Jeg er på utkikk etter en ny header. Det som sitter på bilen min er originalt, og ihvertfall 13 år gammelt. Overgangen mellom manifoilen og røret der o2sensoren sitter har hatt lekkasje tidligere og er jalla-fikset på ved en tidligere anledning.
Nå som bilen min har blitt underkjent på eu-kontroll grunnet for høye lambdaverdier, og det høyst sannsynlig skyldes eksoslekkasje, er jeg tvunget til å ta affære.
Et av kontaktpunktene disse delene har med henholdsvis hverandre, blokka eller katalysatoren, lekker.
Derfor tenkte jeg det var like greit å bytte hele skiten i noe nytt og bedre.
Vurderte først å skaffe meg JR sitt grenrør da det er kompatibelt med hotside kompressor, men etter å ha drodlet nettet ser det ut til at alle har sluttet å produsere hotside kompressorer. Til og med JR !!
Da Racingbeat sitt grenrør går for å ha noe bedre effekt enn JR sitt, tenker jeg det er best å skaffe dette (og heller gå for en coldside kompressor, en gang langt inn i fremtiden...)
Er det stor forbedring med et slikt grenrør. Litt grommere lyd, kanskje, men blir det noe effektøkning?
header
Moderator: Styremedlemmer
- Legendary
- 4200 RPM
- Posts: 418
- Joined: 26 Aug 2011, 10:31
- Medlemsnummer: 978
- Location: Kongsberg
- Status: Offline
Re: header
Skal faktisk montere Racing Beat header på min til uka!
Detaljert info her:
http://www.racingbeat.com/mazda/perform ... pment.html
Dynokart:

Dette er riktignok montert på 1,8l, men sikkert noe av det samme å hente effektmessig på en 1,6l. Bør yte enda bedre om resten av eksosanlegget er oppgradert også.
Kan legge til at Maruha og Maxim Works sine headers visstnok er hakket bedre enn RB, men så koster de til gjengjeld en formue.
OBX lager en billig 4-2-1 header, som helt sikkert er bedre enn originalt. Men jeg velger å tro (enn så lenge) at RB er veien å gå, i alle fall.
Detaljert info her:
http://www.racingbeat.com/mazda/perform ... pment.html
Dynokart:

Dette er riktignok montert på 1,8l, men sikkert noe av det samme å hente effektmessig på en 1,6l. Bør yte enda bedre om resten av eksosanlegget er oppgradert også.

Kan legge til at Maruha og Maxim Works sine headers visstnok er hakket bedre enn RB, men så koster de til gjengjeld en formue.
OBX lager en billig 4-2-1 header, som helt sikkert er bedre enn originalt. Men jeg velger å tro (enn så lenge) at RB er veien å gå, i alle fall.
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: header
Godt. Da har jeg bestilt meg en Racing Beat header fra Good-Win Racing.
bromm-bromm
bromm-bromm

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- 7200 RPM
- Posts: 1124
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: header
brom brom , det blir sikkert bra 

Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper

Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae