Hei godtfolk.
Jeg lurer på hvor lange originalfjørene skal være i "hvilestilling", altså når bilens vekt hviler på fjørene. Finner bare info om fjørlengde i ubelastet tilstand.
Jeg har en del ufrivillig senk, da jeg har en eller annen form for gamle konidempere og rustne fjører som av forrige eiger ble omtalt som "originale". Min foreløbige teori er at disse fjørene har blitt i slappeste laget. I tillegg er jeg i gang med å bytte til polyforinger, noe som forverrer situasjonen. Håpet mitt er at det skal være nok å bytte til nye fjører.
Om noen har lengden fra nedre skål til nedre festehull på originaldempere også hadde dette gjort planen framover for forbedring betraktelig enklere.
Spørsmål ang lengde på originalfjører
Moderator: Styremedlemmer
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Spørsmål ang lengde på originalfjører
Det som kan forkludre dette er varierende vekt på de forskjellige bilene. Alt fra 950 til 1050 kg. Roughly. Men du er kanskje ikke ute etter millimeter-presisjon? 

- Oddis
- 0 RPM
- Posts: 22
- Joined: 07 Sep 2010, 07:58
- Medlemsnummer: 977
- Location: Tennfjord
- Status: Offline
Re: Spørsmål ang lengde på originalfjører
Jo her er nanometerpresisjon selvfølgelig påkrevd 
Vil bare vite sånn ca hva som er normalt til neste gang jeg skal ligge å glane og klø meg i hodet under bilen.

Vil bare vite sånn ca hva som er normalt til neste gang jeg skal ligge å glane og klø meg i hodet under bilen.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Tviler på at fjærene blir noe særlig "slappere"Oddis wrote: Jeg lurer på hvor lange originalfjørene skal være i "hvilestilling", altså når bilens vekt hviler på fjørene. Finner bare info om fjørlengde i ubelastet tilstand.
..........
Jeg har en del ufrivillig senk, da jeg har en eller annen form for gamle konidempere og rustne fjører som av forrige eiger ble omtalt som "originale". Min foreløbige teori er at disse fjørene har blitt i slappeste laget....
Aldri hørt om en bil som "senker seg selv" ......
Det enkleste er jo å belaste en fjær med 250kg, så ser du hvor mye den komprimerer.
F.eks. legge en fjær under bærearmen på bilen og senke bilen ned på den (uten hjul).
Forsiktig !!!
Hvis du har gule Koni, så har jo den tre innfestinger for fjærskåla.
Kan det være årsaken ?
Agility og jeg har vel etthvert "komplett sett" av alle kombinasjoner, så vi kan sikkert måle litt i skrothaugen vår.

Finnes mange målinger hos Shaik (Fat Cat Motorsport) også
Her er en sammenligning av Koni og Stock (foran og bak):
Legg merke til innfesting for fjærskåler.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Oddis
- 0 RPM
- Posts: 22
- Joined: 07 Sep 2010, 07:58
- Medlemsnummer: 977
- Location: Tennfjord
- Status: Offline
Re: Spørsmål ang lengde på originalfjører
Takker og bukker. 
Stakk knotten inn i hjulbuen framme i dag og gnukka på 1 stk skitten demper (gul koni åpenbaret seg). Det ser ut til at skåla står på midterste.
Da har man å stri med i helga

Stakk knotten inn i hjulbuen framme i dag og gnukka på 1 stk skitten demper (gul koni åpenbaret seg). Det ser ut til at skåla står på midterste.
Da har man å stri med i helga

- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Re:
Det er ingen tvil om at fjærene blir slappere (siger ned) etter noen års bruk. Nå er mx5er såpass stive i fjærene kombinert med at bilene har lav vekt så det skjer nok i liten grad på våre biler. På større biler (gjerne stv med krok og noen hundre tusen km på telleren) så har jeg vært borti en forskjell på bakfjærer på ca3,5cm mellom ny og gammel. (Nissan Maxima 245km og flittig brukt hengerfeste.) Hadde samtidig inne en identisk bli med samme understell som denne, men med en kmstand på 43 000km og uten hengerfeste, denne hadde fortsatt ca samme fjærhøyde som de nye fjærene jeg monterte.Rudolf wrote: Tviler på at fjærene blir noe særlig "slappere"
Aldri hørt om en bil som "senker seg selv" ......
Noen biler har en oppbygning på hjulopphenget som gjør at selv såpass "små" forandringer i høyde er med på å påvirke cambervinkelen i såpass stor grad at man får problemer med dekkslitarsje om man ikke har mulighet for å justere camberen. Biler med torsjonsfjærer bak er spesielt plaget med dette (feks Peugeot), men endel biler med spiralfjærer (spesielt biler oppsatt med "amerikansk komfort") sliter også med dette.
Orginalfjærer (og forsåvidt også ettermarkedsfjærer) varierer veldig i kvalitet fra produsent til produsent. Noen fjærer er så harde i metallet at de knekker etter noen år, mens andre er så myke at de sakte men sikkert "senker seg selv".
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542