Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ja der kan dere se.
Jeg overdriver ikke når jeg forteller om de gamle radiatorene som eksploderer.
Det kan til og med skje på en nydelig Miata Merlot 95 M-Edition ....
Håper ikke du kjørte for langt med lite kjølevann.
Ny radiator for du tak i her i Oslo for en relativt billig penge.
Lykke til med utskiftingen.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Legendary wrote:...en MX-5/Miata tilsynelatende med motorstopp ved utgangen av Oslofjordtunnelen ved Helsfyr ca. 17:30 i dag. Det var en merlot mica M-edition.
Må ha tømt seg for bensin, en MX-5/Miata bryter da vel aldri sammen?!
Jøss, har de forlenga tunellen? sist jeg sjekka så var bare tunellen mellom Drøbak og Hurum??
siemens wrote:Mulig jeg ikke har fulgt med i timen her, men hvorfor skulle radiatoren sprenge?
I mitt tilfelle så kan det skyldes at det er noe feil med avkjølingsføleren. Når det blir et visst trykk nedi der, så skal lokket på radiatoren poppe av. Det har ikke skjedd her og da sier det bang. Arrester meg hvis jeg har misforstått.
twilighter wrote:er glad jeg ikkje har den orginale plastikk radiatoren etter og sett det bildet ja
håper bilen klarte/klarer seg bra etter dette ?
Det håper jeg og! Tror ikke det skal være mer enn radiator, radiatorlokk og avkjølingsføleren.
Rudolf wrote:
Ny radiator for du tak i her i Oslo for en relativt billig penge.
Lykke til med utskiftingen.
Erik
Yes. 1300,- pluss moms på radiatorservice.no er ikke så ille syns jeg. Og takk for det.
- Det man ikke får me' i MX5en, e'kke verdt å ha me'!
Legendary wrote:...en MX-5/Miata tilsynelatende med motorstopp ved utgangen av Oslofjordtunnelen ved Helsfyr ca. 17:30 i dag.
Bare for å pirke litt; Oslofjordtunnelen går fra Drøbak til Hurum...
2RE Leder Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG "If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Har et spørsmål ettersom at radiatoren eksploderte..
Noen forslag til hva som kan være feil? Har tatt av vifta for å teste om den fungerer, noe den gjør.
Jeg tipper du har et radiatorlokk som ikke løser ut når trykket blir for stort.
Når du kjøper ny radiator, sørg for å få med ny radiatorlokk også, og kast det gamle for sikkerhets skyld.
Ellers er radiatoren på mx-5 et svakt punkt, plasten på toppen kan eldes og sprekke opp etter noen år.
Ny radiator er på bilen. Tok også med et nytt radiatorlokk for sikkerhetens skyld.
Vifta går ikke på når bilen blir varm. Har prøvd å jorde vifta, og da surrer den som bare det. Ny termobryter hentes i morgen.
Vær klar over at vifta ikke skrur seg på før motoren når en viss temperatur (ca. når måleren står midt på). Eneste måten jeg vet om for å se at det funker er at måleren stopper nettopp på det punktet. Min stoppet og ble stående der selv under hard kjøring på autobahn så jeg vil tro vifta gjør jobben sin
På Autobahn har du neppe bruk for vifte siden bilen får mer enn nok kaldluft i slike hastigheter, det man derimot trenger vifta til er hardkjøring i lave hastigheter (feks kjeglekjøring) og kø-kjøring på varme dager. I løpet av 45 000km tror jeg vifta mi har gått tre ganger (men så bor jeg temmlig langt mot nordpolen også da)
Så lenge du ikke har toppakning/topp problemer som forårsaker unormalt trykk i systemet så tror jeg du kan slå deg til ro med å kontatere at radiatorlokket var synderen til at det smalt.