Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hei
Jeg har byttet til IL Motorsport alu radiator, og etter det så blir motor veldig varm før den detter ned på temp igjen. Opp og ned..
Jeg har hatt front oppe i høyden og kjørt varm deretter kald flere ganger for lufting før jeg hev meg ut på veien
Det som er litt rart er at motor blir veldig varm før den dette ned til normal, og at temperatur (måleren) vandrer mye. Den går høyt og lavt...
Kan det være termostatfeil?
Kan det være mer luft?
Noen som ev har termostat, eller vet hva som lønner seg å kjøpe av termostat(må helst kjøpe på Bilextra/mekonomen el)?
Mazda MX5 wrote:Hei
Jeg har byttet til IL Motorsport alu radiator, og etter det så blir motor veldig varm før den detter ned på temp igjen. Opp og ned..
Jeg har hatt front oppe i høyden og kjørt varm deretter kald flere ganger for lufting før jeg hev meg ut på veien
Det som er litt rart er at motor blir veldig varm før den dette ned til normal, og at temperatur (måleren) vandrer mye. Den går høyt og lavt...
Kan det være termostatfeil?
Kan det være mer luft?
Noen som ev har termostat, eller vet hva som lønner seg å kjøpe av termostat(må helst kjøpe på Bilextra/mekonomen el)?
Hva er "veldig varmt" ?
Koker den ?
Når nåla går høyt, hvor høyt ?
Du har vel svarene selv; enten luft eller gåen termostat.
Tipper det er luft i systemet, masse luft.
(har du husket å fylle vann i ekspansjonstanken)
Termostat får du kjøpt "over alt" for en billig penge.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Hei igjen
Det ble veldig varmt hjem fra jobb i dag
Kjørte innom Bilxtra og kjøpte termostat. Nå er det tut og kjør igjen
Litt rar vandring på nåla gjorde at jeg stusset over dette, og alt var helt normalt helt til jeg byttet radiator...
Nåla gikk opp og ned. Gikk helt opp mot max(mot max inne i normalfeltet) og ned til "rett opp"(dette var over en ca50km distanse)
Til slutt ble den stående på max. Tok ut termostat og la den i kokende vann. Den var mos...Da var det bare å bytte termostat
Og ja Erik Jeg har lest leksen min: Nese/front høyt. Varm og kald mange ganger(etterfylle) + vann på expansjonstanken. Her er det ingen luft nå, og det var ikke det tidligere heller
Fint du fikk orden på dette.
Da er vi i hvertfall to som har opplevd at termostaten har "låst" seg i lukket stilling.
Dette kan være ganske ødeleggende for bilen.
Husk at en grei reparasjon, hvis man har misstanke om defekt termostat, er å fjerne termostaten helt.
Det er helt greit å kjøre med, og gjør ingen skade.
Om sommeren da man ikke trenger varmeapparatet så har det ingen innvirkning på kjørekomfort heller.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package