken totalt sett.
Har lettere for å sprekke ved slag eller riper bl. annet.
En skal vite at de aller fleste biler har ca 100 - 150 my ( tusendels mm ) originalt fra fabrikken,
og med godt og riktig stell kan dette vare i mange mange år,
men en kan allikevel uten problem strekke sjiktykkelsen ved lakkering til det dobble og vel så det, men..............ikke stort mer.
MVH Espen
Nei, den blir ikke blankere med flere lag klarlakk,
men kan på noen farger få en dypere glans.
Er enig med classicturbo at der er mange veier som fører
frem til et meget bra resultat, så her må en rådføre seg med den personen som skal gjøre jobben. Er vedkommende fagmann bør han/hun ha litt peiling.
En annen ting en skal ha i bakhodet er at jo flere lag, tykkere lakk,
des svakere blir lakken totalt sett.
Har lettere for å sprekke ved slag eller riper bl. annet.
En skal vite at de aller fleste biler har ca 100 - 150 my ( tusendels mm ) originalt fra fabrikken,
og med godt og riktig stell kan dette vare i mange mange år,
men en kan allikevel uten problem strekke sjiktykkelsen ved lakkering til det dobble og vel så det, men..............ikke stort mer.
MVH Espen
mye er gjort med en god lakkforsegler,men det er viktig å rense lakken først,ellers så blir lakken skjoldete.
steg 1. lakkrens gjerne med maskin,da får du vekk mesteparten av småriper og såkalt spindelvev+att du dybderenser lakken for all dritt som legger seg i porene. bruk god tid ,hastverk er lastverk.
Steg 2. polering for å få opp blankheten i lakken.her får du best resultat med en ocilerende maskin,men kan også gjøres for hånd
steg 3.lakkforsegling,gjerne en polymer basert type "lenger holdbarhet"+att den gir wet look effekt.
kan anbefalle meguiar,s produkter på det varmeste
spessielt en forsegler som heter NXT TECH WAX
den er heeelt rååå
Hilsen Jonny som har jobbet som bilpleier
PS.er det noen som trenger tips og råd,så er det bare og spørre
steg 1. lakkrens gjerne med maskin,da får du vekk mesteparten av småriper og såkalt spindelvev+att du dybderenser lakken for all dritt som legger seg i porene. bruk god tid ,hastverk er lastverk.
Steg 2. polering for å få opp blankheten i lakken.her får du best resultat med en ocilerende maskin,men kan også gjøres for hånd
steg 3.lakkforsegling,gjerne en polymer basert type "lenger holdbarhet"+att den gir wet look effekt.
kan anbefalle meguiar,s produkter på det varmeste
spessielt en forsegler som heter NXT TECH WAX
den er heeelt rååå

Hilsen Jonny som har jobbet som bilpleier

PS.er det noen som trenger tips og råd,så er det bare og spørre

på nylakkert bil trenger du ikke å polere.det holder med og lakkforsegle.
og om du legger på lakkforsegler ofte så trenger du ikke å polere.holdbarheten på feks NXT TECH WAX.er veldig lang,men det kommer jo ann på hvor ofte du vasker bilen og.bruker du avfetting så vil også holdbarheten være kortere.jeg anbefaler faktisk å vokse bilen 5-6 ganger i året, alt ettersom hvordan forhold bilen blir utsatt for.står bilen i garasje ? står den ute i sterk sol ? bor du i nærheten av industri ? regner det mye "sur nedbør"
alle disse tingene har innvirkning på lakken din.
og om du legger på lakkforsegler ofte så trenger du ikke å polere.holdbarheten på feks NXT TECH WAX.er veldig lang,men det kommer jo ann på hvor ofte du vasker bilen og.bruker du avfetting så vil også holdbarheten være kortere.jeg anbefaler faktisk å vokse bilen 5-6 ganger i året, alt ettersom hvordan forhold bilen blir utsatt for.står bilen i garasje ? står den ute i sterk sol ? bor du i nærheten av industri ? regner det mye "sur nedbør"
alle disse tingene har innvirkning på lakken din.
-
- Status: Offline
det som blir best og det vi gjør på jobben(jobber som bil lakkerer)er og lakkere bilen i vanlig farge med klarlakk..Vanlig vis er det ikke klar lakk på den fargen men det går ann...Så lar du den stå i ca en uke fordi det blir vanligvis litt synkninger i lakken..Når du har gjort det kan du gå over bilen med 500 papir og maskin og legge på to tre strøk med klarlakk..Da pleier det og bli j****g bra...eller så kan du få tak i noe som heter diamant klarlakk som gjør at den blir drit blank og at den blir like hard som glass og at de garantere lite steinsprut skader med den klarlakken 

-
- Status: Offline
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Det er vel billigere på kveldstid ?
AnDeRs wrote:skal du gå etter vanlig pris så ligger det på mellom 15-20k pluss moms så kommer jo mellom slipingen og etter legging av klarlakk i tillegg..men det går jo ann og høre rundt om det går ann og få det svart også da
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive