cabrioworld/frakt

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249
Status: Offline

Post by Vidar »

§ 18. Avgiften beregnes av vederlaget for den avgiftspliktige omsetning. Selve avgiften regnes ikke med i beregningsgrunnlaget.

I beregningsgrunnlaget medregnes:

1. Alle omkostninger ved oppfyllelsen av avtalen, herunder omkostninger til emballasje, forsendelse, forsikring o.l. som går inn i vederlaget eller som det kreves særskilt betaling for.
2. Toll og andre avgifter i henhold til lov. Dette gjelder ikke avgift etter Stortingets vedtak om engangsavgift.
3. Tilknytningsavgifter, gebyrer og andre beløp som påløper i forbindelse med leveringen av varer eller tjenester.
4. Auksjonssalær, provisjoner o.l.
5. Betjeningsavgift, serveringstillegg o.l.

Ved kredittkjøp som nevnt i lov om kredittkjøp § 3 nr. 1, regnes kredittkostnader etter lovens § 4 første ledd bokstav c, ikke med i beregningsgrunnlaget, såfremt de er særskilt angitt i salgsdokumentet. Dette gjelder bare når det gis kreditt for mer enn 30 dager regnet fra utløpet av leveringsmåneden.

Ved omsetning av brukte varer, kunstverk, samleobjekter og antikviteter angis særlige bestemmelser om beregningsgrunnlaget i § 20 b.

Endret ved lover mars 1977 nr. 9, 22 mars 1991 nr. 7, 10 jan 1992 nr. 1, 8 jan 1993 nr. 2, 25 april 1997 nr. 23 (i kraft 1 sep 1997), 17 des 1999 nr. 88 (i kraft straks med virkning fra og med 1 juli 1999), 6 april 2001 nr. 11 (i kraft 1 april 2001).

§ 19. Består vederlaget helt eller delvis av annet enn vanlige betalingsmidler (byttehandel), legges prisen på den leverte ytelse til grunn. Hvis prisen i slike tilfelle er lavere enn den alminnelige omsetningsverdi for tilsvarende vare eller tjenester som omsettes i virksomheten, legges dog omsetningsverdien til grunn. Det samme gjelder hvis det ikke er avtalt noen særskilt pris og likeledes ved uttak og ved yting av tjenester eller ved varefremstilling som nevnt i § 10, femte ledd, § 11, tredje ledd og § 14.

Består det mellom leverandøren og mottakeren av varer og tjenester et interessefellesskap som må antas å kunne føre til en annen fastsettelse av vederlaget enn om interessefellesskapet ikke hadde foreligget, kan beregningsgrunnlaget ikke settes lavere enn den alminnelige omsetningsverdi.

Departementet avgjør med bindende virkning hva som skal anses som den alminnelige omsetningsverdi.

Endret ved lover 26 juni 1970 nr. 76, 11 juni 1971 nr. 60, 25 feb 1972 nr. 4, 4 mars 1977 nr. 9.

Hele merverdiavgiftsloven står her :
http://www.lovdata.no/all/hl-19690619-066.html

Btw : I Danmark betaler de moms, engelskmennene betaler VAT. I Norge betaler vi M.V.A. :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EITO

Post by EITO »

Ok. Mulig at jeg tar feil. Sånn er det kanskje: Hvis du kjøper noe til under 200 kroner (jeg kjøper som alle en del filmer og musikk), skal du jo ikke betale moms. 200 kroner gjelder varens verdi, frakten holdes utenfor. Så hvis den totale kostnaden blir 199 kroner + 30 kroner i frakt = 229 kroner, skal det likevel komme innenfor 200-kronersgrensen. Det er nok det jeg har blandet med.

Likevel har UPS beregnet moms av varnes verdi (mellom 3 og 5 tusen) og ikke av frakten (50 dollar) de gangene jeg har handlet med dem som speditør. Så da gjelder det å velge dem, da...
Vidar
Moderator
Moderator

Post by Vidar »

Det stemmer det.
Men det må gå klart fram av faktura el.l. hva som er frakt og hva som er vareverdi
EITO wrote:Ok. Mulig at jeg tar feil. Sånn er det kanskje: Hvis du kjøper noe til under 200 kroner (jeg kjøper som alle en del filmer og musikk), skal du jo ikke betale moms. 200 kroner gjelder varens verdi, frakten holdes utenfor. Så hvis den totale kostnaden blir 199 kroner + 30 kroner i frakt = 229 kroner, skal det likevel komme innenfor 200-kronersgrensen. Det er nok det jeg har blandet med.
Lievel har UPS beregnet moms av varnes verdi (mellom 3 og 5 tusen) og ikke av frakten (50 dollar) de gangene jeg har handlet med dem som speditør. Så da gjelder det å velge dem, da...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
ferskmx
0 RPM
0 RPM

Post by ferskmx »

Er det noen har kjøpt softtop hos Classic Parts AS
de skulle ha 3900,- for vinyl softopp med glassrute med varme
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

ferskmx wrote:Er det noen har kjøpt softtop hos Classic Parts AS
de skulle ha 3900,- for vinyl softopp med glassrute med varme
Hørte med disse når eg skulle bytte på min, men fant ut at det er like greit å bestille selv, for de kjøper den på samme plass, Så lenge du har visa er det utrolig greit å bestille selv, blir kjappere å billigere, Hvorfor betale de penger for å gjøre det du gjør ved noen få tastetrykk på dataen.. :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 282

Post by AJF »

Vidar wrote:Det er rett at det skal betales MVA av frakt.
Slipper du å betale mva, så er du bare heldig.

Viser til : Merverdiavgiftloven Kap V §18
AJF wrote:
EITO wrote:Da har du blitt lurt. Det skal ikke betales moms på frakt. Jeg bestiller en del fotoutstyr fra New York, og UPS tar seg av transporten. Fraktkostnadene blir alltid holdt utenfor når moms skal regnes ut.
Det er riktig som du sier, det skal ikke betales moms av fraktkostnader kun av varensverdi (kjøpspris).
Jeg mottok i går faktura fra Norsk Spedisjon på mva og fortollingsbebyr for varer jeg har bestil fra MX5-parts på denne fakturaen er jeg bare belastet mva for vareverdien 166GPB (505kr) og ikke de 32GPB som utgjør frakten.

Så praksis på hva som blir gjort er ihvertfall variabel :D
Vidar
Moderator
Moderator

Post by Vidar »

En ting er sikkert... Du klager ikke på utregningen :)
AJF wrote:
Vidar wrote:Det er rett at det skal betales MVA av frakt.
Slipper du å betale mva, så er du bare heldig.
Viser til : Merverdiavgiftloven Kap V §18
AJF wrote: Det er riktig som du sier, det skal ikke betales moms av fraktkostnader kun av varensverdi (kjøpspris).
Jeg mottok i går faktura fra Norsk Spedisjon på mva og fortollingsbebyr for varer jeg har bestil fra MX5-parts på denne fakturaen er jeg bare belastet mva for vareverdien 166GPB (505kr) og ikke de 32GPB som utgjør frakten.
Så praksis på hva som blir gjort er ihvertfall variabel :D
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Kennge
0 RPM
0 RPM

Post by Kennge »

steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Nå som vi snakker om cabrioworld og softtopper her:

Vurderer å handle meg en ny softtopp da min gamle er shabby.

Men følger det med nye gummilister (de som holder vann ute på toppen av vinduene) sammen med softtoppen?

Og vil jeg trenge ny rainrail eventuelt?
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

følger ikkje med disse gummiene og rain railen er sikkert fordel å bytte, eg byttet både rain rail og disse vaiere,, den ene min var slitt fant eg ut når eg byttet så bestill disse også, du så er du sikker..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Mazdafreaks wrote:følger ikkje med disse gummiene og rain railen er sikkert fordel å bytte, eg byttet både rain rail og disse vaiere,, den ene min var slitt fant eg ut når eg byttet så bestill disse også, du så er du sikker..
Ah, okey. Må kanskje kjøpe disse gummilistene hos Mazda da, eller får man de på cabrioworld? Eventeuelt mx5parts eller IL motorsport?
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

De selger de i allefall på www.mx5parts.co.uk har ikkje byttet mine de var ok..
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Passer kanskje ikke helt å poste her, men here goes:

Oss som har originalvindu med zipper, hvordan er det å legge ned softtoppen uten å zippe vinduet først? Ser ut som vinduet har det litt vondt og vil sprekke, mitt er tross alt 15 år gammelt og sprøtt.

Det er så styr å måtte zippe vinduet først, og så kaste kallesja av. Mye greiere å bare kaste kallesja rett på plass og så cruise :)
edw
6500 RPM
6500 RPM

Post by edw »

da vil bakruten din sprekke, kan jeg nesten garantere. hadde det hvert midt på sommeren og t-skjorte vær, så er sjansene for at ruta sprekker mindre, men ville likevel tatt meg de 15sekundene å zippe ned ruta...
du kan kanskje prøve å søke litt på forumet, jeg mener det hat hvert en hel tråd om dette temaet tidligere.
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Plastruta er fæl og softtoppen er gammel og slitt. Alt skal bli bytta. Skal ha ny softtopp fra cabrioworld med glassvindu (zipperless) og varmetråder. Virker helt genialt.

Noen på forumet som har kjøpt en slik? Hadde vært gøy å fått tilbakemeldinger.
Post Reply