6UL i 15x8 på NA
Moderator: Styremedlemmer
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Og en fin liten videosnutt fra en Miata der du ser hvordan bakre hjuloppheng jobber under kjøring.
http://www.youtube.com/watch?v=O6dUKF1b ... r_embedded
Erik
http://www.youtube.com/watch?v=O6dUKF1b ... r_embedded
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Dette er det jo skrevet hysterisk mye om.Stalfa wrote:Hvor mener du grensen går?
185/60-14 har ganske lik rulleomkrets som 225/45-15, så det er ikke det som eventuelt vil gjøre utslaget.
Problemet er at mange bare er opptatt av "hva som går an før det subber" når bilen kjører på slett asfalt.
Grense for hva ?
- For når det subber på flatmark uten oppstiving av understell ?
- For når det subber i karusellen på Nûrburgring ?
- For når det subber etter oppstiving til 450 lb/in foran og 300 lb/in bak (som jeg har gjort) ?
Rulleomkretsen vil ikke gjøre det store utslaget, det vil nok offset og bredde på hjulet/dekket gjøre.
Nå snakker jeg om hvor nære dekket blir felgkanten.
Alt dette er også avhengig av camber og om hjulet smetter innenfor skjermkanten når bilen "dukker".
Også er det avhengig om hvor mye man senker.
Denne tror jeg har tatt den litt langt ....
Erik
(med fare for å bli anklaget for å være ekskluderende ...)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: 6UL i 15x8 på NA
Generelt: Uansett tror jeg ikke fjæring har noe med saken å gjøre.
Hvis man kan komprimere fjæringen uten at hjulene subber vil de ikke subbe uansett hva slags fjæring man har.
Hvis man komprimerer fjæringen og det subber etter 5cm komprimering vil det subbe etter 5cm komprimering uansett om fjæringen er stiv eller ikke. Eneste forskjell er hvor hardt man må kjøre for man kommer til det punktet. Og uansett hvor stiv fjæring man har bør man ha mulighet til å utnytte hele fjæringsveien.
Derfor; hvis det subber er ikke løsningen å sette på stivere fjærer. Løsningen er da å sørge for at det ikke lenger subber ved å ha mindre dekk, annen offset eller lage bedre klaring ved modifisering av hjulhus/skjermbue etc.
Hvis man kan komprimere fjæringen uten at hjulene subber vil de ikke subbe uansett hva slags fjæring man har.
Hvis man komprimerer fjæringen og det subber etter 5cm komprimering vil det subbe etter 5cm komprimering uansett om fjæringen er stiv eller ikke. Eneste forskjell er hvor hardt man må kjøre for man kommer til det punktet. Og uansett hvor stiv fjæring man har bør man ha mulighet til å utnytte hele fjæringsveien.
Derfor; hvis det subber er ikke løsningen å sette på stivere fjærer. Løsningen er da å sørge for at det ikke lenger subber ved å ha mindre dekk, annen offset eller lage bedre klaring ved modifisering av hjulhus/skjermbue etc.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Litt tilbake til spørsmålet som tråden startet med.....
Hvis jeg skulle ha kjøpt meg 6UL (svært mange fine hjul i det utvalget), så ville jeg vurdert slik:
- Jeg liker lave biler, og jeg liker at bilen ser OK (kjørbar) ut.
- Jeg liker gode kjøreegenskaper og jeg liker å kjøre på bane.
Det blir for meg: 40% show og 60% go.
Jeg ville valgt 15"x7.5" med ET42 (ikke for bredt, ikke for tungt)
Så ville jeg valgt 205/50R15 dekk (ikke for tunge)
Så ville jeg ha valgt meg et senkesett som er justerbart i høyden og med fjærer som er 250-300 % stivere en originalt, slik som de jeg har i dag (450 lb/in foran og 300 lb/in bak).
Så ville jeg ha valgt de hjulvinklene jeg har i dag (camber 1.5gr foran og 2.0gr bak).
Så ville jeg senket så langt ned at jeg fremdeles hadde god klaring til skjermer.
Så ville jeg ha kjørt på tur.
Erik
Hvis jeg skulle ha kjøpt meg 6UL (svært mange fine hjul i det utvalget), så ville jeg vurdert slik:
- Jeg liker lave biler, og jeg liker at bilen ser OK (kjørbar) ut.
- Jeg liker gode kjøreegenskaper og jeg liker å kjøre på bane.
Det blir for meg: 40% show og 60% go.
Jeg ville valgt 15"x7.5" med ET42 (ikke for bredt, ikke for tungt)
Så ville jeg valgt 205/50R15 dekk (ikke for tunge)
Så ville jeg ha valgt meg et senkesett som er justerbart i høyden og med fjærer som er 250-300 % stivere en originalt, slik som de jeg har i dag (450 lb/in foran og 300 lb/in bak).
Så ville jeg ha valgt de hjulvinklene jeg har i dag (camber 1.5gr foran og 2.0gr bak).
Så ville jeg senket så langt ned at jeg fremdeles hadde god klaring til skjermer.
Så ville jeg ha kjørt på tur.
Erik
Last edited by Rudolf on 12 Apr 2013, 23:10, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re:
Ligner mistenkelig på oppgavelisten min for maiRudolf wrote: Jeg ville valgt 15"x7.5" med ET42 (ikke for bredt, ikke for tungt)
Så ville jeg valgt 205/50R15 dekk (ikke for tunge)
Så ville jeg ha valgt meg et senkesett som er justerbart i høyden og med fjærer som er 250-300 % stivere en originalt, slik som de jeg har i dag (450 lb/in foran og 300 lb/in bak).
Så ville jeg ha valgt de hjulvinklene jeg har i dag (camber 1.5gr foran og 2.0gr bak).
Så ville jeg senket så langt ned at jeg hadde god klaring til skjermer.
Så ville jeg ha kjørt på tur.

Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Se der ja.Ørnbjørn wrote: ....
Der er en som har mistet festet på helt flat asfalt

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1688
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re:
Bare vent til han treffer søkket i banen litt utenfor høyre bildekant...Rudolf wrote:Se der ja.Ørnbjørn wrote: ....
Der er en som har mistet festet på helt flat asfalt![]()
Erik

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-
- 7200 RPM
- Posts: 3072
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re:
Enig.MX-Jon wrote:Derfor; hvis det subber er ikke løsningen å sette på stivere fjærer. Løsningen er da å sørge for at det ikke lenger subber ved å ha mindre dekk, annen offset eller lage bedre klaring ved modifisering av hjulhus/skjermbue etc.
Du klarer å skrive det som jeg ikke klarer å få frem. Og jeg vil ikke modifisere hjulhus/skjermbue.
Jeg tror at vi nok er mer enige i virkeligheten enn hva denne tråden gir inntrykk av.Rudolf wrote:Litt tilbake til spørsmålet som tråden startet med.....

Jeg ville ha byttet på de to punktene.Rudolf wrote: Hvis jeg skulle ha kjøpt meg 6UL (svært mange fine hjul i det utvalget), så ville jeg vurdert slik:
- Jeg liker lave biler, og jeg liker at bilen ser OK (kjørbar) ut.
- Jeg liker gode kjøreegenskaper og jeg liker å kjøre på bane.
1. "Kjøreegenskaper" (definisjon kan diskuteres ihjel) dvs klarer seg godt på bane og på vei.
2. Dersom punkt 1 medfører at bilen ser pen ut så er det bra.
Jeg prioterer go foran show. Gjerne arrester meg den dagen jeg ikke gjør det. Men det er iallefall tanken med denne bilen.Rudolf wrote:Det blir for meg: 40% show og 60% go.
Det er det som gir lavest vekt.Rudolf wrote: Jeg ville valgt 15"x7.5" med ET42 (ikke for bredt, ikke for tungt)
Så ville jeg valgt 205/50R15 dekk (ikke for tunge)
Men for banekjøring gir vist bredere felger og dekk bedre grep og kompenserer for den ekstra vekten.
Så er spørsmålet om man vil ofre ninja-egenskaper for å få en bil som er mer dedikert banekjøring.
I dag står det Eibach og Koni på bilen, det får holde en stund til. Men absolutt noe råere står på listen, men ikke for tidligst neste år.Rudolf wrote: Så ville jeg ha valgt meg et senkesett som er justerbart i høyden og med fjærer som er 250-300 % stivere en originalt, slik som de jeg har i dag (450 lb/in foran og 300 lb/in bak).
Så ville jeg ha valgt de hjulvinklene jeg har i dag (camber 1.5gr foran og 2.0gr bak).
Hjulvinkler er vist viktig, så det må være på plass uansett felg og dekk valg.
Rudolf wrote:Så ville jeg senket så langt ned at jeg fremdeles hadde god klaring til skjermer.

Hva er det du sier?

Jeg har skjønt at det er en gylden innstilling der som fungerer best for å beholde fjæringsvei, jeg mener å huske det ikke er så langt unna dine tall. Neppe tilfeldig.

\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Husk at fjæringsveien på NA i utgangspunktet er for kort.
Mange som klager over det.
(det er mulig å gjøre noe med det .... med kortere bumpstops og nye topmounts bl.a.)
Derfor er det ikke mye "krøll" du skal lage før den blir altfor kort.
Erik
Mange som klager over det.
(det er mulig å gjøre noe med det .... med kortere bumpstops og nye topmounts bl.a.)
Derfor er det ikke mye "krøll" du skal lage før den blir altfor kort.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 3072
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re:
Jeg har absolutt intensjoner om å beholde den fjæringsveien som er.Rudolf wrote:Derfor er det ikke mye "krøll" du skal lage før den blir altfor kort.
Jeg frykter at Eibach/Koni kombinasjonen som står på i dag gjør at man er på bumpstoppene av og til.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn