toppdeksel /stålplater

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

toppdeksel /stålplater

Post by mojo-91 »

Jeg har fått glassblåst toppdekselet. Verkstedet som gjorde jobben, demonterte de tre stålplatene som sitter på innsiden.
Jeg ser at det er rester av noe som kan se ut som pakningsmasse på innsiden av disse platene. (verkstedet har vasket platene, så jeg er litt usikker på hva dette er)
Regner med platene har en funksjon, og at de skal tette rommene bak ?

Er det noen som kan bekrefte at det skal brukes pakningsmasse?

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: toppdeksel /stålplater

Post by mojo-91 »

Et hurtig søk på internjett gav meg det svartet jeg behøvde: http://www.miata.net/garage/polishcover.html :D
Ja, disse platene skal tettes med pakningsmasse.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: toppdeksel /stålplater

Post by Ove N »

Lloyd wrote:
Og såg tilfeldigvis også at toppdekselet mangler 2 stk. "skvalpeblekk" som sikkert ikkje akkuratt hjelper på med oljeforbruket ut til Catch tanken. :?
Image
Jepp, det bør være tett, ellers "forsvinner oljen vekk" :mrgreen:
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: toppdeksel /stålplater

Post by mojo-91 »

Så disse stålplatene heter altså "skvalpe-blekk" ...artig... :)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Så disse stålplatene heter altså "skvalpe-blekk" ...artig... :)
De er der for å dirigere luftstrømmen og for å fungere som en "intern catch tank".
Hvis du studerer kanalene nøye så ser du at de lager en omvei for lufta.

Lufta blir sugd ut av toppdekselet gjennom PCV (Positive crankcase ventilation) ventilen pga undertrykk i innsugsmanifolden.
Lufta kommer inn i toppdekselet gjennom slangen som sitter rett ovenfor eksosmanifolden.
Lufta som kommer inn er (og bør være) koblet på innsugsslangen etter luftmengdemåleren slik at luftmengden blir med i "regnskapet" til ECU-en.

Den lufta som sirkulerer gjennom toppdekselet er der for å ta med seg oljedamp inn i forbrenningsprosessen (miljøhennsyn).
Hvis ikke dekselene (ikke skvalpedeksler, det er i bunnpanna) er der, så går lufta litt for fort gjennom, uten å ta med seg oljedampen.
Dekselene er der altså for å lage en omvei og for å lage en flate som oljedampen kan kondenseres på å renne ned igjen i motoren.

Sånn ca :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 745
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: toppdeksel /stålplater

Post by Lloyd »

Helt enig med Erik sin forklaring! *tommellopp*
"Skvalpeblekk" ordet kom i mangel på og vite bedre! ;-)

Og motoren bruker "en del" olje vist dei dekslene ikkje er der, og det er når veivhusventilasjonen går via catchtank og ut til friluft! Kan aldri tenke meg det er på noen måte bedre vist ventilasjonen fungerer som orginalt mtp. vakum fra innsug og ingen kondenseringsnpassasje! :P

2 timers tur, inkludert 25 minutters ferje overfart resulterte i oljenivå på fullt ved avreise, og oljenivå rett under tomt ved ankomst! (sett vekk i fra eventuell hellingsforskjell på p-plassen så er det fremdelest ganske hissigt forbruk!
Og ja, motoren bruker sikkert også litt av det! Men catchtanken var tom ved avreise, og fløyt over ved ankomst!

Da var det åpent filter ved PCV ventilen, og andre stussen over eksos gjekk rett i catchtank.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Post Reply