Hvor høy CO er "vanlig" på tidlige NA?
Målte 0,52 og fikk 2'er feil..
Plugger har vel gått rundt 10000 og luftfilteret 6000. Bilen fjusker aldri og bruker ikke mer bensin enn den gjorde når jeg kjøpte den. Kan feil på lambda opptre helt uten symptomer?.. Mikse 98oktan med litt E85 og prøve igjen?
Eu-Kontroll: For høy CO?
Moderator: Styremedlemmer
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: Eu-Kontroll: For høy CO?
Har hatt feil på lambda et par ganger, merket aldri noe på kjøringen eller bensinforbruk (Men fikk opp check engine i dash`n da)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
-
- 6500 RPM
- Posts: 620
- Joined: 04 Mar 2011, 16:42
- Medlemsnummer: 913
- Location: Sunndal
- Status: Offline
Re: Eu-Kontroll: For høy CO?
Er det ikkje mest normalt att det er catalysatoren som er problemet med høy CO ?
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Feil på Lambda fører til at ECU-en kjører i "nød-program" og feilmelding i form av lysende Check Engine lampe.
Ingen dramatikk i det og vanskelig/umulig å oppdage hvis du ikke har Check Engine lampe i dashbordet (på NA-er er det bare Miataer som har det)
ECU-en bruker bare Lambda sensoren på tomgang og cruising (konstant fart).
Ved akselrasjon brukes ikke Lambda.
Feil på Lambda, fører som sagt til "nød-program" og det betyr som oftest for fet blanding på tomgang.
Da får du CO-verdier som ikke er innenfor EU-krav.
Paradoksalt så vil en sviktende Lambda sensor føre til feit blanding som igjen senker levetiden på katalysator.
Hvilke av de to som svikter først kan være vanskelig å spå, men katalysatoren kan man ofte se tilstanden på med det blotte øye (er den smuldret bort innvendig).
Erik
Ingen dramatikk i det og vanskelig/umulig å oppdage hvis du ikke har Check Engine lampe i dashbordet (på NA-er er det bare Miataer som har det)
ECU-en bruker bare Lambda sensoren på tomgang og cruising (konstant fart).
Ved akselrasjon brukes ikke Lambda.
Feil på Lambda, fører som sagt til "nød-program" og det betyr som oftest for fet blanding på tomgang.
Da får du CO-verdier som ikke er innenfor EU-krav.
Paradoksalt så vil en sviktende Lambda sensor føre til feit blanding som igjen senker levetiden på katalysator.
Hvilke av de to som svikter først kan være vanskelig å spå, men katalysatoren kan man ofte se tilstanden på med det blotte øye (er den smuldret bort innvendig).
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package