Tenning
Moderator: Styremedlemmer
- 91Stomperud
- 0 RPM
- Status: Offline
Tenning
Ifbm vinterlagring av min MX5 har jeg "gleden" av å bruke vinterbilen enda en stund før våren atter melder sin ankomst... Vinterbilen er "selvsagt" en Mazda, en 323 fra 1983 (!), og selv om den ikke har ruller mer enn drøye 100' km, har den fra tid til annen sine små "kriser". Nå har det oppstått et problem (jeg tror) er relatert til tenning... Det hele oppstod ved at motoren begynte å fuske og stoppe i fart. En stund fikk jeg liv i motoren ved å clutche og dra motoren igang mens bilen fortsatt var i fart, men til slutt stoppet den helt opp. Igjen fikk jeg motoren igang med startermotoren, men etter en stund stoppet den igjen. Når motoren fusker/stopper oppleves det som man skrur av tennigen i fart (dvs bilen bremser på sylindrene), og hvis det bare var dårlig tenning på en evt. to sylindere hadde jo bilen gått på et vis (med redusert effekt). Plugger, pluggledninger, rotor og fordelerlokk er nytt, men når jeg tester gnist ved å holde ta ut en av pluggene og holde mot motorblokken (jord) gnistrer det ikke.. Så jeg tor problemet er relatert til tenning, og siden jeg som sagt allerede har skiftet en god del tenningsdeler, er spørmålet hva som er mest sannsynlig feil? Kan det være coilen? Evt annet? jeg er sikker på at motoren får både luft og bensin, og pluggene var i normal kondisjon. Tips mottas med stor takk. God påske!
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
Vis denne er en 1983 mod, kan det vera stifte tenning, så kan stiften vera på tide å bytte den, men mazda begynte tidlig med stifteløs tenning,, ellers så er det nok en tennings modul, da virker det ofte som du forteller, fordelern kanskje også..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- 91Stomperud
- 0 RPM
Takk for svar. Tror ikke det er stift-tenning på modeller etter 1981 (iflf Haynes manual). Hva er egentlig tenningsmodul? Eller sagt på en annen måte: Hvordan er egentlig samspillet mellom coil og tenningsmodul?? Etter hva jeg forstår transormerer coilen lav spenning via spoler til høyspent som så fordels via fordeler/rotor til hver av tennpluggene. hva tenningsmodulen gjøre er jeg ikke sikker på... og heller ikke hvordan den testes..?? Svar mottas med stor takk, og ønske om velfyllt påskegg!!Mazdafreaks wrote:Vis denne er en 1983 mod, kan det vera stifte tenning, så kan stiften vera på tide å bytte den, men mazda begynte tidlig med stifteløs tenning,, ellers så er det nok en tennings modul, da virker det ofte som du forteller, fordelern kanskje også..