Rust i kanaler
Moderator: Styremedlemmer
Rust i kanaler
Varpå PKK hos Naf i dag, og fikk en toer-feil(ellers ingenting:-)).
Toer-feilen var at jeg har rust i kanalen på høyre side bak (et temmelig vanlig problem så vidt jeg har forstått). Det jeg lurer på er hva som anses som fornuftig pris for å få dette fikset? Vi snakker ca 20 cm sveising (eller kanskje litt til?).
Noen som har ide om hva dette bør koste, evt. pris for tilsvarende reparasjon hos andre verksteder? Og navn/sted på verksteder som utfører dette?
Toer-feilen var at jeg har rust i kanalen på høyre side bak (et temmelig vanlig problem så vidt jeg har forstått). Det jeg lurer på er hva som anses som fornuftig pris for å få dette fikset? Vi snakker ca 20 cm sveising (eller kanskje litt til?).
Noen som har ide om hva dette bør koste, evt. pris for tilsvarende reparasjon hos andre verksteder? Og navn/sted på verksteder som utfører dette?
Mvh,
Christian Peschout Olsen
Rød bil fra 1991, hentet fra Amerika. Med den berømte B-pakken:-)
Christian Peschout Olsen
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
- Status: Offline
fikk fikset dette på begge sider +understellsbehandling for 5k

04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- JohnBGoode
- 1000 RPM
Har vært rundt på verksteder siden kl. 0800 i morges, og det beste tilbudet jeg har fått var 5.000 (Hos et Mitsubishi-verksted) (Kråkenes, Bergen)
Så jeg slår vel til på det. Er et stort poeng å få det gjortskikkelig, har tross alt tenkt å ha bilen imange år enda.
Skaden virker kinkig. Har tfølgemekaniker vært en kollisjonsskade der tidligere, så det er vel ikke rart at det er rust. Men kjedelig er det uansett. Føler jeg ser tusenlappene flyge
Men det viktigste er å ha en bil som er godkjent, og som fungerer bortimot perfekt. Så etteryhvert må jeg vel bytte passasjerdør og høyre forskjerm (noen som har kræsjet meg mens jeg sto parkert, Arrgh!) Noen som vet hvor man får tak i billig dør og forskjerm?
God påske!
Så jeg slår vel til på det. Er et stort poeng å få det gjortskikkelig, har tross alt tenkt å ha bilen imange år enda.
Skaden virker kinkig. Har tfølgemekaniker vært en kollisjonsskade der tidligere, så det er vel ikke rart at det er rust. Men kjedelig er det uansett. Føler jeg ser tusenlappene flyge

Men det viktigste er å ha en bil som er godkjent, og som fungerer bortimot perfekt. Så etteryhvert må jeg vel bytte passasjerdør og høyre forskjerm (noen som har kræsjet meg mens jeg sto parkert, Arrgh!) Noen som vet hvor man får tak i billig dør og forskjerm?
God påske!
Mvh,
Christian Peschout Olsen
Christian Peschout Olsen
Billig forskjerm får du hos Veng Norge
En ny dør er neppe billig, men du kan få en brukt fra
Mosjøen Bil og Maskin Demontering
Båthølen
8658 Mosjøen
Telefon: 75 18 68 00 - Telefaks: 75 18 69 10
Epost: roar-n2@frisurf.no
En ny dør er neppe billig, men du kan få en brukt fra
Mosjøen Bil og Maskin Demontering
Båthølen
8658 Mosjøen
Telefon: 75 18 68 00 - Telefaks: 75 18 69 10
Epost: roar-n2@frisurf.no
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
-
- 500 RPM
- Medlemsnummer: 484
Har begynnende rust i kanalen jeg også, gitt.. Oppdaget det da jeg la om til sommerdekk. 
Er det noen som vet hvordan rusten her oppstår? Det ser ut til å komme innenfra. Mulig at det er noen dreneringshull som burde vært renset..?
Og...noen som vet om noen i Rogaland som er flinke og rimelige til å sveise..?

Er det noen som vet hvordan rusten her oppstår? Det ser ut til å komme innenfra. Mulig at det er noen dreneringshull som burde vært renset..?
Og...noen som vet om noen i Rogaland som er flinke og rimelige til å sveise..?
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
- KnutH
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 163
Det var vel i kanalen at han hadde rust...? Og det er ikke to, men fire dreneringshull i hver kanal.HansT wrote:Det er også 2 dreneringshull i kanalene som lett går tett og som bør stakes opp med jevne mellomrom.
91-94 og en del 95 MX-5/Miata hadde for små dreneringshull i kanalene, dette ble endret i 95. Se http://miata.net/garage/tsb/s034_94.html.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Ser at denne tråden er gammel, men det omhandler det samme, så da spør jeg her.
Jeg har som tråden sier, fått rust i kanalene. Var å sjekket på pris i dag, og det kommer vel på mellom 5-10.000kr. Uansett, er det noen her som vet om det går ann å skaffe reperasjonsdeler til kanaler og bakskjermer? Dusten jeg kjøpte bilen av har tydelig vis prøvd å sjule feilen ved å sparkle og lakke over. Dette ble oppdaget da jeg sendte bilen til lakkering. j****g irriterende, trodde egentlig at jeg skulle få en strøken mx5 nå, men nei da.
Jeg har som tråden sier, fått rust i kanalene. Var å sjekket på pris i dag, og det kommer vel på mellom 5-10.000kr. Uansett, er det noen her som vet om det går ann å skaffe reperasjonsdeler til kanaler og bakskjermer? Dusten jeg kjøpte bilen av har tydelig vis prøvd å sjule feilen ved å sparkle og lakke over. Dette ble oppdaget da jeg sendte bilen til lakkering. j****g irriterende, trodde egentlig at jeg skulle få en strøken mx5 nå, men nei da.
Mvh
Rune Gustafsson
----------------------
Rød Mazda MX-5, 90mod,1.6l
Medl.nr. 539
Rune Gustafsson
----------------------
Medl.nr. 539
-
- 2000 RPM
Innlegget kom visst to ganger....sletter denne.
Se nedenfor!
Se nedenfor!
Last edited by John_91BRG on 20 Mar 2006, 17:04, edited 1 time in total.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia
-
- 2000 RPM
Så vidt jeg vet, finnes det ikke reparasjonsdeler til kanalen. Du må i så fall skifte hele bakskjermen = D Y R T ! ! !
Jeg fikk en eks-mekaniker som liker å ta litt småjobber, til å sveise rusten på min bil. Tror jeg betalte ca 1200 for begge sidene (3 timer x 400 kr/time).
Han sveiste da inn nye stykker og tectylerte inni kanalen. Jeg gjorde selv litt for- og etterarbeid, bl.a skjære vekk rust, sparkle og lakke kanalene.
Ettersom jeg har svarte kanaler, så var dette ikke noe problem. Dersom jeg hadde hatt lakkerte kanaler, ville det nok vært litt mer arbeidskrevende.
Fikk heller ingen brennmerker eller smeltet lakk på panelene foran hjulbuen, så jeg slapp å lakkere bakskjermene.
Jeg fikk en eks-mekaniker som liker å ta litt småjobber, til å sveise rusten på min bil. Tror jeg betalte ca 1200 for begge sidene (3 timer x 400 kr/time).
Han sveiste da inn nye stykker og tectylerte inni kanalen. Jeg gjorde selv litt for- og etterarbeid, bl.a skjære vekk rust, sparkle og lakke kanalene.
Ettersom jeg har svarte kanaler, så var dette ikke noe problem. Dersom jeg hadde hatt lakkerte kanaler, ville det nok vært litt mer arbeidskrevende.
Fikk heller ingen brennmerker eller smeltet lakk på panelene foran hjulbuen, så jeg slapp å lakkere bakskjermene.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
16 Opel Insignia
Det blir fort dyrt når de må lage delene selv, så han rådet meg til å sjekke om det var mulig å få tak i byttedeler eller noe lignende. Han sa at det ikke var noe problem å skaffe slikt til andre bilmerker........ uansett så er det irriterende!
Og han dusten jeg kjøpte bilen av skulle det vært skudd premie på:-) Nei da, det var tull, men dere skjønner sikkert hva jeg mener.
Ringte forøvrig til naf i dag for å høre om jeg hadde en case, og det hadde jeg. Problemet er å kunne bevise at han prøvde å sjule feilen/mangelen. Det var heller ikke snakk om at bilen skulle selges fri for rust.
Jaja, det får bli en billig sommerferie skjønner jeg.
Og han dusten jeg kjøpte bilen av skulle det vært skudd premie på:-) Nei da, det var tull, men dere skjønner sikkert hva jeg mener.
Ringte forøvrig til naf i dag for å høre om jeg hadde en case, og det hadde jeg. Problemet er å kunne bevise at han prøvde å sjule feilen/mangelen. Det var heller ikke snakk om at bilen skulle selges fri for rust.
Jaja, det får bli en billig sommerferie skjønner jeg.
Mvh
Rune Gustafsson
----------------------
Medl.nr. 539
Rune Gustafsson
----------------------
Medl.nr. 539