Måleutstyr lambda/o2
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Måleutstyr lambda/o2
Er det noen som vet om det går å få tak i måleutstyr for å sjekke avgasser i eksosen?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Måleutstyr lambda/o2
Feks breibåndslambda for å måle luft/bensin blandingen?
- Innovate LC-1, LM-1
- AEM wideband
- Zeitronix wideband
- Innovate LC-1, LM-1
- AEM wideband
- Zeitronix wideband
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Måleutstyr lambda/o2
det var kanskje litt dårlig forklart.GTX-Lars wrote:Feks breibåndslambda for å måle luft/bensin blandingen?
- Innovate LC-1, LM-1
- AEM wideband
- Zeitronix wideband
Det jeg lurer på om og i såfall hvor man får kjøpt måleutstyr for å måle
konsentrasjonen av CO ved tomgang (i endestussen)
I forhold til reglemanget skal denne ikke overstige 0,5 volumprosent eller etter fabrikantens anvisning.
(min bil hadde opp mot 1% CO) .
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Måleutstyr lambda/o2
Jeg sliter med samme problem på min gamle Berlingo.
Er du sikker på ar det skal måles på tomgang?
På Berlingoen skal det måles ved 2000 omdreininger.
Ved pådrag går verdiene ganske mye ned. (...men ikke nok på Berlingoen
)
Er du sikker på ar det skal måles på tomgang?
På Berlingoen skal det måles ved 2000 omdreininger.
Ved pådrag går verdiene ganske mye ned. (...men ikke nok på Berlingoen

.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Utstyr for måling av CO selges normalt ikke "over disk".mojo-91 wrote:Er det noen som vet om det går å få tak i måleutstyr for å sjekke avgasser i eksosen?
Dette er spesialutstyr for avgasskontroll til verkstedbruk.
Tror ikke det er noe vits i å investere i noe sånt.
Men du kan sikkert stikke innom en Snap Drive eller annet verksted for å få tatt en måling.
Hvordan ble CO målt da EU testen feilet ?
Husk at motoren skal være kjørt god og varm.
Det er også viktig at bilen ikke kommer rett fra vinteropplag, men at den har vært kjørt skikkelig varm på lengere tur før den måles.
Et knep (som jeg ikke har fortalt deg) er å fylle litt E85 før du tester, da reduseres co-verdien betraktelig.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re:
E85, altså. Hvor stor andel skal være bensin, da. Regner med at motoren begynner å fuske om andelen E85 blir for stor?Rudolf wrote:Utstyr for måling av CO selges normalt ikke "over disk".mojo-91 wrote:Er det noen som vet om det går å få tak i måleutstyr for å sjekke avgasser i eksosen?
Dette er spesialutstyr for avgasskontroll til verkstedbruk.
Tror ikke det er noe vits i å investere i noe sånt.
Men du kan sikkert stikke innom en Snap Drive eller annet verksted for å få tatt en måling.
Hvordan ble CO målt da EU testen feilet ?
Husk at motoren skal være kjørt god og varm.
Det er også viktig at bilen ikke kommer rett fra vinteropplag, men at den har vært kjørt skikkelig varm på lengere tur før den måles.
Et knep (som jeg ikke har fortalt deg) er å fylle litt E85 før du tester, da reduseres co-verdien betraktelig.
Erik
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Re:
50-50 Bensin-E85.mojo-91 wrote: E85, altså. Hvor stor andel skal være bensin, da. Regner med at motoren begynner å fuske om andelen E85 blir for stor?
Det vil gå bra.
Fyll E85 på tanken når tanken er ca. 1/4 full, slik at resultatet blir halv tank.
Fyll på "drinken" et par dager før, slik at du er sikker på at den går greit på tomgang med spriten.
Når du er ferdig med kontrollen er det bare å fylle opp tanken med vanlig bensin.
(eller fortsette å gå på fylla ....)
Ingen fare med motoren.
Den får seg bare en god rens.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Husk at å fylle E85 bare er en måte å "komme rundt" problemet med for høy CO.
Det er en grunn til at CO er for høy.
De tre vanligste grunnene er:
- gåen lambda sensor
- gåen katalysator
- lekkasjer i eksosanlegget
For din del, så tror jeg mest på det siste.
Erik
Det er en grunn til at CO er for høy.
De tre vanligste grunnene er:
- gåen lambda sensor
- gåen katalysator
- lekkasjer i eksosanlegget
For din del, så tror jeg mest på det siste.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re:
Hm...ja lambda ble jo byttet for et drøyt år siden og det samme med katten.Rudolf wrote:Husk at å fylle E85 bare er en måte å "komme rundt" problemet med for høy CO.
Det er en grunn til at CO er for høy.
De tre vanligste grunnene er:
- gåen lambda sensor
- gåen katalysator
- lekkasjer i eksosanlegget
For din del, så tror jeg mest på det siste.
Erik
Hvis det er eksoslekkasje noen plass, må det vel være mellom blokka og manifoilen, eller mellom manifoil og katten. Eksosen (catback) er rustfri, blank og fin.
Kanskje nå er rette tidspunkt å bestille den Racingbeat headeren?

(moderator: denne tråden bør nok nå flyttes til "teknisk")
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- 1000 RPM
- Posts: 139
- Joined: 31 Mar 2012, 12:32
- Medlemsnummer: 1003
- Location: Kongsberg
- Status: Offline
Re: Re:
Rudolf wrote:50-50 Bensin-E85.mojo-91 wrote: E85, altså. Hvor stor andel skal være bensin, da. Regner med at motoren begynner å fuske om andelen E85 blir for stor?
Det vil gå bra.
Fyll E85 på tanken når tanken er ca. 1/4 full, slik at resultatet blir halv tank.
Fyll på "drinken" et par dager før, slik at du er sikker på at den går greit på tomgang med spriten.
Når du er ferdig med kontrollen er det bare å fylle opp tanken med vanlig bensin.
(eller fortsette å gå på fylla ....)
Ingen fare med motoren.
Den får seg bare en god rens.
Erik
Detta har jag använt meg av i många år när jeg skall dra på bana eller vet jeg kommer köra "insperert!"

Tingen med E85 som är mye vanligare på bensinstationer i S är den höjer oktan talet, dvs elektronikken får lettare å bestämma når bang verkligen skall sje (i brytarlöst system).
Vanlig 95 oktan innehåller ca:5% etanol og E85 innehåller... ja du gissade rett 85%.
Jag har inte prövat ut gränsen för mx5 men Saaben har jag kört på 55-65%.
Grensen på vad bilen klarar utan konvertering är varierande, men som Erik sa upp till 50% borde gå greit, prova själv å spar ett par kronor samt få 98 oktanig i tanken.
Miata -90 - JoDa
9-3T bruksbil-04
900T-85 (hemma i S)
9000T CC-93
9000T CS-97
Do, or do not. There is no try.
9-3T bruksbil-04
900T-85 (hemma i S)
9000T CC-93
9000T CS-97
Do, or do not. There is no try.