Fikk lyst til å dvele litt ved dette som obi-one skrev i en annen tråd ....obi-one wrote: Når det gjelder merkevarer og bil liker jeg tredelingen mellom funksjonelle, hedoniske (egen nytelse) og symbolske merkevarer:
Skoda (for nuftige mennesker)
VW (Das Auto) (egen nytelse)
Audi (Vorsprung durch technik) (symbolsk)
En Skoda får deg fra A til B, en VW (kan) gir deg en god opplevelse av å kjøre en god bil, mens en Audi kjøper du for å vise hvem du er. Delene i disse tre merkene er i forbausende grad de samme, som mange sikkert vet.
......
For meg er en MX-5 veldig hedonisk, kjøregleden er mye viktigere enn "briefefaktoren", bilen oppleves best innenfra og ut.....
(med fare for å lage en større debatt

Først og fremst er jeg helt enig med obi-one.
MX5 er først og fremst skapt for egen nytelse.
Skrytefaktoren er heller liten.
.... skrytefaktoren er stooor hos barnehagebarna jeg passerer hver dag på vei til/fra jobben,
de fryser i bevegelsen og står måpende i flere minutter etter at jeg har passert (spesiellt hvis jeg hilser med vippelyktene)

Det er fordi bilen ser så snill og uskyldig ut (barnas reaksjon lyver aldri).
Hvis du skal imponere de tøffe gutta (eller damene) med en barsk bil er IKKE MX5 bilen for deg.
Derfor blir det så himla patetisk når noen forsøker å transformere denne lille feminine bilen til et MONSTER.
De senker, styler og soter til den store gullmedalje,
.....men bilen er og blir et søtt lite sjarmtroll.
Ekstra komisk blir det når de senker bilen så mye at det beviselig ikke er mulig å bruke den til noe fornuftig i det hele tatt.
Samtidig monterer de tauekroker og spoilere for å få det til å se ut som den akkurat kommer fra ræserbanen (noe som ikke ville vært mulig).
Show.....No Go, heter det visst.
Jeg har vurdert å starte en egen tråd med bilder fra noen av de fortvilede forsøkene på å få den søte lille til å se barsk ut, men denne tråden eksisterer jo allerede.
For meg blir de aller fleste forsøkene bare komiske ......
Kjør debatt !
Erik
... som synes kjørbare biler ser best ut.

Sukk .....