MX5 NC
Moderator: Styremedlemmer
- gelerium
- 4200 RPM
- Posts: 417
- Joined: 30 Aug 2010, 16:38
- Medlemsnummer: 1017
- Location: Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: MX5 NC
Etter å stått i garasjen en time idag, bestillt nye felger, og vært å prøvekjørt en rød nc blir jeg nok værende med min nb noen år til. Ncen var alt jeg trodde den kom til å være men blir å kjøpe en bedre daglisliter før jeg bytter ut leketøyet... Takker for diskusjonen og meningene!
99 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
91 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
91 MX5 1,6L Classic red *Solgt*
-
- 2000 RPM
- Posts: 237
- Joined: 04 Jun 2009, 13:54
- Medlemsnummer: 794
- Location: Haugesund
- Status: Offline
Re: MX5 NC
Sommerturen i 2011 (Loffoten) Da hold jeg følge med en MSM med min 2liter... En ting glemmer når det kommer til "holdet følge med" er hvem som startet først. Skal ha ganske kraftig maskin for å dra i fra noen som har hentet litt fart i starten. Skal du teste forskjellen må må begge starte samtidig side om side.Alex M wrote:2 litern er vist mye skrik og lite ull.gelerium wrote:2 liter it is!
Den største forskjellen ligger i at 2 litern har en 6 trinns kasse og 1,8 5. trinns.
Etter tre års turkjøring her i klubben har jeg aldri opplevd at 2 liter NC stikker seg ut på noen måte, i forhold til resten.
Kjørte ved siden av av en 2,0 opp bakkene til Kvinesdal for full maskin på siste sommertur og det var såvidt den seig i fra min 20th. (1,8 NC).
Ganske beskrivende ,forskjellen i drimoment er ca 10nm.
Forskjellen i bruktpris er ca 50.000,- for NC FL. (det er er mye for 10 nm).
Min 100% orginale (kun turkjørt - ikke bane) røde 20th kommer forøvrig snart for salg, jeg vurderer å oppgradere til en nyere BMW Z4.
Vet ikke om det var du som kjørte bak meg opp til Utsikten hotell. men etter en breisladd i 90 km/t var det ikke lennger fullgass opp bakken
x06 NC 2.0 Sport True Red
x-09 NC RHT Galaxy gray.
-08 BMW 120 Cab
-74 Cadillac Eldorado. Orginal urørt bil
x-09 NC RHT Galaxy gray.
-08 BMW 120 Cab
-74 Cadillac Eldorado. Orginal urørt bil
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: MX5 NC
Ernst wrote:Sommerturen i 2011 (Loffoten) Da hold jeg følge med en MSM med min 2liter... En ting glemmer når det kommer til "holdet følge med" er hvem som startet først. Skal ha ganske kraftig maskin for å dra i fra noen som har hentet litt fart i starten. Skal du teste forskjellen må må begge starte samtidig side om side.Alex M wrote:2 litern er vist mye skrik og lite ull.gelerium wrote:2 liter it is!
Den største forskjellen ligger i at 2 litern har en 6 trinns kasse og 1,8 5. trinns.
Etter tre års turkjøring her i klubben har jeg aldri opplevd at 2 liter NC stikker seg ut på noen måte, i forhold til resten.
Kjørte ved siden av av en 2,0 opp bakkene til Kvinesdal for full maskin på siste sommertur og det var såvidt den seig i fra min 20th. (1,8 NC).
Ganske beskrivende ,forskjellen i drimoment er ca 10nm.
Forskjellen i bruktpris er ca 50.000,- for NC FL. (det er er mye for 10 nm).
Min 100% orginale (kun turkjørt - ikke bane) røde 20th kommer forøvrig snart for salg, jeg vurderer å oppgradere til en nyere BMW Z4.
Vet ikke om det var du som kjørte bak meg opp til Utsikten hotell. men etter en breisladd i 90 km/t var det ikke lennger fullgass opp bakken
For moroskyld fant jeg frem følgende kommentar fra Hauk i august 2009 etter "dragrace" på Gardermoen, så litt forskjell er det nok på 1,8 og 2 liter:
Hauk » 09:32 - Mandag 24 Aug 2009
Bra tider... men forstår jeg det rett at Pelle flisa dere alle - inkludert en "blodtrimma" MSM - på dragstripa?
Blir spennende å se tidene sammenlignet med andre biler/merker.
/Jon
Hauk
7200 RPM
Sakset fra denne tråden:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 7&start=15
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- henki
- 2000 RPM
- Posts: 362
- Joined: 08 May 2009, 16:38
- Medlemsnummer: 795
- Location: Kragerø¸
- Status: Offline
Re: MX5 NC
Jeg har selv 1.8 l og jeg har prøvd 2 literen.Det er en grunn til at det er 2 liter,og det er forskjell på di.Er fornøyd med min 1.8 men den holder ikke følge med en som kan og vet hvordan en 2 liter kan brukes.Og det er alltid lettere å henge på enn å kjøre fra noen.
-
- 2000 RPM
- Posts: 382
- Joined: 16 Jan 2010, 17:15
- Medlemsnummer: 818
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: MX5 NC
Hei alle sammen,
Jeg skjønner jeg har "erta" på meg noen med mine kommentarer.
Jeg er ikke i tvil om at 2,0 er raskere enn 1,8 både i dragrace og ute i trafikken. På papiret er jo et helt hav av forskjell.
I praksis er derimot forskjellen forbausende liten - så liten at det er ingen som anbefaler 2,0 litern i noen omtale jeg har sett, til det er prisforskjellen på over 100k alt for stor.
MX-5 har jo ikke endret så mye karakter på 20 år, det har imidlertid resten av bilparken.
Det er knapt en MX-5 holder følge med en litt sprek familebil , opp lange bakker og i forbikjøringssituasjoner.
Husker jeg lå etter en Volvo XC 60 nede på Sørlandet (etter sommerturen) i en stigning med en rekke hårnålsvinger - ble direkte frakjørt på hver eneste rettstrekning og (og tok den igjen i hver sving.)
Folk venter liksom at en skal fyke forbi når den tøffe fronten dukker opp i bakspeilet.
Jeg hadde håpet det hadde dukket opp en ND med en moderne motor og litt bedre ytelelser, men det tar jo mange år før den dukker opp.
Dette er grunnen til at jeg oppgraderer til en Z4, går fra et får i ulveklær til ekte ulv.
Jeg har nå fått Z4'en og at den er mye mye raskere er ingen overraskelse - men at den bruker 0,2 liter mindre på mila - det overrasker.
Jeg skjønner jeg har "erta" på meg noen med mine kommentarer.
Jeg er ikke i tvil om at 2,0 er raskere enn 1,8 både i dragrace og ute i trafikken. På papiret er jo et helt hav av forskjell.
I praksis er derimot forskjellen forbausende liten - så liten at det er ingen som anbefaler 2,0 litern i noen omtale jeg har sett, til det er prisforskjellen på over 100k alt for stor.
MX-5 har jo ikke endret så mye karakter på 20 år, det har imidlertid resten av bilparken.
Det er knapt en MX-5 holder følge med en litt sprek familebil , opp lange bakker og i forbikjøringssituasjoner.
Husker jeg lå etter en Volvo XC 60 nede på Sørlandet (etter sommerturen) i en stigning med en rekke hårnålsvinger - ble direkte frakjørt på hver eneste rettstrekning og (og tok den igjen i hver sving.)
Folk venter liksom at en skal fyke forbi når den tøffe fronten dukker opp i bakspeilet.
Jeg hadde håpet det hadde dukket opp en ND med en moderne motor og litt bedre ytelelser, men det tar jo mange år før den dukker opp.
Dette er grunnen til at jeg oppgraderer til en Z4, går fra et får i ulveklær til ekte ulv.
Jeg har nå fått Z4'en og at den er mye mye raskere er ingen overraskelse - men at den bruker 0,2 liter mindre på mila - det overrasker.
2012 NC 1,8 Sport Edition
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: MX5 NC
Gratulerer med z4!
Fenomene med litt større motor kan gi mindre forbruk er ikke ukjent, mindre pådrag for å opprettholde hastighet.
bilde?

Fenomene med litt større motor kan gi mindre forbruk er ikke ukjent, mindre pådrag for å opprettholde hastighet.

bilde?
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
-
- 2000 RPM
- Posts: 302
- Joined: 04 Oct 2003, 02:00
- Location: Hordaland
- Status: Offline
Re: MX5 NC
Samme erfaring her også, selv om min Z4 er et gammelt skogsvrak i forhold til din.Alex M wrote: Jeg har nå fått Z4'en og at den er mye mye raskere er ingen overraskelse - men at den bruker 0,2 liter mindre på mila - det overrasker.
Bruker mindre på langkjøring nå enn jeg gjorde med MX5'en, selv om vekt og hk er økt med ca 50% (og go-cart følelsen redusert tilsvarende, men det trenger vi ikke snakke om nå

Tydelig at verden går fremover på enkelte områder.
Forøvrig vil vi ha BILDER!
Last edited by John_91BRG on 04 Feb 2013, 14:20, edited 1 time in total.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: MX5 NC
Moralen => "Det er dyrt å bli frakjørt."Alex M wrote: Husker jeg lå etter en Volvo XC 60 nede på Sørlandet (etter sommerturen) i en stigning med en rekke hårnålsvinger - ble direkte frakjørt på hver eneste rettstrekning og (og tok den igjen i hver sving.)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: MX5 NC
Gratulerer med ny bil!
(...moro å la seg erte litt
)
Hadde ikke du 1,8?Alex M wrote:Hei alle sammen,
Husker jeg lå etter en Volvo XC 60 nede på Sørlandet (etter sommerturen) i en stigning med en rekke hårnålsvinger - ble direkte frakjørt på hver eneste rettstrekning og (og tok den igjen i hver sving.).

(...moro å la seg erte litt

.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Det må være slitsom å måtte skifte bil fordi man blir forbikjørt av et annet merke (på rettstrekka)
Da blir livet trist, og dyrt.
Erik
(som ikke kjører dragracing, ................ enda)

Da blir livet trist, og dyrt.
Erik
(som ikke kjører dragracing, ................ enda)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 2000 RPM
- Posts: 382
- Joined: 16 Jan 2010, 17:15
- Medlemsnummer: 818
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re:
Rudolf wrote:Det må være slitsom å måtte skifte bil fordi man blir forbikjørt av et annet merke (på rettstrekka)![]()
Da blir livet trist, og dyrt.
Erik
(som ikke kjører dragracing, ................ enda)
Vel, ny bil er hverken slitsomt eller trist - det er bare gøy!!!!
Dyrt? , bil er vel aldri lønnsomt. Men det er vel et spørsmål om å prioritere livsglede.
(Og noen av oss prioriterer bil fremfor hytte og /eller båt og håper ikke Sentralbanksjefen setter opp renta alt for fort)
Regner forøvrig å ha MX'en frem til våren, det er jo liten vits å selge cab nå.
Foreløpig er den kun annonsert her på forumet, til vinterpris?? Skal prøve å få til et bilde med gammel og ny side by side, det passer jo ikke med bilder av fremmede merker her inne?
2012 NC 1,8 Sport Edition
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: MX5 NC
Bare en liten utregning jeg gjorde for et drøyt år sida:Alex M wrote:Hei alle sammen,
Jeg skjønner jeg har "erta" på meg noen med mine kommentarer.
Jeg er ikke i tvil om at 2,0 er raskere enn 1,8 både i dragrace og ute i trafikken. På papiret er jo et helt hav av forskjell.
I praksis er derimot forskjellen forbausende liten - så liten at det er ingen som anbefaler 2,0 litern i noen omtale jeg har sett, til det er prisforskjellen på over 100k alt for stor.
(sakset fra en av mine tidligere poster ang. ny NC.)
Kjøp en 2,0! Penger er til for å brukes.
Ved pris på 419.000 for billigste 2 liter og 314.000 for billgste 1,8 liter ( http://www.mazda.no/showroom/mx-5/specs/ ) så har vi at:
Du betaler 2618,- pr hk i 2 litern og 2492,- pr hk i 1,8 litern.
Eller sagt på en annen måte:
Du får 27% flere hester for 32% mer cash!
I tillegg får du 6-trinns manuell kasse + diff.brems + bilstein dempere + 17 toms felger + xenon + aut. A/C + Recaroseter i skinn + BOSE lydanlegg.
jmf. http://www.mazda.no/upload/country/nb-n ... a_MX-5.pdf
DETTE ER VEL IKKE NOE Å LURE PÅ!? *
Og dersom alternativet er å bruke de neste 5 åra på å poste innlegg på forumet à la:
"Montere diffbrems på NC?",
"How to - hjemmelaget Xenon på NC" eller
"Flere hester på 1,8 NC - innsug? Chip? Hjelp?"
så vet jeg hva jeg ville valgt for å si det sånn.
Da hadde jeg heller vurdert en 1,8 NB og brukt mellomlegget på understell og en ferietur til alpene.
* = Altså, dersom du må låne de siste 100.000 av den serbiske mafiaen med 32% rente og knærne i pant så er jo det jo en annen historie...
My 50 cents. - 2 sek på 0-100 merkes, kan ikke si noe annet.
Vi trenger flere 2 litere her på berget! Jeg må jo ha et bruktmarked når lillefrosken skal pensjoneres om 30-40 år for fanken....

Peace.
Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Re: MX5 NC
Du sier noe her - litt omvendt pedagogikk som egentlig er veldig fornuftig: Jeg hadde jo også kjøpt ny 2,0 og ikke 1,8 om ikke pris kontra lønn hadde vært noe tema. Men om alle andre som handler nytt går for flere hester så kan jo vi som allerede har frelste femåringer se fram til at de etterhvert kjøper sin egen, med rett motor, og at vi får sitte på om drøyt ti år
...

2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
-
- 2000 RPM
- Posts: 237
- Joined: 04 Jun 2009, 13:54
- Medlemsnummer: 794
- Location: Haugesund
- Status: Offline
Re: MX5 NC
1: Gratulere med Ny bilAlex M wrote:Hei alle sammen,
Jeg skjønner jeg har "erta" på meg noen med mine kommentarer.
Jeg er ikke i tvil om at 2,0 er raskere enn 1,8 både i dragrace og ute i trafikken. På papiret er jo et helt hav av forskjell.
I praksis er derimot forskjellen forbausende liten - så liten at det er ingen som anbefaler 2,0 litern i noen omtale jeg har sett, til det er prisforskjellen på over 100k alt for stor.
MX-5 har jo ikke endret så mye karakter på 20 år, det har imidlertid resten av bilparken.
Det er knapt en MX-5 holder følge med en litt sprek familebil , opp lange bakker og i forbikjøringssituasjoner.
Husker jeg lå etter en Volvo XC 60 nede på Sørlandet (etter sommerturen) i en stigning med en rekke hårnålsvinger - ble direkte frakjørt på hver eneste rettstrekning og (og tok den igjen i hver sving.)
Folk venter liksom at en skal fyke forbi når den tøffe fronten dukker opp i bakspeilet.
Jeg hadde håpet det hadde dukket opp en ND med en moderne motor og litt bedre ytelelser, men det tar jo mange år før den dukker opp.
Dette er grunnen til at jeg oppgraderer til en Z4, går fra et får i ulveklær til ekte ulv.
Jeg har nå fått Z4'en og at den er mye mye raskere er ingen overraskelse - men at den bruker 0,2 liter mindre på mila - det overrasker.

2: føler ikke at du har ertet på deg noen.
3: Folk SUV tror de klarer å holde følge med MX i sving også. Kjørte bak en kar i SUV når jeg kjørte Nordover etter sommerturen 2010. Holdt fartsgrensen og han prøvde å ikke være i veien, men når han måtte over i modtsatt side for å klare svingen, så skjønte vedkommene at det ikke var noe vits å prøve og slapp meg forbi.
Har du fått BMWen og testet at forbruket virkelig er 0,2L lavere eller er det bare på papiret??
Klarte å kjøre NCen ned på 0.6 på mila.... men gud hvor kjedelig det var

x06 NC 2.0 Sport True Red
x-09 NC RHT Galaxy gray.
-08 BMW 120 Cab
-74 Cadillac Eldorado. Orginal urørt bil
x-09 NC RHT Galaxy gray.
-08 BMW 120 Cab
-74 Cadillac Eldorado. Orginal urørt bil
-
- 2000 RPM
- Posts: 382
- Joined: 16 Jan 2010, 17:15
- Medlemsnummer: 818
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: MX5 NC
Til kommentarern om jeg har testet forbruket på BMW:
Jeg har nå kjørt drøyt 100 mil med BMW og kjørecomputeren viser 0,74 l/mil hittill for utkjørt distanse. Noen litt lengre turer har det jo vært men det blir jo ikke sparekjøring med ny bil.
Med en bil som har spec på 5,7 sek fra 0- 100, med automat, så må jeg si at det er imponerende tall.
Jeg har i et tilfelle faktisk vært over litern med MX'en ved veldig inspirert kjøring. (men også nede i 0,7 - uten spenning.)
Jeg har nå kjørt drøyt 100 mil med BMW og kjørecomputeren viser 0,74 l/mil hittill for utkjørt distanse. Noen litt lengre turer har det jo vært men det blir jo ikke sparekjøring med ny bil.
Med en bil som har spec på 5,7 sek fra 0- 100, med automat, så må jeg si at det er imponerende tall.
Jeg har i et tilfelle faktisk vært over litern med MX'en ved veldig inspirert kjøring. (men også nede i 0,7 - uten spenning.)
2012 NC 1,8 Sport Edition