Hei
Dette gjelder bila til dama igjen...
Skulle ha bytta den ene frankenstein bolten da det er slark i den og det siver inn vann i bagasjen når det styrtregner..
Viser seg at gjengene er gåen.. Men problemet er at når jeg skal skru den ut går den bare rundt og rundt, noen som har et tips på hvordan jeg skal få til og skru den ut?
Bytte av frankensteinbolt
Moderator: Styremedlemmer
- Tommen
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 984
- Status: Offline
Bytte av frankensteinbolt
MX5 NB GTR 1,8 - 99mod
Mazda 6 stv. 2009, mod
x- Mx5 NB HERO 1,8 sport 03mod
x- Golf III 1,8 96 mod
x- Mazda 323F 1,8 90 mod
x- Datsun Cherry 1,2 79 mod
HERO http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16141
Mazda 6 stv. 2009, mod
x- Mx5 NB HERO 1,8 sport 03mod
x- Golf III 1,8 96 mod
x- Mazda 323F 1,8 90 mod
x- Datsun Cherry 1,2 79 mod
HERO http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16141
- Ove N
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 733
- Status: Offline
Re: Bytte av frankensteinbolt
Ved å skrive frankenstein i "søk" dukker blantannet denne opp..Tommen wrote:.. noen som har et tips på hvordan jeg skal få til og skru den ut?
rocktrond wrote:Kan alltids ta bedre bilde og mål av windblockern når jeg får tid
I mellomtiden har jeg da angrepet en løs Frankenstein-bolt. Det var tydelig at mutteren på undersiden var løsnet (den skal være sveiset fast til karosseriet). Så jeg måtte da prøve å komme til fra undersiden for å kunne holde igjen denne mens jeg skrudde på bolten.
Først måtte jeg nappe løs litt teppe, brukte "spesialverktøy" fra Biltema for å nappe panelknappene (eller hva de heter):
Da avdekkes det et deksel som dekker bensin og lufterør. Enkelt å ta av med fire små bolter:
Hullet man må inn i for å komme til undersiden av Frankenstein-bolten er da da det grå området man skimter bak den røde og hvite ledningen på bildet over.
Her bruker jeg ett annet "spesialverktøy" fra Biltema (ett speil) og kan da observere mutteren - som ganske riktig var løs og snurret fritt når jeg skrudde på Frankenstein-bolten:
Den store utfordringen var å komme til - det hullet er j...g lite og mutteren er langt inne - umulig å nå med hendene. Etter mye fomling både for å nå frem og bruke riktig koppstørelse (15mm) fikk jeg tak med en kopp som jeg hadde på enden av en forlengerstang. Men det var klin umulig å stramme mer. Uansett hvor mye krefter jeg prøvde å bruke fikk jeg ikke strammet i det hele tatt (brukte også WD40). Gav nesten opp - og tenkte på å forlate prosjektet før jeg kom på at kanskje jeg kunne få løsnet den - og så muligens stramme den igjen - eller evt bruke en annen mutter. Og jo da - etter å skru til jeg så mannen med ljåen fikk jeg den løs. Men det var jaggu ikke mutteren jeg hadde fått av nei:
Så da er bilen midlertidig patchet med Gaffa:
To be continued at some time or another......... (helst før vinteren slår til for fullt) Noen som har en pen Frankenstein-bolt til salgs? (med feil størrelse stjernejern ble denne litt stygg i kryssporet)
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)