Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Eg har skjørtebank i motoren og tenker å bytte motor i 1.6 NA'en min med ein motor frå ein 1.6 NB. Kan eg då flytte kamsensoren frå NA'en over på NB-motoren. Er det bolton? Eg har FM Link ecu på bilen slik den er no. Grunnen til at eg ikkje bruker toppen eg har på NA'en på den nye motoren er for NB-motoren har påmontert kompressor
Er det ellers noko eg må tenka på?
Mvh
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Camshaft sensor er forskjellig mellom NA 1.6, NA, 1.8 og NB.
Altså tre forskjellige typer.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
GTX-Lars wrote:Går det då an å sette kamsensoren frå min NA over på NB motoren?
De er forskjellige både fysisk og elektrisk, så da skal du være ganske så kreativ
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Om dei er forskjellige elektrisk har jo ikkje noko å sei så lenge eg skal bruke 1.6 NA cas. Fysisk har meir å sei mtp at den skal passa på toppen, men interface mot toppen ser jo forholdsvis lik ut, berre speilvendt alt om cas er på innsugs- eller eksossida. Eg har fått eit svar på PM der eg får beskjed om at det skal gå. På nettet står det også om andre som har montert 1.6 NB motor i 1.6 NA med 1.6 NA cas. Så eg satser på at det fungerer Eg skal isåfall sei ifrå om det fungerer eller ikkje
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Ikke noe svar på spørsmålet ditt, men her er det en kar som har satt inn en NB motor i en NA (tysk artikkel). Muligens noen tips? http://www.mx-5.de/html/nb-motor_in_na_einbauen.html
Han bruker bla. innsugningskammen fra NA motoren pga. NB kammen ikke har noe "uttak" for kamvinkelsensor.
Om dette er en 1.6l eller 1.8l kommer ikke fram i artikkelen. De vise får komme med mere utfyllende svar.
GTX-Lars wrote:Går det då an å sette kamsensoren frå min NA over på NB motoren?
De er forskjellige både fysisk og elektrisk, så da skal du være ganske så kreativ
Erik
Jeg har fått PM der det sies at jeg bedriver vranglære.
Og det vil jeg helst ikke gjøre
Jeg har ikke klart å finne ut hva det er som er feil i det jeg skriver, men dette er hva jeg har fått beskjed om:
"jeg er 100% sikker på at det er bare å stappe hans orginale 1.6 na cas, inn i denne motoren og sette den i bilen"
Så da er den beskjeden videreformidlet.
Lykke til
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Agility wrote:
De som aldri gjør feil står på stedet hvil..., de som derimot tar sjanser og iblandt gjør feil har alltid framgang.....
Så spørs det hvem av dem jeg regnes som da ......
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Agility; det dumme for min del er at det med sjangser på kosebilfronten og familiefar ikkje alltid passer så bra sammen med økonomien. Men ein mellomting er jo både greit økonomisk og spennande
Eg fann eit par bilder av 99-00 topp, men det er nok mest sannsynlig til 1.8l. Skulle tru det er likt på 1.6:
"Interestingly though, the 99 EX cam retains cam angle drive"
Så eg tenker eg stapper NA cas inn i eksoskammen på NB-toppen. Iforhold til timingen så burde vel cas bli montert 180 grader ifht org og det vert gjort sia innfestingen er speilvendt (180 grader). Ser for meg (med forbehold om) at kammane er like på innsugs- og eksossida...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Jeg har satt inn en 1,8 fra 1998 i min mx5 fra 1991. Jeg flytter over NA cas (1,6) inni toppen på 1,8 og den kan du ikke sette inn feil sporene på kammen er ikke like store så du må vri den akselen 180 grades så passer