Problem med kjølesystemet
Moderator: Styremedlemmer
Problem med kjølesystemet
Har et merkelig problem med kjølsystemet på min 1997 90HK MX-5, problemet oppstår kun når jeg har kjørt bilen hardt. Typisk eksempel skjedde når jeg for noen dager siden kjørte på motorveien i DK i 130 sonen. Plutselig ble jeg stående i kø og etter en stund i køkjøring/tomgang begynner temperaturen og stige uten at vifta greier å få tempen ned igjen. Har opplevd det samme her i Norge på E18 i 100 sone riktig nok på sommeren.
Ser ingen "kjente" symptomer som kan være feil, har skiftet termostat, vannpumpe, ny radiator og kjører på ny kjøleveske. Men ser at nivået på kjøleveska har minket noe, men ligger over minimum. Rart problem, for jeg opplever ikke dette i bytrafikken i Oslo. Eller får frem provosere dette ved å la bilen stå å gå på tomgang i 15 min, vifta går og holder bilen ved normal temperatur. Vifta stopper riktig nok med en gang jeg stopper bilen, noe jeg gjorde i DK for å prøve å ha kontroll. Skal ikke vifta gå å etterkjøle selv uten tenningen på?
Noen som har noen gode råd eller forslag på hva jeg nå skal lete etter?
Ser ingen "kjente" symptomer som kan være feil, har skiftet termostat, vannpumpe, ny radiator og kjører på ny kjøleveske. Men ser at nivået på kjøleveska har minket noe, men ligger over minimum. Rart problem, for jeg opplever ikke dette i bytrafikken i Oslo. Eller får frem provosere dette ved å la bilen stå å gå på tomgang i 15 min, vifta går og holder bilen ved normal temperatur. Vifta stopper riktig nok med en gang jeg stopper bilen, noe jeg gjorde i DK for å prøve å ha kontroll. Skal ikke vifta gå å etterkjøle selv uten tenningen på?
Noen som har noen gode råd eller forslag på hva jeg nå skal lete etter?
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Problem med kjølesystemet
Først en disclaimer; Jeg er ikke bilmekaniker så dette er bare innspill fra min side.
Jeg ville tro at enten kommer ikke varmen til radiatoren, eller så klarer ikke radiatoren å avkjøle godt nok.
For å finne ut om varmen kommer til radiatoren ville jeg prøvd å finne ut hvor varm radiatoren blir, gjerne ved å måle med et IR termometer. Temperaturen skal da være nesten like høy på radiatoren som på blokka. Uten IR termometer kan du evt prøve å åpne radiatorlokket med hansker og beskyttelse (vær obs på sprut/kokhett vann). Da bør det nesten koke der. Da ser du om vannpumpe/kjølevæske/termostat osv gjør jobben sin.
Hvis varme blir transportert til radiatoren men den ikke klarer å kjøle ned når du står stille kan det være problemer med lufttilførsel. Selv om viften går, går den fort nok? Er alle viftebladene intakt? Blåser den luft riktig vei? Er det noe som hindrer luftgjennomstrømning?
Jon
Jeg ville tro at enten kommer ikke varmen til radiatoren, eller så klarer ikke radiatoren å avkjøle godt nok.
For å finne ut om varmen kommer til radiatoren ville jeg prøvd å finne ut hvor varm radiatoren blir, gjerne ved å måle med et IR termometer. Temperaturen skal da være nesten like høy på radiatoren som på blokka. Uten IR termometer kan du evt prøve å åpne radiatorlokket med hansker og beskyttelse (vær obs på sprut/kokhett vann). Da bør det nesten koke der. Da ser du om vannpumpe/kjølevæske/termostat osv gjør jobben sin.
Hvis varme blir transportert til radiatoren men den ikke klarer å kjøle ned når du står stille kan det være problemer med lufttilførsel. Selv om viften går, går den fort nok? Er alle viftebladene intakt? Blåser den luft riktig vei? Er det noe som hindrer luftgjennomstrømning?
Jon
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg (og andre) har skrevet litt om kjøling i denne tråden:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... ng#p175506
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Problem med kjølesystemet
Takker virker faktisk som varmen ikke kommer til radiator, kan ta på lokket og øverste radiatorslange er kald. Får finne ut hvor varmen blir av 

-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Problem med kjølesystemet
Du kunne jo prøve å ta ut termostaten og kjøre uten som en test og se hvordan motoren oppfører seg da. Da finner du ut om termostaten er et problem. Har du fortsatt problem har det ikke noe med termostat å gjøre.
Når du har den ute kunne du også evt koke opp en kjele med vann og termostat og se at den åpner seg som den skal.
Ifølge Erik skal den jo begynne å åpne ved 80-84 grader og være helt åpen ved 95 grader.
Jon
Når du har den ute kunne du også evt koke opp en kjele med vann og termostat og se at den åpner seg som den skal.
Ifølge Erik skal den jo begynne å åpne ved 80-84 grader og være helt åpen ved 95 grader.
Jon
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Problem med kjølesystemet
Har du skiftet radiatorlokket?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Re: Problem med kjølesystemet
Nei, tenkte å skifte det likså godt også. Men, det er faktisk ikke noe varme i radiator. Kan ta på radiatorlokket og selve radiatorene etter en tur til jobb hvor jeg kjørte aktivt samt sittet i kø!. Så det virker som at enten er blokkasje, eller at min nyere vannpumpe faktisk er gåen!
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Problem med kjølesystemet
Et lite skudd i blinde: Det virker som det er noe muffens med termostaten.
(Har en kamerat som for noen år siden klarte å montere termostaten opp ned. Han hadde også kald øvre slange og kald radiator.)
Steinar
(Har en kamerat som for noen år siden klarte å montere termostaten opp ned. Han hadde også kald øvre slange og kald radiator.)
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Problem med kjølesystemet
For min del høres det ut som lekkasje frå forbrenningskammer og ut til kjølevatnet. Altså defekt toppakning eller skeiv topp. Toppen kan bli skeiv dersom motoren har blitt for varm. Du kan finne ut av dette ved å ta ein lekkasjetest (leak down test). Søker du på Youtube så finner du ut korleis du gjer den testen. Du kan også måle co i kjølevæske evt berre lukte om den lukter eksos. Håper for din del det ikkje er dette som er gale då...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Problem med kjølesystemet
Ta ut termostat og kjør en test helt uten denne. Mens motoren er kald (og kun da
) så kan du da ta av radiatorlokket og se nedi og se at vannpumpa gjør jobben sin.
Du kan også kjøre en tur og sjekke at alle slangene iallefall blir lunkne, vil avhengig av utetemperatur antakelig ikke se at motortemperatur-viseren i dashbordet når "midten engang". Isåfall er det termostaten....
Og så kan du være glad for hvor lett det er å skifte termostat på MX-5, på min familie-Passat fra 1999 så må man løsne og løfte fram hele fronten på bilen
, fjerne generatoren FØR man i det hele tatt får løsnet termostathuset. Håpløst design! 

Du kan også kjøre en tur og sjekke at alle slangene iallefall blir lunkne, vil avhengig av utetemperatur antakelig ikke se at motortemperatur-viseren i dashbordet når "midten engang". Isåfall er det termostaten....
Og så kan du være glad for hvor lett det er å skifte termostat på MX-5, på min familie-Passat fra 1999 så må man løsne og løfte fram hele fronten på bilen


Re: Problem med kjølesystemet
Takker for gode råd! Har nok kjørt med denne feilen siden i fjor vår, kanskje lengre.. Så jeg venter med å utbedre feilen til jeg får en av sommerbilene ut. Har en kammerat som har godt utstyrt verksted hvor jeg gjør jobben, slik at hvis jobben blir så omfattende som GTX-Lars tror kan den stå der en stund. Oppdaterer her når feilen er funnet og utbedret. Håper det bare en enkel liten feil....
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
To muligheter da.Trond wrote:Takker virker faktisk som varmen ikke kommer til radiator, kan ta på lokket og øverste radiatorslange er kald. Får finne ut hvor varmen blir av
Tom for vann eller defekt termostat.
99% sikker på det siste (for du har sikkert husket å fylle vann).
Fikses på 3 minutter ved å fjerne termostaten (som andre også skriver her).
Hvis feilen er borte etter at du fjernet termostaten, så spanderer du på deg en ny en og monterer den.
Prognosen til Lars var svært pessimistisk

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Problem med kjølesystemet
Termostat....
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Re: Problem med kjølesystemet
Det virker som om det er termostaten, har bestillt ny samt nytt radiatorlokk. Så får vi se om det fikser problemet 
