CSM 2012 (Classic and Sportscar Meeting)
Selv om jeg har vært medlem i NSK i noen år, så har jeg aldri fått med meg denne begivenheten som de siste årene har vært avholdt på Vålerbanen.
I år derimot har arrangementet fått en noe annen form og ble i helgen avhold på Gol (Pers Hotel)
Selv om jeg ikke stillte med MX5

men med Lancia, så skriver jeg litt om opplegget alikevel.
Arrangementet fungerer som landstreff for NSK og ca. 60 biler fra Hordaland, Sørlandet, Trøndelag og Østlandet stillte.
MX5 fra Trondheim:
De fleste startet på Fredag, men jeg kjørte opp til Gol på i går (lørdag) og tilbake i dag (søndag).
Dette var debuten til Martini og jeg var ganske spent på hvordan italieneren skulle oppføre seg.
På Fredag sviktet bremsene på veien hjem fra dekkverksted der bilen hadde fått nye dekk (de gamle var fra 2001

)
Fredag kveld ble derfor brukt til bremsereparasjon, skifting av bremseveske og grundig lufting.
Lørdag morgen bar det i vei for å sosialisere de andre sportsbilene på Gol.
Det manglet ikke på kommentarer i klubben da jeg stillte opp med denne, og det var gøy å være eneste Lancia på treffet.
Jeg har etter hvert blitt ganske vant med å kjøre bil som blir beglodd, men jeg må si at Martini til tider var mere "omsvermet" en jeg hadde ventet.
Turen opp til Gol gikk helt supert.
Bilen er virkelig artig å kjøre, men helt forskjellig fra hva jeg er vant med (MX5/Miata).
Motoren på Lanciaen har mye mere bunndrag, har bra med effekt og har en fantastisk lyd over 4000 RPM
Styringen er overraskende presis og stabil, men bilen "venter litt" med å svinge når man gir ordre.
Bremsene er en katastrofe, så de må jeg gjøre noe med.
Giringa er også forferdelig.
Å treffe riktig gir er et lotteri, av og til er du heldig
I det hele tatt, en super bil
På veien hjem ble det tid til litt "testkjøring" på svingete veier og noen "stilstudier".
Erik