Forrige fredag var jeg på Rudskogen sammen med en del andre MX5'er og restenb av Sportsvognklubben. Det var min første tur på bane men det blir absolutt ikke den siste for det var morro. De første rundene var litt nedtur fordi det var ikke langt nær så enkelt som jeg hadde trodd på forhånd, men etter en del runder gikk det bedre og det ble bare mer og mer gøy. Hadde vært så heldig at jeg hadde fått låne BBS'ene til Rudolf med de gamle A048 R-dekkene hans også
På forhånd hadde jeg testet bremsevæsken. NSK tester dette før bilene får lov til å komme ut på banen slik at det er mindre sjanse for at man mister bremsene mens man er der ute. Det er jo dumt å ha kjørt så langt og ikke få kjøre på banen. Som vanlig stolte jeg på Biltema

og testeren derfra lyste grønt to dager før banekjøringen. Heldigvis for sikkerheten men uheldigvis for meg brukte ikke NSK tester fra Biltema men noe dyrere greier og den lyste rødt. Mørkerødt kan man vel kalle det, var ikke engang i nærheten av gult. Så da var gode råd dyre. Kursen ble satt for nærmeste bensinstasjon hvor en sjokoharabremsevæskeoperasjon ble igangsatt og 30 minutter senere fikk jeg også kjøre på bane
Men siden jeg ikke kunne stole 100% på bremsevæsken min var det best å ta det litt med ro. Det hadde jeg uansett planlagt å gjøre siden det var første banedag, men etterhvert oppdaget jeg at jeg hadde faktisk ikke noe valg. Etter noen få runder var det like før temperaturmåleren fikk maks utslag så da var det bare å kjøre inn i pit'en igjen. Litt avkjøling med panseret åpent og så var det ut for noen nye runder. Nå med varmeapparatet på fullt i tillegg for å få bort litt varme. Det ble ikke veldig mange runder av gangen, men fikk allikevel kjørt nok til at jeg ble fornøyd i løpet av kvelden.
Nå har jeg nettopp vært i garasjen og byttet bremsevæske på den korrekte måten så det skal være klart til søndagen på Vålerbanen. Brukte en ny større vakumpumpe jeg ikke har brukt før og den sugde mer enn jeg var vant til så før jeg hadde fått sukk for meg sa det sluurpp slurpe i bremsevæskebeholderen og den var tom. Så da ble det lufting i tillegg, men nå er alt 100%.
Har tenkt litt på hvorfor bilen ble så varm på Rudskogen. En grunn var kanskje at skiltet hang midt i munnen, men er usikker på om det var hele årsaken. Det er uansett flyttet nå.
Når jeg starter bilen fra kald tilstand (ca 8 grader i dag) så blir den varm (normal temp, nålen rett opp) etter 800 meter kjøring på ca 2000 rpmr. Jeg har aldri hatt en bil tidligere som blir så fort varm. Er det korrekt?
Når jeg måler temperaturen på termostathuset viser termometeret 88 grader så det skal vel stemme ganske bra. Radiatoren viser ca 85 grader på toppen der varmtvannet kommer inn og ca 80 grader lenger ned. Så det virker jo korrekt. Når jeg åpner opp lokket på radiatoren ser jeg at det beveger seg der så det er gjennomstrømning. Ekspansjonsbeholderen er halvfull og nivået holder seg relativt konstant. Noen som har noen gode ideer?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae