Slitte foringer?
Moderator: Styremedlemmer
- Fomin
- 0 RPM
- Posts: 17
- Joined: 12 Aug 2011, 18:24
- Medlemsnummer: 948
- Location: Mjøndalen
- Status: Offline
Slitte foringer?
Hei.
Har i det siste merket at det er litt ubehagelig å kjøre mx'en. (den er ikke like tight)
Rister mer i humper, men ikke noe "klokking", akkurat som om noe er løst. Bilen har gått over 140K og har ikke byttet foringer enda.
Har løftet opp bilen og kjent etter om det var noe som var løst, men det var det ikke. Hjulboltene sitter bra. Hva kan det være?
Bilen skal inn på verksted imorgen, men jeg er åpen for svar om noen har vært borti det.
Har i det siste merket at det er litt ubehagelig å kjøre mx'en. (den er ikke like tight)
Rister mer i humper, men ikke noe "klokking", akkurat som om noe er løst. Bilen har gått over 140K og har ikke byttet foringer enda.
Har løftet opp bilen og kjent etter om det var noe som var løst, men det var det ikke. Hjulboltene sitter bra. Hva kan det være?
Bilen skal inn på verksted imorgen, men jeg er åpen for svar om noen har vært borti det.
Mazda dermed basta!
1999 - MX-5 Gull
1999 - MX-5 Gull
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg har til gode å se hvordan slitte foringer ser ut.
Den jeg måtte skifte på Rudolf nylig (>145K km) var like fin som ny.
Du sier at alle bolter satt fast.
Det er det jammen ikke så enkelt å finne ut
Jeg har ofte lett i lang tid for å finne bolter som har løsnet.
Spesiellt justeringsboltene kan ofte "glippe" i sporet som eksenterskiven sitter i.
Jeg ville ha vurdert en skikkelig gjennomgang av alle bolter og stag, der jeg ville løsnet og dratt til alle bolter.
Jobben bør selvfølgelig gjøres på bukk.
Erik
Den jeg måtte skifte på Rudolf nylig (>145K km) var like fin som ny.
Du sier at alle bolter satt fast.
Det er det jammen ikke så enkelt å finne ut

Jeg har ofte lett i lang tid for å finne bolter som har løsnet.
Spesiellt justeringsboltene kan ofte "glippe" i sporet som eksenterskiven sitter i.
Jeg ville ha vurdert en skikkelig gjennomgang av alle bolter og stag, der jeg ville løsnet og dratt til alle bolter.
Jobben bør selvfølgelig gjøres på bukk.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Fomin
- 0 RPM
- Posts: 17
- Joined: 12 Aug 2011, 18:24
- Medlemsnummer: 948
- Location: Mjøndalen
- Status: Offline
Re: Slitte foringer?
Hei. Takk for svaret!
Sjekket kun hjulboltene. Korriger meg hvis jeg skrev feil.
Jeg har selvfølgelig ikke gått over hele boltsystemet på bilen, så mye kunnskap har jeg ikke.
Det er en viss slærkhet i hele understellet, ikke stor. Ingen ulyder. Så beveger rattet seg litt ekstra i humper og småhull i veibanen.
Kanskje endeledd eller no? er ikke mekaniker så jeg leverer bilen inn imorgen så kan jeg poste hva det var hvis det i det heletatt er noe feil..

Sjekket kun hjulboltene. Korriger meg hvis jeg skrev feil.
Jeg har selvfølgelig ikke gått over hele boltsystemet på bilen, så mye kunnskap har jeg ikke.
Det er en viss slærkhet i hele understellet, ikke stor. Ingen ulyder. Så beveger rattet seg litt ekstra i humper og småhull i veibanen.
Kanskje endeledd eller no? er ikke mekaniker så jeg leverer bilen inn imorgen så kan jeg poste hva det var hvis det i det heletatt er noe feil..
Mazda dermed basta!
1999 - MX-5 Gull
1999 - MX-5 Gull
- Fomin
- 0 RPM
- Posts: 17
- Joined: 12 Aug 2011, 18:24
- Medlemsnummer: 948
- Location: Mjøndalen
- Status: Offline
Re: Slitte foringer?
Mekaniker'n fant ingen feil på bilen. Alt var toit og fint.
Da er det bare tut og kjør.
Da er det bare tut og kjør.

Mazda dermed basta!
1999 - MX-5 Gull
1999 - MX-5 Gull
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: Slitte foringer?
Du har ikke gått fra 15" til 17" eller lignende? Erfaringsmessig blir bilen mer stutt i dumper med større felger.. Dekkene kan også spille inn, dekktrykk, type dekk og alder på de osv..
En annen ting som kan være greit å sjekke som jeg merket godt var spissing på framhjula, rista vel ikke mer, men bilen oppførte seg veldig "nervøst" over større dumper og var generelt rar å kjøre. Da var spissing foran helt på trynet..
Mekanikeren sjekket vel om demperne var i okei stand også?
En annen ting som kan være greit å sjekke som jeg merket godt var spissing på framhjula, rista vel ikke mer, men bilen oppførte seg veldig "nervøst" over større dumper og var generelt rar å kjøre. Da var spissing foran helt på trynet..
Mekanikeren sjekket vel om demperne var i okei stand også?

Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Det du beskriver her er "bump-steer" (slå opp på google).Fomin wrote:.....
Så beveger rattet seg litt ekstra i humper og småhull i veibanen.
.....
Det oppstår hvis du har senket bilen mye og styrestaget ikke lenger er paralellt med nedre bærearm (veldig forenklet sagt).
Jeg har skrevet litt om dette i Rudolf tråden.
Hvis du synes at bilen ikke lenger er like god å kjøre som før, prøv å huske hvilke forandringer du har gjort.
Senking, dempere, krengestag, hjulvinkler, felger (størrelse, vekt og offset), dekk.
Alt virker inn på kjøreegenskapene.
Prøv å finn igjen de gode egenskapene som bilen har hatt.
MX5 skal vare god å kjøre, basta !
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Fomin
- 0 RPM
- Posts: 17
- Joined: 12 Aug 2011, 18:24
- Medlemsnummer: 948
- Location: Mjøndalen
- Status: Offline
Re: Slitte foringer?
Heisann!
Takk for svarene!
Bilen er helt original. Jeg skal sjekke nærmere på den hjulspissinga.
Kjøpte meg splitter nye dekk i år. (michelin pilot exalto 17'') Men merket at bilen var litt rar å kjøre før dekkskiften. (etter en lang vinter )
Tokk meg en laaaang svingete tur idag og fikk testet bilen ordentlig.
Jeg får bare se om det blir verre, kan hende det bare er jeg som surrer..
Om noen vil prøve bilen og se hva de synes så motas det med takk!
Takk for svarene!
Bilen er helt original. Jeg skal sjekke nærmere på den hjulspissinga.
Kjøpte meg splitter nye dekk i år. (michelin pilot exalto 17'') Men merket at bilen var litt rar å kjøre før dekkskiften. (etter en lang vinter )
Tokk meg en laaaang svingete tur idag og fikk testet bilen ordentlig.
Jeg får bare se om det blir verre, kan hende det bare er jeg som surrer..

Om noen vil prøve bilen og se hva de synes så motas det med takk!

Mazda dermed basta!
1999 - MX-5 Gull
1999 - MX-5 Gull
- Ove N
- 7200 RPM
- Posts: 1176
- Joined: 23 Jun 2008, 10:13
- Medlemsnummer: 733
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Slitte foringer?
Prøv noen 15 tommers dekk og felgerFomin wrote: Kjøpte meg splitter nye dekk i år. (michelin pilot exalto 17'') Men merket at bilen var litt rar å kjøre før dekkskiften. (etter en lang vinter )

Siden du sikkert har noen vinterdekk i noe annet enn 17"

Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Slitte foringer?
Enig med ove, dette høres ut som effekten av større og tyngre hjul. Ta av ett dekk og ta det med på badevekta
Selv sverger jeg til 12,2 kilos 14" felger

Selv sverger jeg til 12,2 kilos 14" felger

- Fomin
- 0 RPM
- Posts: 17
- Joined: 12 Aug 2011, 18:24
- Medlemsnummer: 948
- Location: Mjøndalen
- Status: Offline
Re: Slitte foringer?
Hei.
Takk for svarene!
Det har stått på 17'' siden jeg kjøpte bilen.
Byttet kun dekk, kan hende det er grunnen.
Vet ikke.
Takk for svarene!
Det har stått på 17'' siden jeg kjøpte bilen.
Byttet kun dekk, kan hende det er grunnen.
Vet ikke.

Mazda dermed basta!
1999 - MX-5 Gull
1999 - MX-5 Gull
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Slitte foringer?
Du kjører rundt med en betongblokk i hvert hjørne... (eller 17" hjul som noen kaller det...)Fomin wrote:Hei.
Takk for svarene!
Det har stått på 17'' siden jeg kjøpte bilen.
Byttet kun dekk, kan hende det er grunnen.
Vet ikke.

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg håper ikke felgene dine veier over 12 kgobi-one wrote:....
Selv sverger jeg til 12,2 kilos 14" felger

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Fomin
- 0 RPM
- Posts: 17
- Joined: 12 Aug 2011, 18:24
- Medlemsnummer: 948
- Location: Mjøndalen
- Status: Offline
Re: Slitte foringer?
Agility wrote:
Du kjører rundt med en betongblokk i hvert hjørne... (eller 17" hjul som noen kaller det...)


Nei altså, det er to bærebjelker på 250kg pr på hver side av bilen for å få den optimale vektfordelingen.

( eller ja, 17'' hjul som andre kaller det)
Mazda dermed basta!
1999 - MX-5 Gull
1999 - MX-5 Gull
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Slitte foringer?
Du er vel den som vet best hva 14" BBS veier, Erik, så neida, det er dekk OG felg. Noen kaller det visst "hjul"Jeg håper ikke felgene dine veier over 12 kg
Erik

Poenget mitt er å invitere til en veiing av 17 tommer felg med dekk, det er jo interessant å se, og greit å ha en sammenlikning.
Men 1999 kom vel med 15 " originalt, så det er vel kanskje vanskelig å gå ned til 14" med hensyn til calipere og skiver?
