
Not Entirely British.....
Moderator: Styremedlemmer
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3212
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Vintermekking utendørs mer eller mindre i mørket er ikke noe for meg kjenner jeg... Men jeg lar meg imponere! 

2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Jeg bøyer meg i snøen av beundring 

.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Først et lite stemningsbilde da den siste av puddersnøen kom for noen dager siden. MX med tofarge....

Så klart for mere utemekk i dag, i fem grader pluss i slutten av desember
Her om dagen sa det "ping" i den ene frontlykta, det var takk for nå fra den ene lyspæra. Kom meg hjem med et lys, men da jeg skulle starte igjen var det "ping" nok en gang, og HELT mørkt....
Begge pærene tok kvelden med kun timers mellomrom. Nå har jeg med reserverpære i bilen.....
Så da ble det Osram Night Breaker Pluss fra Fleabay i England, 100,- for to H4 pærer inklusive porto, 90% mer lys helt lovlig, rett i postkassen...

Anbefales!
Så klart for mere utemekk i dag, i fem grader pluss i slutten av desember

Her om dagen sa det "ping" i den ene frontlykta, det var takk for nå fra den ene lyspæra. Kom meg hjem med et lys, men da jeg skulle starte igjen var det "ping" nok en gang, og HELT mørkt....

Så da ble det Osram Night Breaker Pluss fra Fleabay i England, 100,- for to H4 pærer inklusive porto, 90% mer lys helt lovlig, rett i postkassen...

Anbefales!
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
....og så siste indre på kommentarer fra EU kontroll. Byttet bremseklosser foran.
Veldig greit, men litt puslearbeid, smurte opp øvre og ikke minst nedre glidepinne på caliper, det var en stund siden sist.
De gamle originalklossene fra Mazda hadde "skrikedempere" (blikkplater) klistret på baksiden av klossen. Lot seg ikke flytte over, siden "hullene" i de nye EBC Ultimax klossene ikke passet til disse blikkplatene.
Så da ble det montering uten "skrikedempere", litt kobberpasta får gjøre susen.

Da er bilen klar for vaarmønstring og etterkontroll på EU
Veldig greit, men litt puslearbeid, smurte opp øvre og ikke minst nedre glidepinne på caliper, det var en stund siden sist.
De gamle originalklossene fra Mazda hadde "skrikedempere" (blikkplater) klistret på baksiden av klossen. Lot seg ikke flytte over, siden "hullene" i de nye EBC Ultimax klossene ikke passet til disse blikkplatene.
Så da ble det montering uten "skrikedempere", litt kobberpasta får gjøre susen.
Da er bilen klar for vaarmønstring og etterkontroll på EU

- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Note to self, etterkontroll på EU gjennomført i dag, eget arbeid med bremserør og bremseklosser godkjent.
Bilen er da EU OK i to nye år.
For andre som skal ha bilen på EU anbefales å se over bremserøret som går fra høyre bakhjul og over til venstre. Dette var SKIKKELIG rustent i overflaten hos meg, bra verkstedet spottet det....
Og når man samtidig klarer å fremforhandle generell klubbrabatt på Motorsenteret Ski (Mazda forhandler), så er det alt i alt en positiv opplevelse å ha byttet dette røret
(De forhandler reservedeler til Mazda, Skoda, VW og Jeep.....)

Bilen er da EU OK i to nye år.
For andre som skal ha bilen på EU anbefales å se over bremserøret som går fra høyre bakhjul og over til venstre. Dette var SKIKKELIG rustent i overflaten hos meg, bra verkstedet spottet det....
Og når man samtidig klarer å fremforhandle generell klubbrabatt på Motorsenteret Ski (Mazda forhandler), så er det alt i alt en positiv opplevelse å ha byttet dette røret

(De forhandler reservedeler til Mazda, Skoda, VW og Jeep.....)
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Det lange røret som går under bilen forfra og bak, får du ikke tak i hos Mazda...obi-one wrote:Note to self, etterkontroll på EU gjennomført i dag, eget arbeid med bremserør og bremseklosser godkjent.![]()
Bilen er da EU OK i to nye år.
For andre som skal ha bilen på EU anbefales å se over bremserøret som går fra høyre bakhjul og over til venstre. Dette var SKIKKELIG rustent i overflaten hos meg, bra verkstedet spottet det....
Og når man samtidig klarer å fremforhandle generell klubbrabatt på Motorsenteret Ski (Mazda forhandler), så er det alt i alt en positiv opplevelse å ha byttet dette røret![]()
(De forhandler reservedeler til Mazda, Skoda, VW og Jeep.....)
jeg måtte henvende meg til en spesial-leverandør. med ekspresslevering fra palmekysten...

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Not...obi-one wrote:Costa del au2fast?
Får passe godt på det jeg har....

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Det går mot vår, så i dag var det tid for å ta av hardtop og litt småpusling.
Først, bytte høyttalere, siden jeg hørte en "skranglelyd" på høyre side som låt som sprengt høyttaler (viste seg å være knyttet til vindushevemekanismen, men skitt au, høyttalere var halv pris).
Feiget ut i forhold til ambisjoner om komponentsystem og separate delefiltre, og landet på et 17" treveis-sett med veldig åpen, nesten hissig mellomtone og diskant. Vurderte dette som gunstig når høyttalerene sitter så lavt plassert.
Ved montering viste det seg at forrige eier hadde skrudd inn høyttalerene helt uten tetting mellom enheten og dørsiden, i tillegg litt skjevt, så det var fritt fram for akustisk "tilbakekobling" og derav slapp bass. Så da ble det å lage tettningsringer av parkettunderlagsfoam. Tok i litt ekstra, for å få lyden "ut av åpningen" i dørsiden. Dessuten halvmåne av tykk byggeplast på øverste del av høyttaleren, for å skjerme mot regnvær inne i døra....

Lydkontroll sålangt (med hardtop) er lovende, fastere, mer presis bass og NOK trykk
Deretter av med hardtop, og tid for softtopp justering. De som monterte softtoppen for meg (type BAS Mohair fra MX5Parts) hadde tuklet det til med remmen som trekker tredje røret bakover (røret over glassbakruta).
Det som var feil så slik ut:

Etter utborring av bakre popnaglefeste, ble det justert så effektiv lengde av reima bakover ble større, og lengden mellom rørene ble kortere. Da ble det slik:

Sluttresultaten ble uansett "riktig", trakk også om innertaket på nytt, slik at jeg slipper å ha det nedi luggen hele tiden....
Softtoppen er nå satt opp, og skal få sitte påmontert "i fred" etpar uker for å strekke seg ferdig, i påvente av toppen nede vær
Sluttresultatet ble slik:

Enn relativt klar forbedring fra "før" ny topp og rustsveis og lakk

Nå kan varmebølgen bare komme!
Først, bytte høyttalere, siden jeg hørte en "skranglelyd" på høyre side som låt som sprengt høyttaler (viste seg å være knyttet til vindushevemekanismen, men skitt au, høyttalere var halv pris).
Feiget ut i forhold til ambisjoner om komponentsystem og separate delefiltre, og landet på et 17" treveis-sett med veldig åpen, nesten hissig mellomtone og diskant. Vurderte dette som gunstig når høyttalerene sitter så lavt plassert.
Ved montering viste det seg at forrige eier hadde skrudd inn høyttalerene helt uten tetting mellom enheten og dørsiden, i tillegg litt skjevt, så det var fritt fram for akustisk "tilbakekobling" og derav slapp bass. Så da ble det å lage tettningsringer av parkettunderlagsfoam. Tok i litt ekstra, for å få lyden "ut av åpningen" i dørsiden. Dessuten halvmåne av tykk byggeplast på øverste del av høyttaleren, for å skjerme mot regnvær inne i døra....
Lydkontroll sålangt (med hardtop) er lovende, fastere, mer presis bass og NOK trykk

Deretter av med hardtop, og tid for softtopp justering. De som monterte softtoppen for meg (type BAS Mohair fra MX5Parts) hadde tuklet det til med remmen som trekker tredje røret bakover (røret over glassbakruta).
Det som var feil så slik ut:
Etter utborring av bakre popnaglefeste, ble det justert så effektiv lengde av reima bakover ble større, og lengden mellom rørene ble kortere. Da ble det slik:
Sluttresultaten ble uansett "riktig", trakk også om innertaket på nytt, slik at jeg slipper å ha det nedi luggen hele tiden....
Softtoppen er nå satt opp, og skal få sitte påmontert "i fred" etpar uker for å strekke seg ferdig, i påvente av toppen nede vær

Sluttresultatet ble slik:
Enn relativt klar forbedring fra "før" ny topp og rustsveis og lakk

Nå kan varmebølgen bare komme!

- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Ser veldig bra ut Øyvind
(meldt masse sol til uka!)

(meldt masse sol til uka!)
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
I går var første dagen hvor det bare var å svippe ned softtoppen, helt uten å ta opp glidelåsen på noen plastrute! Enda enklere
Så bar det ivei på Gamle Mossevei, en fantastisk måte å komme seg hjem fra jobb på
Stemning fra Hvervenbukta:

...og aller aller innerst i Oslofjorden (Bonn).

Mon tro hvorfor Kona sa det smakte salt av luggen??

Så bar det ivei på Gamle Mossevei, en fantastisk måte å komme seg hjem fra jobb på

Stemning fra Hvervenbukta:
...og aller aller innerst i Oslofjorden (Bonn).
Mon tro hvorfor Kona sa det smakte salt av luggen??

- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Ducktail?
Neida, bare hverdagsbruk av MX-5, med en kjøkkenservant og kjøkkenventilator i vårværet....

Neida, bare hverdagsbruk av MX-5, med en kjøkkenservant og kjøkkenventilator i vårværet....

- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
I mai 2011 skrev jeg:

....og så virker det som bilen har krympet, nå får jeg ikke bøyd ned A-armen tilstrekkelig med latmannsarmen til at jeg får ut demper/fjær, til tross for at jeg avmonterte krengningsarmen. Jaja, får prøve mer i morgen....
Så da ble jeg litt overrasket da jeg skulle legge om til BBS sommertøfler og fant denne:obi-one wrote:
Nye originalfjærer, bumpstops/støvhetter og justerbare KYB AGX dempere bak innkjøpt fra MX-5 parts, skiftet med "San Diego Metoden", beskrevet for eksempel her:
http://www.good-win-racing.com/mazda/mi ... ation.html
Brukte min trofaste "latmannsarm" for å bende ned bærearmene så jeg fikk lirket ut støtdemper/fjær comboen, det er sikkert enda lettere med senkefjærer.
....og så virker det som bilen har krympet, nå får jeg ikke bøyd ned A-armen tilstrekkelig med latmannsarmen til at jeg får ut demper/fjær, til tross for at jeg avmonterte krengningsarmen. Jaja, får prøve mer i morgen....
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Bare ta ut bolten på øvre svingarm, nede til venstre i bildet, da får du enkelt av hele fjærbeinet...
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special