mojo-91 wrote:Så disse stålplatene heter altså "skvalpe-blekk" ...artig...

De er der for å dirigere luftstrømmen og for å fungere som en "intern catch tank".
Hvis du studerer kanalene nøye så ser du at de lager en omvei for lufta.
Lufta blir sugd ut av toppdekselet gjennom PCV (Positive crankcase ventilation) ventilen pga undertrykk i innsugsmanifolden.
Lufta kommer inn i toppdekselet gjennom slangen som sitter rett ovenfor eksosmanifolden.
Lufta som kommer inn er (og bør være) koblet på innsugsslangen etter luftmengdemåleren slik at luftmengden blir med i "regnskapet" til ECU-en.
Den lufta som sirkulerer gjennom toppdekselet er der for å ta med seg oljedamp inn i forbrenningsprosessen (miljøhennsyn).
Hvis ikke dekselene (ikke skvalpedeksler, det er i bunnpanna) er der, så går lufta litt for fort gjennom, uten å ta med seg oljedampen.
Dekselene er der altså for å lage en omvei og for å lage en flate som oljedampen kan kondenseres på å renne ned igjen i motoren.
Sånn ca
Erik
MX-5 1990,
Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005,
Chili
Fiat 2300 S Coupe,
Ghia
Vignale Samantha 1969,
Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975,
Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982,
Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE,
Leopold
X Miata 1995 R-package